pony snapt niks van longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Astrid_pdat

pony snapt niks van longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:04

Ik longeer mijn verzorgpony's regelmatig, gaat allemaal goed maar eentje snapt er helemaal niks van. Hij heeft de basis van het longeren al duizenden keren doorgemaakt maar het wil maar niet lukken. Je kan ,nadat hij aan de hand een paar rondjes heeft gelopen, niet los. Hij loopt je dan achterna en op de zweep reageert hij al helemaal niet. Maar als hij dan een klein stukje heeft gelopen draait ie zich om en gaat recht voor je staan, een beetje dreigend. Ook steigert hij weleens naar me. Hij krijgt dan op zn donder maar dat interreseert hem niet.
En als hij het heel eventjes te pakken heeft is het een rondje galopperen met ongelofelijke snelheid waar ik het niet mee eens ben. Ik ben al zo lang met hem bezig dat ik het eventjes niet meer weet.
Wie helpt mij?

vuurneon

Re: pony snapt niks van longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:11

Ik zou zeggen: zet een rond stuk af en laat hem daar eerst los de rondjes lopen. Laat hem dan eerst maar even lekker uitrennen, hij wordt vanzelf moe. (dus eerst ernaast lopen om in te stappen, zodat hij wel is opgewarmd).

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:14

de pony lijkt de baas over jou in plaats van jij over hem.. straf je hem wel hard genoeg?
het kan ook zijn dat hij ergens last van heeft

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:20

rondje afzetten ga ik de volgende keer maar eens proberen, kijken of het hopelijk dan wel lukt.

@ 66996236: ik straf hem wel degelijk hard genoeg. Een ander paard zou er hard voor wegrennen maar hij niet. Alsof hij gevoelloos is. Ik denk niet dat hij ergens last van heeft, want in het span loopt hij netjes en goed. Geen tekenen van pijn o.i.d. Ook met losgooien/ losspringen/rijden geen tekenen van last.

Het is een beetje een raadsel. Hij is behoorlijk koppig dus misschien dat het daaraan kan liggen??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:28

Straffen is geen oplossing... als een paard iets niet snapt kun je hem daar simpelweg niet voor gaan straffen. Dan zal die zich nog meer gaan verzetten. Het heeft een jaar geduurd voordat ik leuk met mijn pony kon longeren. Veel geduld en wat hulp kom je een heel eind. Ik heb in al die tijd nog nooit mijn pony een mep gegeven.... omdat dat simpelweg zinloos is.
Rondje afzetten zou echt heel erg kunnen helpen. Wat voor mij ook werkte: 1 heeft de longeerlijn vast, de ander de zweep. Zodat je er net wat sneller voor kan zorgen dat hij zich niet omdraait of naar je toeloopt (anders kom je snel in de knoei met touw en zweep).

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:35

ik straf hem ook niet als hij het goed doet. Alleen als hij zich weer eens dreigend voor me opsteld of als hij steigert. Dan komt ie net iets te dichtbij. Maar ik heb het geprobeerd van zachtjes tot redelijk hard (nooit zo hard dat ie echt pijn heeft, want ik hou er niet van om hem te slaan) ben er ook tegen maar soms lijkt het niet anders te kunnen.

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:40

Doe het met zijn 2en jij in het midden vriend/in gaat dan rondje met hem lopen zodat hij het snapt, mijn pony had het ook!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:42

heb een beetje hetzelfde probleem met een paardje dat ik ken. Een stuk afzetten van de bak is geen optie omdat hij dan naar me stijgert en aangezien hij niet onder de indruk is van de zweep word dat een gevaarlijke situatie. Ik los het nu op door steeds met hem mee te lopen zodat ik zeg maar schuin achter hem blijf en ik hou hem in beweging door mijn stem, aangezien hij hier beter op reageert dan op de zweep. Op deze manier gaat het enigzins om hem te longeren, maar ik ben zelf dan net zo moe als hij, dus tips zijn ook voor mij welkom.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:44

Als het longeren écht niet lukt en gevaarlijk kan worden doe het dan gewoon een tijd niet Lachen Misschien dat een 'pauze' inlassen helpt.

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:47

Dat rondjes lopen doen we al zo lang en steeds valt hij terug dat hij stil gaat staan en zelfs steigeren. Ik ga er zeker mee door hoor! Maar ik vind het toch zo langzamer hand wel tijd worden dat hij het gaat snappen. Het is dat ik zo geduldig met hem ben maar anders had ik het allang opgegeven denk ik.

