Vorige zomer heb ik een nieuwe tweewieler gekocht, op maat gemaakt, apentrots was ik. Pony er denk ik twee keer voor gehad, in stap, toen deze helaas (om andere redenen) kreupel werd. Dit heeft ruim een half jaar geduurd. Nu hij weer rad is (
) wil ik natuurlijk weer gaan mennen. Het leek mij verstandig om de eerste keer in het bijzijn van een instructeur te doen, aangezien meneer nogal heftig kan zijn en ik wilde meteen goed beginnen.
Helaas is er niets gekomen van de les. Ik had specifiek gevraagd of de instructeur wilde letten op het tuig, of alles goed op maat zat (koetsiersbewijs is toch ook bijna 2 jaar terug en een beetje stoffig geworden
) en op het wagentje. Want het was me opgevallen dat het ding een beetje kiepte, maar ik wist niet of ik daar aan moest wennen of dat het gewoon niet klopte. Het tuig was prima in orde, maar het wagentje
Als de kar in evenwicht is met mij erop, dan hangen de bomen 20 ! cm lager dan de laagst mogelijke stand van de lichtogen. Geen wonder dat het ding kiepte. Bovendien waren de bomen bij het schoftje te smal, staken ze tever uit vanaf de stophaak, zat het lusje voor de broek tever naar achteren. Kortom... niet echt wat je noemt 'op maat'.
Mijn instructeur heeft toen wat maten opgenomen. Voor hoever het lamoen van de grond af moet zijn, de afstand van de stophaak tot het begin van de bomen, de afstand van de lus voor de broek vanaf het begin van de bomen. Echter, niet alles is opgenomen en ik wil de kar graag naar de smid brengen om vermaakt te worden. Dus is mijn vraag:
- Wat is de gewenste breedte bij de achterkant van de pony ? (Ik las geloof ik ergens van BD dat deze de dubbele breedte van de pony moest zijn, klopt dat ?)
- Wat is de gewenste afstand van de bomen bij het schoftje tussen de pony en het lamoen. Ik snap dat dit niet te breed moet zijn, maar natuurlijk ook niet te smal. 5 cm ? 10 cm ?
Alvast bedankt!!