Ik heb sinds november een Haflinger, en ik ben al een tijd op zoek naar een goed passend zadel. Ik rijd momenteel zonder zadel, omdat mijn paard aan mij verkocht was met een niet-passend zadel. Ze had ook zwaar overgewicht, en de osteopaat zei tegen mij dat ik haar zonder zadel kon laten afvallen en daarna een goed passend zadel kon kopen. Dit ook gezien het feit dat ik mijn paard zelf moet betalen, en ik nu 18 ben en nog op de middelbare school zit.
Ik heb veel goede verhalen gehoord over bitloos en boomloos rijden en het grondwerk. Ik sta zelf erg achter de gedachte: Samenwerken met je paard ipv dingen afdwingen met behulp van een zweep oid.
Mijn paard heeft door verkeerde opvoeding wel wat dominantieprobleempjes, maar mijn grondwerkoefening van vanmiddag ging echt super goed!
Nou, on-topic dan maar.
Ik ben dus al een tijdje op zoek naar een goed zadel. Mijn Haflinger is een jaar lang gereden met een niet-passend zadel, en steigerde veel om onder de pijn uit te komen. Mijn zus had dat snel door, dus toen ik haar bijna een jaar geleden ging verzorgen heb ik meteen dat zadel eraf gehaald en ben ik met een ander (wel passend) zadel gaan rijden. Toen ze werd verkocht heeft de oude eigenaar dat goede zadel gehouden en het niet-passende zadel meeverkocht. Ik moet nu dus een nieuw zadel hebben.
Mijn voorkeur gaat uit naar een stockzadel, omdat ik die zelf erg mooi vind

Mijn vraag aan jullie:
Welk boomlooszadel zouden jullie mij adviseren? Ik heb helaas niet zo super veel te besteden, maar kwaliteit gaat natuurlijk wel voor. Gezien het feit dat ik stockzadels erg mooi vind, zou ik het wel leuk vinden als het daar een beetje op leek (maar dat is detail).
Ik weeg zelf rond de 50 kilo en ben rond de 1,70m lang. Mijn Haflinger is nu 6, en bijna klaar met haar dieet. Ze was echt veel te dik (voor foto's, zie profiel), en is dus een jaar lang verkeerd gereden. Ik heb haar al door een osteopaat laten controleren, en gelukkig was er niet veel schade. Eigenlijk alleen een scheef bekken, maar dat is gecorrigeerd.
Welk merk hebben jullie zelf of welk merk denken jullie dat geschikt is voor Mone?