Het klopt dat hij beter op mijn stem reageert dan op de zweep, dit is doordat hij al bijna zijn hele leven aangespannen loopt als voorpony in vierspan (en tweespan).
Ik ga het misschien eens met de dubbele longe proberen, misschien dat dit beter voor hem werkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:51

Niet geschoten is altijd mis Knipoog

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:57

inderdaad Welshcobfan Haha!
ik probeer het morgen te doen maar anders wordt het woensdag.
Ik heb ook nog een longeersingel en elastiek liggen. Zou dit iets zijn denken jullie of is dat te snel?
Want ik heb hem altijd met halster gelongeerd. Misschien dat hij hierdoor te veel vrijheid had??

moniek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:00

Tip:(misschien helpt het)als hij eenmaal toch een beetje op een ronde loopt...en jij staat in het midden zorg dan dat je een beetje richting zijn kont gaat staan een beetje schuin achter hem(moeilijk uit te leggen)je staat dan dus niet helemaal in het midden maar loopt zelf ook een KLEIN rondje.. zo heb je veel minder kans dat hij omdraait of stil gaat staan..mijn pony was/is ook best moeilijk met longeren, gaat ook stil staan, omdraaienenzo.. maar dat werkt wel supergoed bij mij..en een ronde afzetten werkt meestal ook wel..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:01

Halster werkte bij mij iig niet. Pony brak daardoor los Nagelbijten / Gniffelen Met hoofdstel heb je net wat meer controle (vooral als je geen afgezet stuk hebt). Longeren met elastiek doe ik niet, want paarden kunnen daar erg op gaan hangen. Ik zou bijzetteugels proberen of met touwtjes (zoek maar op bokt daarover Lachen ) . Maar het zou heel goed kunnen dat afzetten van een stuk + dubbele longeerlijn heel goed werken Lachen

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 20:11

@ moniek_x: volgens mij weet ik wel wat je bedoeld:D, maar volgens mij doe ik dat al, als ik naar de manier kijk hoe ik de andere pony's longeer zie je inderdaad de ronde waar de pony heeft gelopen en ook een rondje waar ik liep. maar dat moet ik zeker ook vasthouden bij deze koppige pony hoewel dat wel iets lastiger is Bloos , maar goed ik heb er alles voor over om deze pony netjes te kunnen longeren zonder ruzie Hyper!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:11

Is er niet iemand die je een keer kan helpen, en het je pony kan leren?

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 20:18

Ja misschien weet ik wel iemand. Maar ik ga het eerst zelf proberen met de dubbele longe. Eerst kijken hoe hij hierop reageert. Dan zal ik even rond gaan vragen.

EmMyYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:41

misschien eerst longeren met iemand die meeloopt met het paard?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:29

Dat heeft imo geen zin. Dat paardje snapt niet dat ie van je af moet lopen.
Ze hebben er overigens al naast gelopen, staat in het eerste bericht.. maar dan loopt ze nog niet van je af, wat feitelijk wel de bedoeling is..

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:52

het is nog niet gelukt met het longeren vandaag Boos!,, de pony's waren erg onrustig vanochtend dus zijn we maar even een uurtje met vierspan weggeweest,,daarna niet meer geprobeerd,,hij was best wel moe namelijk Tong uitsteken,,plofte gelijk neer in de wei:P. Morgen nieuwe dag en er staat niks op het programma dus dan MOET het maar eens lukken.

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 21:10

vandaag om 5 uur nog eventjes naar me verzorgponys geweest en heb Paultje eindelijk kunnen longeren aan de dubbele longe.
Hij heeft alleen gestapt omdat hij het draven nog eng vind met al die gekke lijnen en longeersingel om Nagelbijten / Gniffelen maar een sprintje ging weer wel Koe
Hij heeft maar een paar keer stilgestaan en/of zich omgedraait hoewel het steigeren wel vaker van pas kwam, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij zich misschien opgesloten voelde. Zoals ik al zei heeft ie zo'n twintig minuten gestapt en kunnen wennen voor de volgende keer. Ik heb hem ook laten wennen aan de manier van het sturen. Ik ben hier erg tevreden mee en ga hier zeker mee verder! Haha!

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 18:48

vandaag zijn we aan het draven geslagen. Hoewel hij dit nog wel lastig leek te vinden. Hij heeft wel lekker doorgelopen en na het longeren zijn we nog aan de lange lijnen door de wei wezen lopen Haha! . Dit kan hij wel goed en hebben we al vaker gedaan. (Hij vindt het stiekem wel stoer om voorop te lopen Haha!) Was een geslaagde dag

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:19

hier een paar foto's. Zijn alleen van het stappen omdat mijn telefoon leeg was. Ik longeer in de wei omdat de bak veel te zwaar is voor hem. De singel lijkt erg kaal omdat ik er 2 ringen per ongeluk aftrok Gestoord

iets te overdreven. Reageert erg snel op de lijn.
Afbeelding

Protesteren.
Afbeelding

Vinger ervoor Koe
Afbeelding

Moeite met de lijnen.
Afbeelding

Mooi koppie.
Afbeelding

Tot slot
Afbeelding

Lucieluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:57

Welshcobfan schreef:
Ik zou zeggen: zet een rond stuk af en laat hem daar eerst los de rondjes lopen. Laat hem dan eerst maar even lekker uitrennen, hij wordt vanzelf moe. (dus eerst ernaast lopen om in te stappen, zodat hij wel is opgewarmd).

Idd

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:14

leuke foto's helaas longeer ik nooit zo Lachen maar dat is ook misschien een optie voor de volgende keer Haha!