grondwerk van E. Voest ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

grondwerk van E. Voest ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 13:23

Hoi,

Wie heeft er ervaring met de trainingsmethode van Emiel ? Hoe is het boek over grondwerk geschreven ? Leuk boek ?

En trouwens, hoe is het 2de boek van Voest ( fase 2 ). Wat wordt daarin behandeld ?

Groetjes,

Maris

Somebitch

Re: grondwerk van E. Voest ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:24

Ik heb wel de dvd van Emiel Voest fase 1 en 2 maar dat vond ik niet echt bijzonder en geweldig uitgelegd. Nu is dat in een boek natuurlijk heel anders dus daar kan ik je niets over zeggen.

suusensham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:54

Ik ben drie keer bij Emiel geweest en vind het echt een weelde voor je rijkunst en vooral het leren begrijpen van je paard.
je ziet op zo'n cursus altijd kleine wonders verricht worden. Wel een nadeel vind ik is dat op de cursussen, met name de 1ste het geiten wollen sokken gehalte nogal hoog ligt. Maar met name je verder gaat wordt het nog veel boeiender en zooooo leerzaam.
Hij staat niet voor niets de Nederlandse toppers bij oa Anky en Sjef.

De boeken zijn leerzamer dan de dvd vind ik, omdat je daar toch vaak wat langer naar de plaatjes kijkt en makkelijker terug leest. Ik vind het boek fase 2 niet veel nieuwe info bevatten, dat merk je eigenlijk alleen in de praktijk het zit hem daar vooral in de bewegingen die je maakt.
Boek 1 is wel een aanrader als je gewoon lekker zelf wat wilt uitproberen met je paard en de meeste grondoefeningen kunnen ook heel goed als gymnastisering gebruikt worden.

Grt Eva

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:24

Dus het boek Freestyle Fase 1 kan je gebruiken zonder meteen bij Emiel Voest of één van z'n leerlingen een cursus te nemen?
En hoe is de mening over het boek: Handleiding - Grondwerk van Voest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:20

Fase I kun je prima mee uit de voeten. Veel foto's en lekker leesbaar, en kun je zonder hulp/les best een eind mee komen.

Fase II is bedoeld voor oefeningen met veulens, enters, twenters en jonge paarden.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:33

Ik vind handleiding loswerken en handleiding loswerken erg praktisch beschreven, met veel oefeningen erin. Alles wat je tijdens de cursussen aan theorie (loswerken en grondwerk) leert staat erin en daarnaast een uitbreiding hoe je verder kan.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:34

Toevallig ben ik zaterdag bij een clinic van hem geweest.
Volgens mij was degene van wie het paard was ook een bokker?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:35

Ik heb met mijn (verzorg) IJslander heel veel grondwerk gedaan op basis van Emiel Voest Lachen Werkte erg goed bij zijn problemen Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:41

Maris, ik doe nu ruim een jaar fanatiek aan freestyling. Daarvoor heb ik er alleen maar heel veel over gelezen. Ik heb de twee boeken (fase 1 en fase 2), beide dvd's en het boekje 'Los werken'. Fase 2 gaat inderdaad over veulens, jaarlingen, enters, twenters en het inrijden van jonge paarden. Verder beschrijft het wat over het houden van jonge paarden e.d. Met de beelden van de dvd's erbij, zie je nog beter hoe het moet en hoe het werkt. Echt handig! Verder heb ik er lessen in gevolgd en doe ik nog steeds zo nu en dan een lesje. Omdat het fijn is dat iemand mijn lichaamshouding en aanwijzingen goed controleert, zodat mijn paard het goed kan begrijpen.

Ik heb zelf een jonkie, hij is nu 3 jaar en hij reageert geweldig goed op deze methode. Hij is qua gedrag erg veranderd in het afgelopen jaar, wil ook graag samen werken op de grond en hopelijk ook straks als ik er op ga. Daar heb ik alle vertrouwen in. Ik ben zelf erg enthousiast over freestyling, heb er ook veel paarden door zien opknappen. Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:43

Hoi,

Dat klinkt leuk !
Maar zelf heb ik geen jong paard dus fase 2 daar heb ik niet zoveel aan waarschijnlijk.
Verder doe ik wel een grondwerk, parelli en het boek van Inge Teblick. Maar elke andere aanvulling is leuk !
Ik begrijp dus dat het boek van Emiel over grondwerk wel een aanrader is.

Bedankt voor je verhaal !

Groetjes,

Maris

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:14

Mijn IJslander was niet te rijden met zadel..hij vertrouwde niemand op zijn rug, ging op hol en weet ik wat allemaal niet.

Toen ben ik begonnen met freestyle rijden, eerst aan de longe volg-oefeningen doen, mee lopen, stilstaan, achteruit lopen, join-ups enzovoort Lachen

Op een gegeven moment kon ik hem weer gewoon rijden en dat na al die freestyle training, dus zeker een aanrader!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 10:38

Hoi,

ik ben even in de war. Wat bedoel je met freestyling ? De fase 1 en 2 van Voest of het grondwerkboek ? Of alles samen ?

