Beste (betaalbare) boomloze zadel voor mijn Haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Beste (betaalbare) boomloze zadel voor mijn Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 18:15

Beste naturals Haha! Bloos ,

Ik heb sinds november een Haflinger, en ik ben al een tijd op zoek naar een goed passend zadel. Ik rijd momenteel zonder zadel, omdat mijn paard aan mij verkocht was met een niet-passend zadel. Ze had ook zwaar overgewicht, en de osteopaat zei tegen mij dat ik haar zonder zadel kon laten afvallen en daarna een goed passend zadel kon kopen. Dit ook gezien het feit dat ik mijn paard zelf moet betalen, en ik nu 18 ben en nog op de middelbare school zit.

Ik heb veel goede verhalen gehoord over bitloos en boomloos rijden en het grondwerk. Ik sta zelf erg achter de gedachte: Samenwerken met je paard ipv dingen afdwingen met behulp van een zweep oid.
Mijn paard heeft door verkeerde opvoeding wel wat dominantieprobleempjes, maar mijn grondwerkoefening van vanmiddag ging echt super goed!

Nou, on-topic dan maar.

Ik ben dus al een tijdje op zoek naar een goed zadel. Mijn Haflinger is een jaar lang gereden met een niet-passend zadel, en steigerde veel om onder de pijn uit te komen. Mijn zus had dat snel door, dus toen ik haar bijna een jaar geleden ging verzorgen heb ik meteen dat zadel eraf gehaald en ben ik met een ander (wel passend) zadel gaan rijden. Toen ze werd verkocht heeft de oude eigenaar dat goede zadel gehouden en het niet-passende zadel meeverkocht. Ik moet nu dus een nieuw zadel hebben.
Mijn voorkeur gaat uit naar een stockzadel, omdat ik die zelf erg mooi vind Bloos . Maar het gaat er natuurlijk om wat het beste is voor mijn paard. De stockzadels die ik gezien heb zijn vrij smal, en gaan denk ik niet op mijn (erg) brede Haflinger passen.

Mijn vraag aan jullie:
Welk boomlooszadel zouden jullie mij adviseren? Ik heb helaas niet zo super veel te besteden, maar kwaliteit gaat natuurlijk wel voor. Gezien het feit dat ik stockzadels erg mooi vind, zou ik het wel leuk vinden als het daar een beetje op leek (maar dat is detail).
Ik weeg zelf rond de 50 kilo en ben rond de 1,70m lang. Mijn Haflinger is nu 6, en bijna klaar met haar dieet. Ze was echt veel te dik (voor foto's, zie profiel), en is dus een jaar lang verkeerd gereden. Ik heb haar al door een osteopaat laten controleren, en gelukkig was er niet veel schade. Eigenlijk alleen een scheef bekken, maar dat is gecorrigeerd.

Welk merk hebben jullie zelf of welk merk denken jullie dat geschikt is voor Mone?

Yaara

Re: Beste (betaalbare) boomloze zadel voor mijn Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:32

ja kan een barefoot proberen op www.boomloosrijden.nl kan je ze vinden ze hebben een erg goede kwaliteit en zijn niet heel erg duur

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:21

Ik zou gewoon wat uitesten. Dan weet je waar jij lekker op kunt zitten en waar je paard goed onder beweegt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:44

het nadeel is, dat er al eens een ander zadel geprobeerd is, wat qua pasvorm en maat goed leek, maar het paardje niet prettig bleek te zitten. een zadel zou dus voor langere tijd geprobeerd moeten kunnen worden.
momenteel wordt er gereden met een barebackpad, met daaronder een voltigepad, omdat die barebacks zo piepdun zijn. daar doet Moontje het goed op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:39

Je zou in principe het beste eens een paar testzadels kunnen proberen om in ieder geval eens te kijken wat voor type boomloos zadel je bevalt.
Dat kan bijvoorbeeld bij barefoot, maar ook www.buitenzinnig.nl heeft verschillende types testzadels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:39

eilleen333 schreef:
Ik heb veel goede verhalen gehoord over bitloos en boomloos rijden en het grondwerk. Ik sta zelf erg achter de gedachte: Samenwerken met je paard ipv dingen afdwingen met behulp van een zweep oid.

