Als ik naar je laatste post kijk dan zou ik eerst aan gehoorzaamheid gaan werken voor je haar een dominante oefening zoals de jambette aanleert. Jonge hengsten intimideren elkaar door de voeten naar voren toe uit te slaan en dat is precies wat je haar nu leert. Daarbij is VD voor paarden vanaf 2,5. Eerder werk je aan opvoeding en basis gehoorzaamheid. Als je nu toch graag al wat vd met haar wil doen dan zou ik de kleine oefeningen vragen zoals wijken voor druk, kusjes geven, flemen etc.
Maar, realiseer je bij alles wat je aanleert of dat gevolgen heeft voor het tzt inrijden. Je kan je voorstellen dat als je haar leert nee schudden dat het lastig wordt om haar later een hoofdstel om te doen. Ze zal in eerste instantie misschien wel iedere keer met het hoofd schudden als je in de buurt komt. Als ze 2,5 is dan ga je ze vaak ook andere dingen leren zoals een hoofdstelletje, zadel, longeren enz. Hierdoor leert ze direct dat er meer dingen zijn dan alleen snoepjes verdienen door handelingen uit te voeren.