[AR] Bijna in de sloot met wagen door kudde schapen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Bijna in de sloot met wagen door kudde schapen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 22:46

Ben vanmorgen eens goed met mn neus op de feiten gedrukt, "hoe braaf en doodmak je paard ook is, het blijven vluchtdieren"

Ik men geregeld met shetlander Tom en hij is eigenlijk altijd superbraaf en bomproof. De mensen hier uit het dorp zijn niet zo gecharmeerd van paardenvolk dus enigzins rekening ermee houden wordt niet gedaan. Ze scheuren met auto's/motors/trekkers etc op milimeters ruimte bij je langs, toeteren, halen je in en parkeren de auto vlak voor je neus etc. Tom intressert het echter nooit hoe raar het gaat, hij blijft braaf doorlopen en is goed aan de hulpen. Luistert nagenoeg perfect en kijkt van niks op of om.
Ik ben blij dat ik hem als menpony heb, ik heb wel eens in situaties gezeten dat ik dacht; ' met een jonge stuiterpony voor de kar was dit totaal anders gegaan'

Deze makheid maakt je helaas wel eens laks, en ze zeggen het 'met de braafste paarden gebeuren de meeste ongelukken omdat je dan niet meer oplet' , maar toch vergaat je die opmerking wel eens en wordt je oplettendheid minder.

In druk verkeer ben ik altijd alert, let overal op en heb mn kop erbij. Echter op de dooie boerenlandweggetjes ben ik wat makkelijker, steunen mijn voeten op de rand van het voorbord, de leidsels losjes in de hand, soms wat drinken of een peukje erbij en lekker genieten van Tom die wel doorsjokt.
Een heerlijke recreatiemenner dus.

Maar vanmorgen ging het voor de eerste keer dus bijna mis.
Ik was lekker aan het mennen, Annelies mee, mn hondje mee en heerlijk eropuit in het zonnetje.
We waren al een stukje op weg en Tom was zoals gewoonlijk heerlijk braaf. We waren de grote autoweg overgestoken richting een paadje waar nauwelijks verkeer komt en waar je heerlijk van de wereld tussen de weilanden rijdt.
Ik zette Tom een stukje in draf, en al kletsend en lachend met Annelies reden we verder. We naderden een bocht waarbij aan weerskanten een sloot zit. Naast ons lag een weiland waarin een kudde schapen met lammeren rustig stonden en lagen te grazen. Nietvermoedend zou ik de bocht door en op dat moment bedachten de schapen en lammeren zich in een volle formatie op de hoek van het weiland af te stormen ( dat heb je soms met schapen, dat ze ineens zomaar als een idioot met de hele kudde achterelkaaraan beginnen te rennen )
Niemand van ons, inclusief Tom was daar op bedacht en Tom schrok dan ook ontzettend, hij nam een spurt en 2 rare grote sprongen en nog voor ik het doorhad of in kon grijpen stond meneer met zijn voorbenen al schuin in de steile slootwal, de kar in schuine richting naar sloot achter hem. Ik had mijn rechterleidsel goed strak staan en Tom was erg gespannen. Ik heb mijn rechterleidsel goed strak vastgehouden tot hij ontspande en ik hem weer losjes de weg op kon sturen. Dat was op dat moment mijn enige oplossing, even sneu voor zn mond misschien, maar als ik mn leidsels had losgelaten was hij rechtvooruit de sloot in gegaan denk ik.

Toen we weer recht op de weg waren bekroop mij ineens een bibbergevoel, dat was even schrikken. Annelies was ook geschrokken en klein hondje Babbes zat zo'n beetje bij Annelies in haar nek zo erg had die het op zn heupen gekregen.
Eventjes een moment van rust en toen kwam mij dus even dat feit weer boven :"Het blijven vluchtdieren, hoe mak ze ook zijn"

Tom is normaal helemaal niet bang voor schapen, maar een hele blatende kudde vanuit het niets in vol ornaat op hem af heeft hij waarschijnlijk even niet kunnen verwerken. Tom was daarna een beetje kriebelig en wilde bij de volgende boerderij met jonge koeien dus ook niet doorlopen. Ik ben even afgestapt en heb hem bemoedigend toegesproken en aan de hand bij zn hoofd even meegenomen. Daarna was alles weer goed en hebben we de rit weer normaal en vrolijk af kunnen maken.

Maar het bleef continu door mn hoofd spoken, het scheelde niet veel of we hadden vol in de sloot gelegen. Gelukkig kon ik wel op tijd ingrijpen en was ik er voor zoverre met mn kop nog wel bij, maar toch, als je even niet oplet is er zo een ongeluk gebeurd. Als ze schrikken zijn ze zo blind en even niet meer aan de hulpen, dan heb je maar een paar meter en een paar seconden om de situatie zodanig in te schatten dat je goed en streng kan ingrijpen en erger kan voorkomen.

Zo, moest even mn verhaaltje kwijt, voor mij was het weer even een momentje van bezinning, misschien voor anderen ook.

Ik weet wel dat ik nooit zal roepen: "Dat overkomt mij niet want mijn paard is zoooooo mak" , want het overkwam me vandaag dus wél bijna.

