trappend paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

trappend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 23:15

hallo
ik zit naar mijn gevoel met een groot probleem.
Ik probeer het uitteleggen.
Ik heb mijn haflinger als hengst gekocht dit was liefde op het eerste gezicht maar dan alleen van mijn kant.'
Het was een hengst en een zeeeeeeeer dominante ook tot geweldadig toe trappen bijten etc.
Ik heb hem gelijk laten castreren en mijn veearts heeft gezegd dat ik hier een heel karwei mee zal hebben.
Hij was niet halster mak en als je het probeerde trapte hij jou de stal uit ik kon dus in het begin de stal nog niet inkomen dus hij ging het land op om zo veiliger te kunnen werken.
het heeft me een jaar geduurd om hem halstermak te krijgen en dat hij het toeliet om geborsteld te worden.
Alles ging naar een verloop van tijd super ik heb hem zelf ingereden en het is een schat maar wel eentje waar je de ogen achter in het hoofd moet hebben.
Hij dult geen vreemde mensen in zijn stal en al helemaal niet achter hem.
Hij slaat naar mensen en andere paarden.
Ik heb van alles geprobeerd zoveel trainers zijn voorgegaan maar konden er niks mee.
Als je hem zelf flink op zijn flikker geeft als hij weer zo'n stunt flikt moet je oppassen dat jezelf geen trap terug krijgt want hij vecht dus terug.
Ik heb nu parelli persoonlijk via mail om hulp gevraagd want ik weet niet hoe ik ditmoet doen.
Ik heb een mail terug gehad dat ze mijn probleem gaan voorleggen en dat ik antwoord terug krijg.
Ik zelf heb nog nooit een trap gehad of een dreigenmend in die richting.
Weten jullie iets van truckjes die ik kan proberen.
Want mijn trucendoos en van andere is op!

groetjes en alvast bedankt
Moniek

UpDate_

Re: trappend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:19

streng en consukwent zijn veel grondwerk met gaan doen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 23:21

dat ben ik dus ook zal niet weten hoe stenger ik zal moeten zijn.
en ja veel grond werk dat doe ik.
Ben veel met hem bezig om hem te laten zien dat ik de leider bent en niet hij en dat hij niet zomaar op eigen houtje zomaar kan gaan rond meppen.
Het probleem is dat het oogt als agressie maar ik vraag me af of het niet gewoon angst is.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:23

Ik zou de reactie van Parelli even afwachten. Het enige advies dat ik je kan geven is: blijf uit de buurt van andere mensen en paarden, je moet er niet aan denken dat hij iemand raakt!!! Ik persoonlijk zou een dergelijk paard niet willen houden, maar ik neem aan dat je weet waar je mee bezig bent. Succes ermee, ik hoop voor je dat iemand een oplossing weet.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 23:26

dankjewel ja ik weet wanner hij het kan doen en dat weten mijn stalgenoten ook en diegene die hem in en uit de wei halen.
Nee ik kan zeker geen afstan van hem doen daar is hij me veel te close voor we hebben al zoveel bereikt samen.
Zelfs mijn veearts kon niet geloven dat het hetzelfde paard was als toe hij hem castreden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:31

Ik heb ook zo'n soort paard. Niet zo erg als die van jou, maar wel erg dominant en eigenwijs.
Je moet inderdaad heel consequent zijn. Zo is die van mij bijvoorbeeld heel moeilijk met voeren. Als hij eten ziet dan moet en zal hij het hebben. Ik geef dus ook alléén eten in de stal, en na een aantal maanden had hij dat wel door en nu kan ik dus ook met voer rondlopen zonder dat hij als een gek er naartoe vliegt.

Streng zijn werkt alleen averechts bij mijn paard. Ik beloon hem juist heel veel. Als hij iets verkeerd doet geef ik hem wel eens een flinke tik, maar als ik dat te vaak doe dan gaat hij tegenwerken.. oren in de nek en zelfs dreigen met stampen. Terwijl als ik alleen 'NEE' zeg, en hem verder negeer, dan stelt hij zich onderdanig op en dat beloon ik dan weer door hem een aai te geven. Dan wil hij wel weer meewerken.
Dus te streng zijn werkt niet goed bij ons.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:36

hey moniek...

Zo ken ik jouw lieve mannetje helemaal niet?? hij was zo lief afgelopen winter...

