[AR] Welk merk fietscomputer op je wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

Welk merk fietscomputer op je wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 11:00

Hoi hoi,
ik heb 2 jaar geleden van mn ouders voor de kerst een fietscomputer gekregen om die op mn wagen te monteren.
Ben blij dat ik het nog niet gedaan heb, want ik heb binnekort een nieuwe wagen!
Nu is deze alleen draadloos, en dat schijnt dus niet te werken met al het metaal wat er tussen zender en ontvanger zit.
Nu ben ik dus opnieuw aant kijken naar een fietscomputer, eentje met draad, zodat deze (net als bij Napie) verlengt en weggewerkt kan worden.
Wat ik qua functies erop zou wilen hebben is:
tijd 24h
huidige snelheid
gemiddelde snelheid
dag : afgelegde weg
totaal : afgelegde weg
rit tijd
stopwatch
in te stellen wielgrootte

Alleen nu de vraag, wat is een goed merk? En kan je bij iedere fietscomputer de 'afgelegde weg' van de band instellen?
Welk merk heb jij?

bora

Re: Welk merk fietscomputer op je wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:10

Ik heb gewoon bij de fietshandelaar een fietscomputer gekocht en deze met een verlengde draad aan mijn achterwiel gemaakt. Bij bijna alle fietscomputers kun de afgelegde weg in cm instellen.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 11:47

Oke, en waarom aan het achterwiel alsk vragen mag?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:54

volgens mij zijn de fietscomputers van tegenwoordig wel vrij uitgebreid kwa functies.

zo zijn instelbare wielmaat, tijd, rit tijd, afstand, totaal afstand wel een beetje standaard.

alleen de kwaliteit is nogal eens variabel. kijk wat je zelf belangrijk vind.

is de prijs niet zo belangrijk, maar de kwaliteit wel, zou ik er een nemen voor mountainbikes, deze zijn vaak wat steviger in elkaar gezet en hebben dikkere draden.

is de kwaliteit niet belangrijk maar de prijs wel, ga je naar de kruidvat en ben je zo klaar.

kijk ook even naar de manier van monteren.
bij de meeste kan je het magneetje zo om je fietsspaak klikken, bij een menwagen is dit dan iets lastiger te realiseren.

zorg bij het verlengen van je kabel ervoor dat je alles goed vast maakt en houd rekening met je vering, dat je je kabel niet tekort maakt.

succes ermee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:57

whoopylover schreef:
Oke, en waarom aan het achterwiel alsk vragen mag?

omdat je anders grote kans hebt dat je in de knoop raakt als je een scherpe bocht om gaat.

hiermee kan je bij je voorwielen geen rekening mee houden als je kijkt naar de lengte van je kabel, deze is dan of te kort of te lang.

daar heb je bij de achterwielen geen last van bij het sturen.
alleen bij het monteren moet je je kabel verlengen.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:58

Om dat je voorwielen t.o.v. de wagen draaien. Dus je kan dan de draad makkelijker kapot trekken met de bocht door gaan of je moet een behoorlijke lus onder je wagen laten hangen om dit op te vangen. Hierdoor kunnen er bv. makkelijker takken o.i.d. in blijven haken. En het achterwiel zit altijd op een vaste plek t.o.v. de bok. Daardoor kun je de draad mooier weg werken.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

En zoals Palousa-boy zegt zul je misschien een aantal hulpmiddeltjes moeten maken om het magneetje aan je spaak te maken en de ontvanger aan je wagen.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:56

Heel erg bedankt alvast!
Ik wil wel een beetje stevige kwaliteit, omdat ik ook in het bos ga rijden enzo. Kijk, de prijs moet geen € 50,- zijn, maar € 25,- mag het wel kosten.
Is dat een beetje redelijk, € 25,-?

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:36

ik heb een draadloze fietscomputer op mijn marathon kar zitten en die doet het perfect.
heb hem gewoon bij de praxis gekocht voor 20 euro en alle functie's zitten er op

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:00

Dat is een redelijke prijs. Ik heb nu een fietscomputer erop zitten van 5 euro gekocht bij Trekpleister. Hoe deze werkt weet ink nog niet, zit er sinds gister op en ben nog niet met de wasgen weggeweest. Hiervoor zat er 2 jaar een van 20 euro op (is met een ongelukje gesneuveld) Het magneetje en de ontvanger zijn nog hetzelfde allen de computer is vervangen (we hebben gewoon de draad aan de nieuwe computer vast gemaakt)

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:10

Wij hadden een fietscomputer, maar echt 100 procent funtioneren deed ie niet. Beetje afwijkend in het bos en tja zand en waterbak deed hem ook geen goed.
een draad is inderdaad beter, magneetje is zo weg.
Tja, moeilijk advies zou in ieder geval het achterwiel nemen ivm makkelijker monteren.
Succes.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:27

Volgens mij was die van mij niet zo duur. Ik heb de volgende functies erop:
- afstand
- snelheid
- gemiddelde snelheid (makkelijk in marathon/mendurance)
- klok
- rijtijd
- totale afstand (staat al op 12000 km Haha! )
Hij registreert altijd goed, ook in mul zand, water en bos.

Ik ben op zoek geweest naar de foto's nav je PM maar kan ze niet vinden. Als ik op stal ben zal ik een nieuwe foto maken

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:50

Ik heb op mijn ene wagen er een van de hema en op de andere ook een vrij goedkope waarvan ik het merk zo even niet weet (gekocht bij de makro).
Bij beide kon ik de wielmaat instellen en beide werken ze goed en hebben alle functie die jij ook noemt (alleen de een heeft geloof ik geen klok)
Met de magneetjes bevestigen heb ik ook idd een beetje moeten knutselen, maar dat is zonder al te veel moeite ook gelukt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:37

Foto's:

Afbeelding
Zender en ontvanger. Magneetje is door spaak geboord. Kan je gewoon bij de fietswinkel halen. Als je niet wilt boren koop je bij de fietsenwinkel een spaak van een kinderfiets voor 2 kwartjes en doe je daar de zender aan. Met tape tape of ty rips doe je die spaak aan je spaak vastzetten.

Afbeelding
Ontvager zit aan U stuk, in dit geval een stuk van een CV buis bevestiging. Andere kant zit vast aan stabiele schroef. Er mag niet te veel beweging in je bevestiging zitten

Afbeelding
Kilometerteller achter mijn bokkussen. Onder het zitkussen zit het wiel waar de zender aan zit

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 16:41

bedankt voor de foto's!

HTSMark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:11

Ik heb gisteren een Kilometerteller besteld die werkt op GPS, dan heb je geen gedoe met kabeltjes enzo...

het is de Navman R300, ik weet niet of het handig is, maar als ik hem ontvangen en uitgebreid getest heb zal ik het melden. Haha!