[AR] Nieuwe banden én lamoen uitbuigen; is het 't waard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Nieuwe banden én lamoen uitbuigen; is het 't waard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 22:16

Ik zit even met een klein dilemma waarover ik jullie mening graag wil.

3 jaar geleden kocht ik mijn recreatiewagentje met als doel te gaan mennen met Bas.
Ik kocht het wagentje van mensen die het hadden gemaakt voor hun mini, echter bleek de kar na het maken toch te groot te zijn voor het beestje. Het onderstel was bestaand, de houten opbouw was helemaal nieuw.
Echter bleek Bas niet geschikt te zijn om voor de kar te lopen dus heeft het ding verder werkloos gestaan. Een periode onder een overkapping, een periode binnen.
In September 2006 kwam mijn nieuwe pony Tom die wel voor de kar kon en sinds december heb ik het karretje weer volop in gebruik.

Die 3 jaar stilstaan zijn natuurlijk niet bevordelijk geweest voor de bandjes.Dezen lopen dan ook de laatste tijd continu leeg.
Ik ben ermee naar de garage gegaan en 3 van de 4 buitenbanden dienen vervangen te worden, en 2 nieuwe binnenbanden.
Nou werd ik gebeld door de garage dat het type banden dat ik heb nogal moeilijk verkrijgbaar is, hij zou zn best voor me doen maar als het niet lukte had hij als optie om er 4 grotere banden onder te zetten.
Dat betekent dus 4 nieuwe binnen en buitenbanden...
Dat kost vast een klap geld, ik weet de prijzen nog niet maar als het de laatste optie is zal het niet onder de 100 euro zitten.

Dat is punt 1.

Dan heb ik punt 2, het lamoen is gebouwd voor een mini en daarvoor is mijn Tom te grof. Het lamoen zit te strak, geeft schuurplekken en loopt niet lekker voor Tom in de bochten.
Dus moet deze uitgebogen/verlast worden. Daarbij moeten de stophaken en broekhaken verplaatst worden. Ik heb vandeweek wagenmakerij Bakker in Noordwijk gebeld en dit zal me rond de 100 euro gaan kosten.

Dan zit ik dus al over de 200 euro heen voor een recreatiekarretje dat me 400 euro heeft gekost.

En nou zit ik dus te dubben; is dat het waard ?
De opbouw opzich is nog goed en ik heb erg veel plezier van mn kar, maar ik vind die prijzen nogal wat om 'even' uit te geven.
Zou doorsparen voor een nieuwe (tweedehandse) kar dan niet beter zijn ?
Echter zit je dan ook weer met de vraag hoelang zo'n kar het volhoudt...

Zo zit ik dus een beetje te welles-nietussen. Over 1,5e week heb ik mn eerste ringstekerij met Tom. Ik wil dan het liefste alles in orde hebben natuurlijk. En dat is ook wat ik vaker wil gaan doen.

Moet ik er 200 euro of meer tegenaan gooien om deze kar weer netjes te laten rijden of doorsparen voor een andere kar ?

Ohja, met een andere kar doel ik niet op een mega-gestroomlijnde marathonwagen van duizenden euro's, het gaat dan ook om een recreatiebakkie.

Om nog even een beeld te geven, dit is mn karretje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BlackDevils

Re: Nieuwe banden én lamoen uitbuigen; is het 't waard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 00:02

Puntje één is dat je banden zeker het dubbele gaan kosten denk ik.

Puntje 2 had ik ook al in een ander topic op gereageerd. Het is idd smal (beetje lastig te zien, alhoewel hij volgens mij net niet helemaal klem zit. Maar het oog waar de broekriemen aan zitten zitten ook veel te ver naar achteren. Zo zal er op de kruisriem net zo veel druk komen te staan als op de omloper. Mooiste is dat het een denkbeeldige rechte lijn is van de kont naar het lamoen.
Wanneer je het zelfde bedrag terug kunt krijgen voor deze en er nog zeg 600 bij kunt leggen heb je vast een heel leuk tweedehandsje.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:13

Ik denk dat jou kar wèl nieuwe banden waard is. De wagen bevalt toch goed? vind maar eens een nieuwe voor dat geld en raak deze maar eens kwijt met slechte banden.
Overigens moet je het lamoen niet uitbuigen, maar er een stuk tussen laten zetten zodat hij in het geheel breder wordt. Dan kan je de voorkant alsnog een beetje naar elkaar toe buigen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 13:32

@BD; idd de stophaken en de broekogen moeten ook verplaatst worden zoals ik al zei in mn startpost.
Ik zal voor deze niet hetzelfde terug kunnen krijgen denk ik, de banden staan op springen, 3 stuks zijn helemaal broos en ik laat ze elke week bijpompen.
600 euro bijleggen, oi, dat is voor mij al een heleboel extra. Ben momenteel net met autorijlessen gestart en ik ga samenwonen, dus die 600 euro extra kan ik niet 'ff' aan een kar besteden.

@Albert, de kar bevalt idd verder goed, ik heb er veel plezier van en voor het doel waarvoor ik men is hij top. Buitenritjes en af en toe wat ringsteken. Zou er zelfs eventueel nog een wedstrijdje mee kunnen rijden aangezien de wielen helemaal onderdoor kunnen draaien.
Het lamoen moet idd verbreed worden, de stangen achter moeten geflext worden, en dan een stuk ertussen zetten. Het buigen is meer het model, de achterkant breder en de voorkanten wat smaller, eventueel misschien zelfs nog wat korter, op de foto's staat hij wat ver van de kar. Ik heb mn tuig laten inkorten en als ik ze op goede lengte heb komen de uiteinden van de boom tever richting zijn hals.

Wordt een hele operatie nog Haha! Tong uitsteken

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:50

Kan je geen nieuwe wielen krijgen op de sloop? Ben je vaak goedkoper uit en die hebben vaak wel de afwijkende maten/ types. Nieuwe banden is gewoon een investering die valt onder onderhoud en 'verdien' je ook weer terug bij eventuele verkoop. Een goed lamoen heb je ook gewoon nodig. Tweedehands zijn karren tegenwoordig ook gewoon aan de prijs dus als je het geld niet heb liggen....