Hier ook eentje die denkt dat ze de hele wereld aan kan..
Ik heb veel grond werk met haar gedaan, en nog elke keer voordat ik ga rijden, gaan we eerst even kijken wie die dag de regels bepaald ( ikke dus)

heel veel succes...

spreken elkaar snel weer eens

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 23:47

hallo
ja zal je niet zeggen he van hem maar toch is dit probleem er al vanaf begin af aan.
Het is gevaarlijk en totaal niet leuk.
Ik onderschat het ook zeker niet en weet dat dit een serieus probleem is.
ik hoop dan ook dat we hier samen uit komen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 09:23

niemand meer?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:35

Tsja, weinig over te zeggen want ik heb echt geen idee wat er aan de hand is. Het kan vanalles zijn, van angst tot dominantie. Soms is dat erg lastig te onderscheiden, dus erg moeilijk om hier zo een antwoord op te geven...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 09:38

ja dat is ook weer waar.
Ik wacht wel het antwoord van parelli af.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:42

bij mijn fjord hielp het om het totaal te negeren. Dat vond hij absoluut niet leuk. hij is wel heel erg dominant en drijft zijn zin graag door. maar trappen heeft hij nooit gedaan. wel schijnaanvallen en enorm bijten. Zo gauw hij zulk gedrag ging vertonen liet ik hem volledig links liggen. dan zette ik hem zonder halster uit te doen of iets te zeggen op stal en liep gewoon weg. na 2x had hij het door en stond hij te hinniken. Maar ik denk dat je er in jou geval weinig aan hebt. terugvechten heeft in elk geval geen zin, dat zou je nooit winnen. Je moet dus slimmer zijn dan je dier en hem net steeds voor zijn wat absoluut niet meevalt. het is ook via de comp moeilijk te beoordelen of het angst of agressie is. Weet je de voorgeschiedenis van je paardje?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:43

Hi ...ik herken je probleem wel maar gelukkig niet in zulke mate..Mijn merrie haf is ook zo.. Ze trapt dan wel niet naar mij of andere ....Bij mij zit het bij het longeren zekmt dan recht op me af en begint te steigeren enzo.... Ik heb van alles geprobeert en ze gaat idd ook gewoon het gevecht aan denk ik...Onder het zadel gaat het ook goed alhoewel ik wel steeds meer nodig heb om haar te corrigeren.

Zou je mij willen laten weten watje reactie van die parelli is?

Suc-6 verder

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 10:00

hallo
bedankt voor jullie reactie's.
Ik ken de voorgeschiedenis van mijn haf niet ik weet alleen dat ik kwam kijken bij deze fokker naar een andere haf maar deze beviel mij niet zo.
Maar omdat we een ander half uur hadden gereden wou ik zijn andere hafjes ook even bekijken.
Nee was allemaal niet wat ik zocht ik bedankte de man vriendelijk en wou gaan.
Hij zei dat hij nog een hengst had staan van 2 jaar een luxe type maar wel een zeer dominant paardje de eigenaar zelf loog er niet om en vertelde dat hij hem niet vertrouwde en er nooi achter ging staan.
We liepen naar een schuurtje zonder ramen of staldeur hij pakt e een halster en liep toch wel angstig het schuurtje binnen.
WE hoorde wat gerommel en de deur vloog open en mijn paard kwam wel met een halster alleen naar buiten gerend wel in een wei .
Ik was meteen verkocht!
Hij legde me uit dat hij niks kende en dat hun het ook niet hadden aangedurfd om wat met hem te doen.
dat is het enige wat ik weet voordat hij bij mij kwam.
Verder is alles blanco.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:24

denk eerder dat dit dier hele nare ervaringen heeft gehad. aan de manier van beschrijven.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:11

een ding wat ik wel weet , is een paard word nooit vals geboren ...dus ik neem aan dat er iets is gebeurd is in die 2 jaar , of helemaal niks , (aandacht te kort) ...wat zul je nooit weten (helaas )

nu heb ik een link gevonden van een paard die altijd maar in de wei heeft gelopen , en nooit iets mee gedaan is ...
ik zeg niet dat dit met jou paard gebeurd , maar misschien staan er wel iets in wat bruikbaar is ...

http://www.daphorst.nl/MontyRoberts.html

daarom m`n motto jong geleerd is oud gedaan ....
succes met je haflinger

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 17:30

hallo
ja ik denk ook dat er iets is gebeurd wat niet zuiver voor hem is geweest maar goed dat zal ik nooit weten ik kan slechts gissen naar de waarheid.
Die link van hierboven was erg nuttig omdat alles overheen kwam wat met zidar is/was,alleen bij hem ging het niet zo soepel en heeft het een jaar geduurd voor alleen het halster.
En ja er is niks mee gedaan en hij heeft altijd alleen gestaan.
Daarom gaat het nu ook bijna niet met andere paarden.
Het is een lange weg die we samen moeten bewandelen maar er moet toch een oplossing zijn?!!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:10

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:10

dankjewel voor de tips!!