weet iemand misschien een leuke oefening voor het grondwerk of een spelletje wat je samen kan doen ??
alvast bedankt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
cindysponys schreef:Ik weet niet of je wat aan mijn oefeningen hebt. Mijn doel is nuttige training i.p.v. kunstjes, dus lichaamstaal en geen commando's. Wat oefeningen die ik tijdens het werken bedacht heb om het een beetje leuk te houden:
*Paard los mee laten lopen en heel onverwachts stil gaan staan uit stap, draf of galop. Bodem moet er wel geschikt voor zijn, maar uit stap kan het altijd.
*uitbreiding op vorige oefening: vooruit lopen, stilstaan, weer vooruit, achteruit, vooruit, stilstaan
*wending om voorhand
*wending om middenhand
*wending om achterhand
*paard een 8-je laten lopen, zelf op je plek blijven staan (lastiger dan het klinkt!)
*als je links van je pony loopt: touw voor het hoofd langs aan de andere kant van het hoofd doen. Pony volgt het touw, zelf blijven staan, als het goed is draait de pony een rondje en komt op dezelfde plek terug
*pony laten staan, weglopen/rondje om hem heen lopen, ergens gaan staan en dan de pony laten komen. Hij moet hiervoor los staan. Je moet wel iets van lichaamstaal weten om je pony na het stilstaan naar je toe te laten komen
*stelling, ook een soort vorm van training om hem soepeler te krijgen
*snel draaien, hij moet je blijven volgen, veel paarden vinden dit een leuk spel
zo zijn er nog veel meer oefeningen te verzinnen. Bij mij komen ze ter plekke. Ik bedenk ze niet van te voren, zie wel wat er van komt.
Noortje_E : Leuk spel, maar is het niet een beetje gevaarlijk om je pony los te laten staan op een plek waar hij weg kan rennen, terwijl je er zelf niet bij staat?
elizahbep schreef:bedankt allemaal![]()
heb het vandaag gedaan maar ze snapte alles al (ze is erg slim en leergierig)
Cassidy schreef:elizahbep schreef:bedankt allemaal![]()
heb het vandaag gedaan maar ze snapte alles al (ze is erg slim en leergierig)
Dan vraag ik me af waarom je het boek hebt gekocht als je toch geen problemen met haar had?
Evelijn schreef:@Cassidy is grondwerk dan alleen geschikt als je problemen hebt met je paard?
merrieveulen schreef:voor de paarden geldt dat ook, hoe meer verschillende schijnbaar 'nutteloze' commando's ze leren kennen, hoe beter ze ook met rijden de hulpen kunnen onderscheiden. tenminste dat is mijn ervaring. veel dingen die je met grondwerk al aanleert, komen later van pas wanneer je onder het zadel met het paard gaat werken.