[AR] Aanpassen/uitbuigen bomen tweewieler - tips maten gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Aanpassen/uitbuigen bomen tweewieler - tips maten gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 08:38

Vorige zomer heb ik een nieuwe tweewieler gekocht, op maat gemaakt, apentrots was ik. Pony er denk ik twee keer voor gehad, in stap, toen deze helaas (om andere redenen) kreupel werd. Dit heeft ruim een half jaar geduurd. Nu hij weer rad is ( Go jij! Go jij! ) wil ik natuurlijk weer gaan mennen. Het leek mij verstandig om de eerste keer in het bijzijn van een instructeur te doen, aangezien meneer nogal heftig kan zijn en ik wilde meteen goed beginnen.

Helaas is er niets gekomen van de les. Ik had specifiek gevraagd of de instructeur wilde letten op het tuig, of alles goed op maat zat (koetsiersbewijs is toch ook bijna 2 jaar terug en een beetje stoffig geworden Nagelbijten / Gniffelen ) en op het wagentje. Want het was me opgevallen dat het ding een beetje kiepte, maar ik wist niet of ik daar aan moest wennen of dat het gewoon niet klopte. Het tuig was prima in orde, maar het wagentje Bloos! Als de kar in evenwicht is met mij erop, dan hangen de bomen 20 ! cm lager dan de laagst mogelijke stand van de lichtogen. Geen wonder dat het ding kiepte. Bovendien waren de bomen bij het schoftje te smal, staken ze tever uit vanaf de stophaak, zat het lusje voor de broek tever naar achteren. Kortom... niet echt wat je noemt 'op maat'.

Mijn instructeur heeft toen wat maten opgenomen. Voor hoever het lamoen van de grond af moet zijn, de afstand van de stophaak tot het begin van de bomen, de afstand van de lus voor de broek vanaf het begin van de bomen. Echter, niet alles is opgenomen en ik wil de kar graag naar de smid brengen om vermaakt te worden. Dus is mijn vraag:

- Wat is de gewenste breedte bij de achterkant van de pony ? (Ik las geloof ik ergens van BD dat deze de dubbele breedte van de pony moest zijn, klopt dat ?)

- Wat is de gewenste afstand van de bomen bij het schoftje tussen de pony en het lamoen. Ik snap dat dit niet te breed moet zijn, maar natuurlijk ook niet te smal. 5 cm ? 10 cm ?

Alvast bedankt!!

Napie

Re: Aanpassen/uitbuigen bomen tweewieler - tips maten gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:19

De tweewieler is op maat gemaakt maar het klopt voor geen kant? Wel jammer dan.
Lamoen moet achter voldoende ruimte bieden voor de pony om in te wenden. Achter net zo breed als de wagen is zeker goed. Voor moet je ook de dikte van de schoft meetellen en dan + een centimeter of 5.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 23:18

Dank je wel, Napie.

Helaas ja, van dat op maat gemaakte... Maar goed, vandaag de wagen naar de smid gebracht, hij zag er gelukkig wel mogelijkheden in. Ik heb idd ook de breedte van de pony gemeten met schoftje, dat +5 cm zal ik hem morgen zeggen als hij belt om me de kosten door te geven.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 11:42

Nou, ik ben gebeld door de smid voor de kosten, die waren echt heel hoog, 340 ex btw , terwijl het wagentje me nieuw 950 gekost heeft.... Hij heeft me dan ook aangeraden de wagen te verkopen. Wat baal ik grondig zeg! Koop je een keer iets nieuws, denk je dat het dan ook echt goed is, wordt je zo bij de neus genomen.... Ik heb dat ding hooguit 10x gebruikt, is ong. een half jaar oud, nog zo goed als nieuw eigenlijk... De smid dacht dat ik er 750 voor kon vragen en hopelijk 600 voor krijgen. Want het is kwalitatief een heel goed ding: marathonwielen, goede bladvering, geremd, dichte onderkant, en dus nog eigenlijk nieuw. Maar ja, verlies ik dus wel behoorlijk wat geld op. Leergeld he..... Tjonge, wat baal ik!!!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:30

Die vraagt echt belachelijk veel! Neem eens contact op met HCA in Klarenbeek. (zie sticky wagenbouwers) Die vraagd daar veel minder voor, dat weet ik zeker.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:22

Ik heb afgelopen week mijn lamoen laten uitbuigen/verlassen voor 100 euro. Er zijn aan de achterkant 2 stukken tussengelast en er is een stukje van de lengte afgehaald. Dat vond ik al een behoorlijke prijs, maar goed, het zij zo.

Helaas is het scheef gelast en zit nu de ene kant hoger en schuiner dan de andere kant, dus ik moet weer terug naar de wagenmaker

Maar ze zijn dus wel goedkoper om dat te doen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 23:10

Dank je voor de tip, Napie, ik zal morgen even bellen.

Sanex, bij welke wagenbouwer heb jij dit laten doen ?