Isis_Ywen schreef:Ik denk dat ik hier, op het NH stukje van bokt, niet hoef uit te leggen waarom een meer natuurlijke manier van omgaan met paarden grotere effecten teweeg brengt.
...
Waar ligt voor jullie de grens?
De grens van het vermeend 'natuurlijke' ligt bij mij bij het er niet meer óp gaan zitten, het niet meer rijden.
Hoewel dít een cruciaal totaal onnatuurlijk punt is wat niet in het belang van het paard is, is dat waar ik de streep trek. Ik heb mijn paarden om op een speciale manier van de natuur in onze omgeving te genieten.
De rest van wat ik doe is gericht op
1. dit doen met zo min mogelijk schade aan het paard
2. zo veilig en betrouwbaar mogelijk
Voor mij zijn de spaanse pas, buiging, gaan zitten, pootje geven en apporteren etc. volkomen irrelevant.
Voor mij is het doel dat mijn paarden fluks komen als ik roep, omdat ze het léuk vinden met me op pad te gaan. Uit de wei naar de zadelkamer, simpelweg zadel erop en gaan. Geen gemier met longeren, bitten noem het op, maar 'gewoon' trotse zelfbewuste paarden die me op elk moment door elk terrein weerstandsloos, welwillend en veilig dragen over de route die ik vraag.
Ik heb nu drie merries hengstig en toch komt hengstlief enthousiast hoopvol aanrennen om op pad te gaan elke keer als ik mijn snuit laat zien. Dát is een motivatie om (als me dat gegeven is) de komende 25 jaar met hem (en zijn meiden) nieuwe dingen te leren binnen het bovenstaande.
Vandaag met een hengstige merrie op pad geweest. Éven ontstressen voor mij en dametje. Niets gevraagd, gewoon 'toe maar' gezegd en de hele rit in een steeds meer ontspannen galop gedaan
Ik zie dat de maan de campo mooi helder verlicht en weet zeker dat als ik roep de juiste al uit het donker bij het hek is gekomen voor een héérllijke terreinrit. Moet zo al weer op echter
Paardríjden WOW.
HC