Tom is erg speels, aanhankelijk en wil graag wat doen dus ik had al het vermoeden dat hij er erg geschikt voor zou zijn.
En dat blijkt, hij pikt mijn vragen erg snel op. Waar Bas altijd mij vragend aankeek als ik zijn been pakte, stort Tom zich bij wijze van spreken al vol op de grond en kijkt me aan met een blik van : "Oke, en wat doen nu ?!" (heb soms zelfs het idee dat hij het misschien in een ver verleden al eens geleerd heeft )
Hij is heel enthousiast, maar daardoor ook erg gehaast.
Hij kent nu pas ( bij tijd en wijlen trouwens, nog niet echt uitgebreid

Alleen het compliment is erg gehaast, hij stort zn knie op de grond als ik hem aanraak, en komt ook meteen weer omhoog, staat vervolgens te kijken : "Klaar! koekie ?!"
Gezien dit nog het beginstadia is vraag ik me af hoe ik het compliment uitbreid tot langer op de grond blijven met zn knie. Hij is natuurlijk braaf dat hij zich laat zakken en daarvoor prees ik hem eerst de hemel in en beloonde hem, maar nu zou ik graag zien dat hij het langer volhoudt om op de grond te blijven.
Ik gebruik bij Bas het commando 'vrij' als hij bij de buiging weer omhoog mag komen, maar daar krijg ik bij Tom niet eens de kans voor

Wat is hiervoor de beste manier ? Tom is slim, maar hebberig, dus het belonen met voer wil ik op juiste manier doen en niet gaan prutsen met welles-nietus voer geven, zodat hij me straks helemaal niet meer begrijpt.
Langer onthouden van voerbeloning ? Elke seconde dat hij langer ligt uitgebreid belonen en de andere, korte keren niet meer ? Of iets anders ? Tell me