[AR] Van 2span naar enkelspan... hoe te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Van 2span naar enkelspan... hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 11:29

Tegen m'n principes in, wil ik toch graag eens informeren of het erg ingewikkeld is wat betreft tuigen om van 2span naar enkelspan te gaan.
Ik heb thuis 2paar tweespan tuigen, een 2span kar en een enkelspan (show)kar liggen. Ik ben geen fanatieke menner, maar weet te rijden met m'n 2span paarden. Maar nou lijkt het me toch leuker om eens enkelspan te gaan rijden (omdat ik dit waarschijnlijk sneller doe dan 2span rijden).
Maar is het dus mogelijk om het 2span tuig te gebruiken voor het enkelspan wagentje?
Tegenwoordig zie je vaak paarden voor de kar met zo'n broek aan, maar dat hebben die van mij nooit gehad en ik heb begrepen dat dat ook niet persee nodig is.

Overigens zijn foto's van goed ingespannen enkelspan tuigen ook van harte welkom.
M'n paard is wel gewend om enkelspan te lopen (voor kunstmeststrooier), dus daar hoef ik ook eigelijk geen tips over. Lachen

Echwel

Re: Van 2span naar enkelspan... hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:43

Een tweespantuig is geen enkelspantuig laat dat duidelijk zijn
De schoft is heel anders, daar zitten lichtogen of brancardbeugels op.

Voor een showwagentje zou ik zeker wel met broek rijden omdat die dingen vaak niet geremd zijn.
Het is zo of remmen, of een broek.
Beste is beiden natuurlijk omdat de remmen wel eens kunnen haperen.
Met 2 span vangen de borstuigen en de boom dan de wagen op, met enkelspan ramt de wagen de benen van het paard.

Ook is enkelspan vaak moeilijk doordat het paard moet leren in de bocht het lamoen mee te nemen, dus toch een hele overstap, voor de strooier heb je nl geen lamoen.
Dit moet het paard toch leren

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 11:52

Ik dacht te menen dat dat wagentje wel een rem had. Maar anders moeten er ook nog ergens van die lamoenen (???) liggen voor m'n 2span wagentje en daar zit in ieder geval een goede rem op.

Maar het is dus onmogelijk om een 2span tuig naar een enkelspan tuig om te bouwen??

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:13

Dat is inderdaad onmogelijk. Speur eens wat profielen af voor foto's van enkelspannen.

Wel een aparte volgorde. Veel tweespan ervaring maar geen enkelspan ervaring. Mijn pony's lopen regelmatig ook in enkelspan.

Verder ben ik het eens met echwel. De overstap kan toch wel groot zijn gezien het paard moet wennen aan het lamoen en zijn maatje waarschijnlijk gaat missen in het werk

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:47

ThaGirl schreef:
Ik dacht te menen dat dat wagentje wel een rem had. Maar anders moeten er ook nog ergens van die lamoenen (???) liggen voor m'n 2span wagentje en daar zit in ieder geval een goede rem op.

Maar het is dus onmogelijk om een 2span tuig naar een enkelspan tuig om te bouwen??

het is in zoverre mogenlijk, dat je een enkelspan schoftstukje los bij moet kopen zodat het lamoen in lichtogen gehangen kan worden.
zelf gebruik ik soms een van mijn tweespantuigen voor het enkelspan. ik hoef op die manier aleen maar een extra schoftje mee te nemen.
wel moet je een paar extra beugelriemen gebruiken om de broek aan het lamoen vast te maken. bij een tweespan zitten de broeken met riemen naar het borsttuig, en bij enkelspan gaat de broek met "beugelriemen"naar het lamoen toe.
kortom. een extra schoftje en twee beugelriemen maken het zondermeer mogenlijk om te wisselen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 08:42

kijk, daar heb ik wat aan. want om nou een heel nieuw tuig te kopen voor die paar keer dat ik eens enkelspan wil rijden.. dat is ook weer zo wat. Maar alleen een nieuw schoftje is wel betaalbaar.

@Napie: opzich het maatje missen is geen probleem. Hij is dat namelijk allang afgewend. Ik rij er regelmatig (onder zadel) alleen mee buiten, en hij was zowiezo de leider dus niet echt afhankelijk van het andere paard.

Ja opzich is van tweespan naar enkelspan wel apart. maar m'n oom (waar ik alle ervaring van had) die reed alleen maar tweespan, want enkelspan 'was te min' en ik moet eerlijk zegge dat ik 2 paarden voor een kar mooier vind dan 1. Maar enkelspan lijkt me op het moment beter omdat je dan toch maar met 1 paard zit ipv 2 (ja moeilijk uit te leggen Tong uitsteken )