Tom is superbraaf en nergens bang voor, maar Tom is en blijft een vluchtdier.... Knipoog

manoo86

Re: Bijna in de sloot met wagen door kudde schapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 23:23

zo dat was vast wel even schrikken... paarden blijven idd vluchtdieren... maar gelukkig zijn jullie niet echt in de sloot gevallen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:06

Sanex, veel menners blijven erop hameren dat het mennen gevaarlijker is dan ohz.
Vaak wordt ons dat niet in dank afgenomen.
Ondanks dat we hard overkomen willen wee steeds weer iedereen hierop wijzen.
Helaas voor jou heb je he nu meegemaakt.
(ik zou bijna zeggen welkom bij de club)

Ik hoop dat iedereen nu beseft hoevaak het (bijna) mis kan gaan en dat men beter gaat beseffen dat mennen een kunst op zich is en niet zomaar een pony voor een karretje knuppen.

Ben blij dat jij er nu heel afgekomen bent, dat je dit verhaal ook kunt neerzetten..

Dus in het vervolg altijd opletten (ik neem aan dat je nu over de schrik heen bent)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:00

Gelukkig is het goed afgelopen.
Het overkomt ons allemaal wel eens een keer dat je zegt: poeh, dat ging net goed.

Het makste paard is je grootste vijand. Je verwacht dat ze wegvluchten voor een grote vrachtauto oid en dan schrikken ze van een zwarte vlek op het wegdek Duivel Clown
(dat overkwam mij afgelopen week Knipoog )

Dus je weet het nu: schapen zijn hele gevaarlijke beesten Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:37

Tjee, ze kunnen idd altijd schrikken.
Ik heb het ook met mijn pony's, die allemaal stuk voor stuk toch wel erg braaf zijn, ook wel eens. Maar omdat ik al wel klappers gemaakt heb ben ik gewoon altijd scherp en kan ik schrik acties vaak tot een kleine hapering beperken.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:47

He, idd schrikken ja. Zo zie je maar...
Gelukkig heb je er niks aan overgehouden, behalve de bibbers.
Ik ben ook een keer bijna achteruit de sloot ingereden hoor, omdat pony bang bleek te zijn voor koeien Koe Rolleyes Ik was er niet op bedacht, maar kon gelukkig snel genoeg reageren en haar duidelijk maken dat ze er gewoon langs moest. Al was het op de kop Whoosh! Haha!
Ongeluk zit in een klein hoekje... wat je zegt, de braafste blijft een vluchtdier. Dat is een feit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:08

Poe, wat een verhaal. Inderdaad, zoiets is mij ook wel eens overkomen hoor; met redelijk losse leidsels van de natuur genieten, en dan schrikt Ot ineens van een nogal agressieve zwaan die vond dat we te dicht bij haar jonkies kwamen... whoops......

Maar inderdaad, gelukkig is er niets gebeurd. Knipoog Aan de andere kant, het zijn inderdaad 'leerzame' momenten zo op de kar, het schud je even weer wakker, en je bedenkt je dat je eigenlijk bezig bent met een levend vluchtdier... die áltijd óveral van kunnen schrikken Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:20

Ik heb prcies hetzelfde meegemaakt: schapen op de loop en pony glijd zo een stijle slootwand af. Toen kon ik niks anders doen als de pony los maken van de kar en hem er in laten glijden. Mijn wagen kon ik op het droge houden.
Maar inderdaad, de makste en kleinste pony kan zo in een gevaarlijke situatie komen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:21

En, hoe banketstaaf het ook klinkt, het plaatsen van zulke topics is ook voor ons als ervaren menners, én voor de onervaren menners best wel goed, gewoon er weer even aan denken dat je met een levend wezen te maken hebt...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 18:51

Bedankt voor de reacties
Echwel, ik ben idd alweer van de schrik bekomen hoor Knipoog
En Joyciej, daarom plaats ik idd ook dit topic, juist om andere mensen ook weer even wakker te maken dat er zomaar wat gebeuren kan waar je niet op rekent.
Het hoeven niet altijd dikke ongelukken te zijn voor men weer beseft waar men mee bezig is, elk klein accefietje is weer een leermoment.

Ervaren of niet, voor iedereen is het idd belangrijk te weten waar je mee bezig bent. Ik denk dat sommige mensen hun fouten en (bijna)ongelukken voor zich houden, ik niet, ik ben niet perfect en in de menwereld nog redelijk onervaren, van elkaars fouten kunnen we een heleboel leren!

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:18

Nou goed van je om je verhaal te plaatsen! Want meestal gebeuren dit soort "ongelukjes"niet op je koetsierscursus (veiligheid boven alles leer je daar wel) maar pas veel later als je het eigenlijk niet verwacht en wat verslapt in die veiligheid. Wij hebben het vorig jaar met een grote hond gehad die ineens blaffend vanuit de struikjes zo'n beetje onder onze wagen rende. Paard gaf een bok, een been over het lamoen en paniek in de keet. Gelukkig liep alles goed af maar de schrik zat er daarna nog goed in (en eerlijk gezegd bij onverwachte dingen nog wel eens een beetje). Daarna hebben we het vertrouwen van zowel paard als menner weer met behulp van een ervaren meninstructeur op de rails gekregen. Maar pas als het je daadwerkelijk een keer overkomt weet je hoe gevaarlijk het kan zijn. Wat dat betreft zit ik er nog steeds liever op dan erachter als er iets mis gaat... *LOL*

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:47

ik heb alles met veel plezier gelezen en deze situatie's kan ik mij helemaal voorstellen.
bedankt want hierdoor blijft inderdaad een ieder scherp
ik had gisteren een ritje onder het zadel een koe in de wei staan onderweg en pony schrok ook (terwijl hij koeien is gewend) dus ook dat blijft voor verassingen zorgen