Los ik dit goed op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Los ik dit goed op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 11:00

Ik doe nu zo'n twee maanden parelli met mijn 4-jarige ruin. Het gaat allemaal vrij goed, maar deze week heeft hij twee keer iets geflikt en ik wil graag jullie mening of ik dit op de juiste manier oplos:

Bij het sideways game (#6) kom ik dit het vaakste tegen, al komt het ook wel eens voor als ik hem iets anders vraag wat hij moeilijk vindt. Hij deed het van de week ook toen we buiten aan het wandelen waren en we langs een weide met koeien moesten. Op het moment dat we op de helft waren (die eerste 10 meter gingen wel met veel gesnukt enzo, maar ik ben gewoon zelfverzekerd doorgelopen en voorop gaan lopen i.p.v. daarnaast. Hij heeft een probleem met zelfvertrouwen en een 'leider', mens of paard, zorgt meestal wel dat hij ergens toch langs gaat.) Draait hij om op zijn achterbenen en draaft en galopeerd daarna naar huis. Ik geprobeerd zijn achterhand te ontbinden, maar ik was te laat met mijn reactie en het paard was al weg. Dit gebeurde tot twee keer toe. De derde keer dat we erlangs wilden waren de koeien inmiddels naar binnen en was er geen probleem meer.
Enfin, bij het sideways game doet hij iets soort gelijks, voornamelijk naar de uitgang toe op beide handen: Ik vraag hem naar de wand, in eerste instantie doet hij dat ook, maar op het moment dat ik hem vraag om zijwaarts te gaan denkt hij: 'echt niet', draait zich om op zijn achterbenen en rent keihard naar de uitgang. Ik geef hem die kans niet meestal en schud aan het touw en laat hem achteruit gaan tot hij respect toont; likt aan zijn lippen, hoofd zakken. Op dat moment krijgt hij rust. Verliest hij zijn aandacht voor mij, gaan we gewoon weer een paard passen achteruit, gaat het wel goed, proberen we het opnieuw. Ik wordt niet boos, ga niet gillen, slaan enz. Na een keer of drie geeft hij op en doet hij braaf wat ik vraag. Maar is dit wel de goede manier om dit op te lossen?
De oorzaken hiervan zijn waarschijnlijk dat het nog moeilijk is voor hem, dat geeft niet. Ik vraag niet veel, twee of drie pasjes is voldoende. We doen dit spelletje nu een week of 2-3 en hij kent het wel. Hij trekt heel erg naar andere paarden toe en dat is ook de reden dat hij naar de uitgang rent (veilige plek enz.) Ik ben aan de ene kant blij dat hij voldoende zelfvertrouwen heeft om tegen me in te gaan, want dat had hij eerst niet, maar ik wil het wel graag op een nette manier oplossen. Ditzelfde probleem zie ik ook nog wel terug komen met het rijden b.v.
Wat vinden jullie?

callippo

Re: Los ik dit goed op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:01

Misschien zou je eens kunnen nagaan of je paard 'je iets flikt' of dat hij 'je iets probeert te vertellen'. Dat maakt al een heel verschil!

Wat wil je precies oplossen? Dat hij dit niet meer doet? Of dat jij niet meer doet wat dit gedrag bij hem veroorzaakt?

El_vis

Re: Los ik dit goed op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:09

Als eerste zou ik dat soort dingen nog niet proberen in het zadel als het op de grond nog niet eens goed gaat.
Daarnaast ben ik het eens met callippo: Waarschijnlijk wil hij je wat vertellen, waarschijnlijk heeft hij dus gewoon nog niet genoeg zelfvertrouwen.
Misschien moet je nog een stapje terug gaan; nog niet met hem naar buiten langs koeienweiden enz. en nog even lekker in de wei blijven. Als het in de wei ook niet goed gaat, misschien moet je dan nog een stukje terug, en je eventjes focusen op andere dingen.
Verder, veel approach and retreat; probeer iets, zodra hij hint dat hij het te moeilijk vind, gewoon weer een stapje teruggaan en daarna opnieuw beginnen. wat dat betreft denk ik dat je op de goede weg zit.
leer zijn gedrag te lezen Knipoog
succes