Hartstikke goed!
Maar wat heeft een boomloos zadel hiermee te maken? Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 14:42

JoviBan schreef:
eilleen333 schreef:

Hartstikke goed!
Maar wat heeft een boomloos zadel hiermee te maken? Knipoog

Naja, het komt meer van het idee dat mijn paard de meeste engelse zadels dus niet fijn vind zitten. Ze houd er ook niet van, omdat ze gaat verwachten dat het pijn doet. Zoals merrieveulen al schreef rijd ik nu met een barebackpad met een voltigepad eronder. Dat bevalt haar goed. Ik denk dat een boomloos zadel het meest in de buurt komt van mijn huidige constructie.
Maar vooral omdat mijn paard 'normale' zadels dus minder fijn vind wil ik overstappen naar boomloos. Ik werk graag met haar samen, op een manier die zij ook prettig vind. Ik hoop dat ik dat kan bereiken met een boomloos zadel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:39

daar komt bij, dat ze een lastige pasvorm heeft (rond en plat), en dat ze nog af zal moeten vallen. volgens de osteopaat is een boomloos zadel wel geschikt voor Moontje, alleen een testzadel is in haar geval een must. ze geeft zelf wel aan of ze het wel of niet fijn vindt zitten nl, maar dan met je het wel eerst proberen natuurlijk, hihi!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:42

Onlangs heb ik een StarTrekk Comfort getest op mijn ronde en platte Tinker, en ik was verrast hoe stabiel het boomloze zadel lag. Op mijn xxl brede paard was de zit te breed voor mijn heupen, maar ik vond het zeker een aanrader qua boomloos zadel, ook wat betreft de kwaliteit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:45

Of je kunt een testzadel aanvragen op boomloosrijden. Die mag je dan een week uitproberen en je betaalt alleen de verzendkosten. Ik heb zelf de Barefoot Cheyenne en die rijdt echt zalig. Heb 'm helaas nog niet op mijn eigen paard uit kunnen proberen, omdat 'ie nog niet ingereden is. Knipoog
Succes! Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:49

Het Barefoot testzadel hebben wij ook geprobeerd. De pad en het zadel zelf drukten echter teveel op de schoft (welke? Clown) van mijn paard. Dit schijnt op te lossen te zijn met extra inlages in de pad. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de StarTrekk om diverse redenen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:56

Mijn fjord met ongeveer hetzelfde model heb ik met een barefoot gereden. Ik wil daar nu van af, omdat ik drukplekken krijg, welke waarschijnlijk te maken hebben met de weinige drukverdeling in combinatie met mijn te hoge gewicht.
Toch is hij mij wel heel goed bevallen, ook op een ronde fjord bleef hij heel behoorlijk liggen. En eventueel is hij dus nu te koop Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:45

Ik heb ook een barefoot op mn tinker. Qua bouw lijkt ie wel veel op jouw paardje.
Ik ben er al twee jaar heel blij mee. In het begin had ik ook niet al te veel te besteden, en heb toen de goedkoopste barefoot cheyenne gekocht met alles wat erbij hoorde. En vorig jaar heb ik dat zadel verkocht en een speciale editie van de barefoot arizona aangeschaft. En ik ben er nog altijd erg blij mee.
Ook heerlijk dat je zo goed op zit kan rijden, de hulpen komen veel beter door.
Ik ben zelf trouwens ook ongeveer 1,70 lang, en 50 kilo zwaar. Dat moet geen enkel probleem zijn.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:48

stip

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:52

Sas_Mon schreef:
stip

stipjes plaatsen is niet toegestaan. Als je een topic in de gaten wilt houden, kun je het bookmarken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:58

denken jullie dat bijv. de barefoot nevada geschikt zal zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:52

Als de rug erg kort is dan zou ik eerder de barefoot arizona nemen, die is rond van achteren en ligt minder snel in de weg. Maar meestal moet de nevada ook wel goed passen.
Je kan altijd een testzadel aanvragen Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 09:20

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:14

Smiesterd? hihi! jaja, daar had je niet van terug he?