Groetjes,

Maris

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:45

het grondwerk boek en de video fase 1 Lachen de methode die emiel voest doet heet Freestyle Knipoog

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:09

Voest was niets voor mijn paard (en mij).
Ze sprong elke keer de bak uit.
Na een aantal keer proberen en dezelfde reactie blijven krijgen (na 2 rondjes was ze weg), ben ik daarmee gestopt.
Daarna heb ik verschillende boeken gekocht en daar mijn eigen grondwerk van gemaakt. Dat veranderde al heel wat.
Ik doe nu Parelli en dat geeft punten om naar toe te werken, je ziet de vooruitgang.
Ik vind wel dat je bij elke methode moet blijven nadenken, niet zomaar doen wat ze zeggen. Kijk naar je paard en jezelf. Ontwikkel je eigen taal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:05

Nargorny schreef:
Na een aantal keer proberen en dezelfde reactie blijven krijgen (na 2 rondjes was ze weg), ben ik daarmee gestopt.
Daarna heb ik verschillende boeken gekocht en daar mijn eigen grondwerk van gemaakt. Dat veranderde al heel wat.
Ik doe nu Parelli en dat geeft punten om naar toe te werken, je ziet de vooruitgang.
Ik vind wel dat je bij elke methode moet blijven nadenken, niet zomaar doen wat ze zeggen. Kijk naar je paard en jezelf. Ontwikkel je eigen taal.

Ja, ik vind ook dat je op een gegeven moment een eigen manier van communiceren met je paard bereikt. Ik begon met Voest, maar inmiddels doen Sam en ik het meer op onze eigen manier. Maar ik vond het wel een handige leidraad om mee te beginnen bij een 2-jarige destijds. Maar ik kan nu na 1 jaar wel zeggen dat we onze eigen taal hebben ontwikkeld en weer een hoop nieuwe doelen hebben voor de komende periode. Lachen

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:32

Nargorny schreef:

Dat heeft volgens mij niets te maken met of de methode van Emiel Voest goed is of niet. Wel met de afzetting van je loswerkbak, je eigen lichaamhouding, te veel druk voor het paard, de opvoeding en vertrouwensband van waaruit je startte en geen goede begeleiding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 00:38

Voest heeft idd veel van Parelli, met het grote verschil dat Parelli een stappenplan heeft, en dat je er uiteindelijk verder mee komt....

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:05

Cassidy schreef:
Voest heeft idd veel van Parelli, met het grote verschil dat Parelli een stappenplan heeft, en dat je er uiteindelijk verder mee komt....

Sorry maar niet mee eens. Niet iedereen vind Parelli even geweldig. En je gaat niet zomaar naar Parelli terwijl Voest gewoon ook les geeft en je bij hem ook curcussen kan volgen. Parelli vast ook wel maar ik denk niet dat je die even opbelt met een vraagje. Ik heb meer met Voest dan met Parelli zoals je wel merkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:13

Eddy Modde is de Nederlandse Parelli instructeur en telefonisch bereikbaar voor problemen. Eddy Modde geeft ook les in Nederland, dus waarom is methode Voest beter dan methode Parelli?

Ik heb gezien hoe ver je met Parelli kunt komen, en gezien en gehoord dat je uiteindelijk weer terug kunt naar wat je aan het doen was voordat je met het programma begon. Voest is freestyle op het moment dat je in het zadel stapt en daar stopt het dan, Parelli gaat een stapje verder. Hij gaat via Freestyle terug naar de dressuur, of de western, of de eventing. David en Karen O' Connor (Olympische Goudmedaillewinnaars USA in Eventing in Sydney (2000), hebben de methode Parelli gevolgd, en zijn volgens hun zeggen dankzij die methode daar waar ze uiteindelijk zijn beland. Parelli valt te combineren met bestaande disciplines. En dat zie ik bij Voest niet.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:29

Ik wel. Voest gaat ook verder onder het zadel, en BV Corine Vogelaar heeft een aantal jaar samen met hem gewerkt en is daarna voor zichzelf begonnen. Zij hanteert nog steeds de freestyle methode maar heeft deze ook over laten lopen op het rijdgebied. Zo ben je op die manier ook onder het rijden met freestyle bezig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 00:56

Ik weet dat Voest onder het zadel verder gaat. Dat bestrijd ik ook niet, want er wordt op een gegeven moment gereden. Maar hoe ver is Corine Vogelaar? Who the f u c k is Corine Vogelaar eigenlijk? Heeft zij een Olympische Medaille?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:00

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:01

Freestyle en dressuur zijn prima te combineren.....

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:52

Cassidy schreef:
Ik weet dat Voest onder het zadel verder gaat. Dat bestrijd ik ook niet, want er wordt op een gegeven moment gereden. Maar hoe ver is Corine Vogelaar? Who the f u c k is Corine Vogelaar eigenlijk? Heeft zij een Olympische Medaille?

Wo the F uck ben jij om te gaan schelden omdat je niet weet wie iemand is?! Je hebt bokt dus heb je internet dus kan je het opzoeken ipv gelijk je scheldwoordenboek op te zoeken Knipoog

Niet al te aanvallend bedoelt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:54

Mijn excuses, het was laat en ik was geirriteerd. Kan het nu niet meer veranderen.