Grondwerk voor jong paard (paard dreigt/trapt/slaat achter)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Grondwerk voor jong paard (paard dreigt/trapt/slaat achter)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 19:15

Ik heb een 4-jarige kleuter Haha! . Een bijzonder sterk karakter, dat bleek al vanaf dag 1. Hij heeft waarschijnlijk vroeger een slechte ervaring gehad waardoor hij aan zijn achterkant zeer gevoelig is en tevens een lichtgeraakt karakter heeft. Ook is hij maar weinig met mensen in aanraking geweest, dit is te merken aan alles.

Voorbeelden:
*ander paard rijdt langszij in de rijbak, paard wordt angstig en tegelijk dominant en haalt uit
*achterbenen proberen op te tillen, paard haalt vliegensvlug uit
*in de box dreigen uit te halen als je te lang treuzelt met borstelen
*als je hierop reageert door hem een tik te verkopen op de hals of kont (of enkel een harde stem opzetten) slaat hij heel hard terug (gevaarlijke situaties dus) No Cheer

Het paard is een tijd erg dominant geweest op stal. Nu gaat het al beter maar ik wil er toch nog meer uit halen dan ik nu al bereikt heb.

Echter, het beestje zet tijdens het rijden geen stap verkeerd en dan kan ik hem met de zweep en mijn handen gewoon aanraken op zijn kont, niets aan de hand. Het paard is medisch gecontroleerd, geen bijzonderheden (ik heb de veearts er speciaal naar laten kijken).

In de wei komt hij ook altijd naar me toe en is op dat gebied vrij eenkennig. Ik kan vaak erg met hem lachen maar ik word toch onzeker door het stalgedrag wat negatief blijft No Cheer

Wat zijn jullie suggesties en tips om dit paard toch beter onder controle te krijgen en deze vervelende situaties te verhelpen? Grondwerk?

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is Rolleyes

suusensham

Re: Grondwerk voor jong paard (paard dreigt/trapt/slaat achter)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:47

Hmm lastig.
Ik herken het wel een beetje van mijn eigen paard. Toen ik hem net had, heb ik hem laten castreren. Hij was toen bijna 3. Voor die tijd weinig in handen geweest en ik had vooral problemen met de dominantie aan de hand. Op stal was ie bijzonder lief.
Aan de hand kwam hij op zijn achterbenen achter me aan en ik werd op den duur doodsbang voor hem.
Ik wist me geen raad, maar wist ook dat terug slaan of wat dan ook niet zou werken. Een paard moet je gaan vertrouwen en respect voor je hebben en weten door veel oefening dat het respect ook wederzijds is.
Ik ben een cursus gaan volgen bij Emiel Voest en nadat ie stijgerend de bak binnenkwam, liep ie geloof het of niet na 10 minuten als een mak lammetje achter me aan. Sindsdien is er respect en vertrouwen.

Er zijn vele grondwerkoefeningen die je kan doen met je paard om zijn vertrouwen te winnen, maar als je daar geen of weinig ervaring mee hebt en je paard doet echt gevaarlijk (wat ik wel begrijp) zou ik er echt iemand bij halen die je de trucjes kan uitleggen.
Heb vertrouwen het komt vast goed. Veel succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 00:20

Grondwerk is niet alleen voor vertrouwen, maar ook om de verhoudingen recht te zetten. Bij een echt dominant paard moet je daarmee uitkijken, en weten hoe je reageren moet als hij echt aanvalt, maar het valt te proberen. Of je daarmee de losse achterbeentjes kunt verhelpen moet de tijd leren....

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 00:27

Ik heb sinds kort grondwerkles.
Ik heb me aangemeld op www.nhforum.nl en de vraag gesteld of iemand me kon helpen en ik heb een aantal reacties gehad.
Misschien is dat ook wat voor jou.
Succes.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 18:11

@ Hopla: ik heb me bij dat forum in geschreven en al wat reacties gehad! Dank je voor de tip!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:50

UK_eef schreef:
@ Hopla: ik heb me bij dat forum in geschreven en al wat reacties gehad! Dank je voor de tip!

Graag gedaan.
Succes met de wildebras.