"vreemd" paard longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

"vreemd" paard longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:38

voor een vriendin van mij zou ik misschien eens haar paard longeren met mijn pessoa
uiteraard eerst heel los en kijken hoe het gaat
maar ik ken het paard niet heel goed en weet dus ook niet hoe makkelijk hij te longeren is
hoe zouden jullie dit dan doen?

het zou voor het paard wel heel goed zijn om een dergelijke training te krijgen aangezien mijn vriendin nogal moeite heeft om z'n achterhand te activeren. daar werken we natuurlijk ook aan, maar soms eens even een pessoa training zou zijn spieren wel sterker maken en het zo voor haar makkelijker maken

maar wat vinden jullie hiervan? of kunnen we misschien beter alleen onder het zadel trainen?

Sence

Re: "vreemd" paard longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:42

Even een stipje Ja Want ik ben die vriendin Clown

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:44

Nee pessoa is een superalternatief, en een goede targettraining! Absoluut doen!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:45

Uhm gewoon doen? Lijkt me niet zo'n punt. Zorg voor een afgesloten longeercirkel, zodat het paard in ieder geval uit zichzelf een volte loopt. Begin met even aan de hand te wandelen met de pessoa, ivm de reactie op het deel achter de achterhand. En dan gewoon longeren...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:50

wandelen met de pessoa om? Als het paard net zo reageert als de mijne eerste keer met pessoa zou ik zeker niet eerst gaan wandelen Knipoog
Je kan het prima doen, zorg wel voor een goede longeercirkel en houd t paard de eerste tijd even een stukje bij het hek vandaan (ivm mogelijk uitslaan naar de pessoa en benen in het hek enzo)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:51

Longeer hem anders eerst een keer zonder pessoa als je twijfelt hoe hij reageert met longeren. Als dat goed gaat doe je het de keer daarna met.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:53

Wandelen is misschien niet zo handig gezegd Knipoog maar ik bedoel dus dat je hem niet meteen bij je weg laat lopen aan een lange longeerlijn, maar de lijn wat korter houdt, zodat je iets makkelijker in kan grijpen en hem gerust kan stellen mocht hij het eng vinden. Dus gewoon een beetje met hem meelopen, ipv hem het meteen zelf uit laten zoeken zeg maar.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:54

ik ben met dit paard minder bang voor de reactie op de pessoa eigenlijk dan de reactie op het bijzetten.. hij houdt ervan om z'n hoofd in de lucht te houden Nagelbijten / Gniffelen
ik denk dat ik dus eerst de voorkant lekker los laat, en eerst kijk hoe hij reageert op de pessoa.
op zich denk ik dat wandelen juist wel goed is, aangezien hij zelf nogal onzeker is en dus graag een mens naast zich heeft Clown
dat zou mijn vriendin dan dus kunnen doen terwijl ik even kijk hoe hij erop reageert Ja
bedankt voor de reacties

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:58

Ik zou hem inderdaad eerst een keer gewoon longeren zonder bijzet o.i.d. en kijken hoe hij reageert, luisterd hij goed naar stemhulpen en dergelijke. Als blijkt dat dat goed gaat zou ik voorzichtig verder gaan met pessoa. Eerst heel los en niet te dicht op de omheining. Veel paarden zullen de eerste keer met pessoa uitslaan naar dat "enge ding" achter hun benen.
Hier eenmaal wat aan gewend kun je de pessoa op maat maken zodat deze het juiste effect op zal leveren.

Heel veel succes ermee

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:04

Noukie schreef:
wandelen met de pessoa om? Als het paard net zo reageert als de mijne eerste keer met pessoa zou ik zeker niet eerst gaan wandelen Knipoog
Je kan het prima doen, zorg wel voor een goede longeercirkel en houd t paard de eerste tijd even een stukje bij het hek vandaan (ivm mogelijk uitslaan naar de pessoa en benen in het hek enzo)

En precies omdat je dus niet van te voren weet hoe het paard reageerd, NIET gaan wandelen.
Je kan eerst met de pessoa longeren, zonder de voorkant meteen vast te zetten. (Wel zorgen dat hij niet in lussen kan gaan staan e.d. Dus even alles opknopen) Zo kun je zien hoe het paard reageert en dan kun je hem losjes vastzetten. (Zag later dat je het zelf ook aangeeft...)

Je vriendin weet toch wel hoe hij reageert met longeren?
Dan kan zij toch een beetje inschatten hoe of wat en waar je rekening mee moet houden?

Succes ermee in ieder geval

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:09

Ik lease dit paard van een manege sinds januari, maar hij is lang kreupel geweest, dus heb nog niet veel met hem kunnen doen op het gebied van rijden en werken etc. Zelf heb ik hem nog nooit gelongeert.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:18

[quote="Sentido"]uiteraard eerst heel los en kijken hoe het gaat
quote]

Kijk je wel uit niet te los, want dan schiet ie onder de spronggewrichten en heb je een veel groter probleem.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 14:19

chantal1982 schreef:
Sentido schreef:
uiteraard eerst heel los en kijken hoe het gaat
quote]

Kijk je wel uit niet te los, want dan schiet ie onder de spronggewrichten en heb je een veel groter probleem.

ik bedoelde de voorkant, die zo opknopen dat het paard niet "gedwongen" wordt z'n hoofd omlaag te brengen aangezien hij daar angstig van (kan) worden. natuurlijk zorg ik er wel voor dat de pessoa op de juist hoogte hangt Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:22

Als je niet weet hoe hij reageert op iets achterlangs, dan zou ik beginnen met een bandage achterlangs en vastknopen aan de singel. Geen touwen die los kunnen raken, geen toestanden aan z'n mond, gewoon heel simpel. Goed voorwaarts houden en laat maar bokken als hij dat nodig vindt, ze houden vanzelf wel op.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 10:38

mmh dat is wel een idee ja, bedankt!