hulp bij het 'leiden' gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

hulp bij het 'leiden' gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 20:25

Hallo,

Ben sinds vandaag begonnen met het boek van Inge Teblick. Ben begonnen met de oefening voor het leiden van je paard. Dus zien dat ze je volgt en het minste dat ze afgeleid is van richting veranderen. De bedoeling is dus ook dat ze stopt wanneer zij stopt. Daar ligt nu net het probleem. Ik mag staan springen en onnozel doen ze blijft gewoon doorlopen. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Antheman

Re: hulp bij het 'leiden' gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:23

Sjintoo schreef:
Hallo,

Ben sinds vandaag begonnen met het boek van Inge Teblick. Ben begonnen met de oefening voor het leiden van je paard. Dus zien dat ze je volgt en het minste dat ze afgeleid is van richting veranderen. De bedoeling is dus ook dat ze stopt wanneer zij stopt. Daar ligt nu net het probleem. Ik mag staan springen en onnozel doen ze blijft gewoon doorlopen. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Zweepje meenemen Knipoog
Jij stopt, zweepje voor de borst houden.
Stopt ze niet, dan kun je evt aantikken.

Andere methode is wanneer je paard doorloopt, hem direct in zijn achteruit zetten. Dit consequent blijven herhalen.
Pas als je paard niet meer voorbij jou loopt, kun je hiermee stoppen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:10

Misschien ook niet al te vriendelijk , maar het werkt hier wel.
Ik laat gewoon het touw op de grond liggen , en zeg ho. En tja als ze dan toch door loopt?!!
Maar ik moet er wel bij zeggen dat ze het comando ho wel kent.
Dat heb ik haar geleerd door altijd tegen iets aan te lopen , bv een muur , dan moet ze wel stoppen! En als ze dat dan doet is ze het allerbeste en mooiste paard van de wereld!!!!
Als dat goed gaat , dan vergroot je de hoek voorzichtig elke keer een beetje , totdat ze dat ook perfect doet , en bv paralel aan de muur staan , en dan pas in de vrije ruimte oefenen.
Snap je het?

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:46

Antheman schreef:
Zweepje meenemen Knipoog
Jij stopt, zweepje voor de borst houden.
Stopt ze niet, dan kun je evt aantikken.

Andere methode is wanneer je paard doorloopt, hem direct in zijn achteruit zetten. Dit consequent blijven herhalen.
Pas als je paard niet meer voorbij jou loopt, kun je hiermee stoppen.

Ja dat zou ik ook doen. Bij paarden die echt langs me en door me heen lopen neem ik in het begin een longeerzweep mee en houd die voor het hoofd. Ik gebruik het als verlengde van mijn arm. Arm wijd betekend, je loopt te dichtbij. Dit weten ze later ook nog.

Wil een paard niet stoppen dan werkt direct in de achteruit zetten ideaal, consequent zijn en rechtvaardig.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:14

ok ga deze laatste tip zeker uitproberen!!! Merciekes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 18:24

Tegen de borst tikken, met touw zwaaien of armen wijd doen, of welke energie in die trant dan ook, werkte destijds bij mijn paard niet.
Wat wel bij haar werkte, is abrupt een rondje om m'n eigen as draaien, waardoor zij automatisch achter me kwam en een groter rondje 'bij moest lopen'. Eventueel een paar keer herhalen. Een paar passen achteruit laten doen, hielp ook.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 18:37

dat van dat rondje om mn as ga ik zeker ook uitttesten moest de rest niet lukken!
Bedankt voor de tips allemaal!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:38

Nammie schreef:
Ik laat gewoon het touw op de grond liggen , en zeg ho. En tja als ze dan toch door loopt?!!

Als ze toch doorloopt, haal je er elke keer een osteopaat/chiropractor bij?

Erg onverstandig om dat te doen, je paard kan namelijk erg gemakkelijk een probleem aan een wervel of het nekgewricht krijgen doordat hij op zijn eigen touw gaat staan...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:28

callippo schreef:
Nammie schreef:

Als ze toch doorloopt, haal je er elke keer een osteopaat/chiropractor bij?

Erg onverstandig om dat te doen, je paard kan namelijk erg gemakkelijk een probleem aan een wervel of het nekgewricht krijgen doordat hij op zijn eigen touw gaat staan...

Maar ze schrikt er nooit meer van Haha! Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:02

Bij mijn eigen pony heb ik geen problemen bij het leiden. Wel heb ik nog een verzorgpony'tje die ook dwars door je heen liep tijdens het leiden. Ik heb eerst een join up gedaan en daarna ging het meteen al stukken beter. Wel was het nog nodig om heel duidelijk te zijn in mijn hulpen naar haar toe, in het begin moest ik een halve sprong naar haar toemaken en met mijn armen de lucht in. Nu hoef ik nog maar mijn hand op te heffen en ze stopt al. Lachen

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 18:02

Een sprong naar haar toemaken helpt niet!
Maar ik heb gelukkig hulp van een meisje die haar paardjes ook via NH opleert. We leren ze nu dat ze mijn ruimte niet in mag. Komt ze te dicht moet ze achteruit. Hier gaat ze vaak nog in protest, wss omdat ik ze te veel 'verwend' heb vroeger en ik ze te veel toeliet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:07

Ik kan uit je bericht niet opmaken of je je paard bij dit soort oefeningen los hebt of vast hebt aan leadrope en touw. Als je haar los hebt lopen, heb je een stap overgeslagen. Neem haar aan een touwhalster, en leadrope, en als ze afgeleid is, mag je haar hoofd naar je toehalen. Two Eyes is Respect. Een paard dat je aankijkt met beide ogen, die geeft je respect. Al het andere is dat niet. En dat respect mag je gerust een beetje afdwingen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:16

cassidy, dat ben ik echt absoluut niet met je eens. twee ogen betekent vertrouwen, het paard durft je meestal geen "twee ogen" te geven, niet afdwingen dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:21

Twee ogen betekend complete aandacht voor jouw. En niet perse vertrouwen. Een paard kijkt namelijk ook naar een eventueel potentieel gevaar met twee ogen...complete aandacht daarvoor en niet alleen met een oog en uit een ooghoek.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:32

een paard dat niet met twee ogen (rustig) naar je kan kijken, is aan het bedenken hoe hij weg kan komen. Twee ogen geven betekent je slechtste kans om om te draaien en weg te rennen Knipoog

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 09:53

we laten haar voor sommige oefeningen los, maar voor de meeste oefeningen blijft ze aan de leadrope! En dat van haar hoofd naar ons toedraaien doen we ook. Als ze ambetant begint te doen en cirkeltjes begint te draaien moet ze haar hoofd naar ons toedraaien.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:51

wij zijn met de haf van mijn zusje (lomp opgevoed door bijv. bij voorbaat al hengstenkettingen aan te hangen etc, dus wijkt alleen voor heeeeele flinke druk) begonnen met wijken voor druk. als ze bij het volgen doorliep, legde mijn zusje één hand aan de schouder (op de punt zeg maar), en zei 'ho'. 'ho' kende ze natuurlijk al. liep ze door, dan verhoogde mijn zus de druk door met de vingertoppen net binnen de schouderpunt druk uit te oefenen. dit is één keer nodig geweest, hafje snapte het prima.
ik zou inderdaad beginnen met een halster en lijn, zodat je iets kúnt doen als ze doorloopt. wijken voor druk (willen stoppen voor de evt. druk als je die uitoefent met het halster) als voorbereiding geeft je waarschijnlijk een streepje voor.