3 jaar geleden kocht ik mijn recreatiewagentje met als doel te gaan mennen met Bas.
Ik kocht het wagentje van mensen die het hadden gemaakt voor hun mini, echter bleek de kar na het maken toch te groot te zijn voor het beestje. Het onderstel was bestaand, de houten opbouw was helemaal nieuw.
Echter bleek Bas niet geschikt te zijn om voor de kar te lopen dus heeft het ding verder werkloos gestaan. Een periode onder een overkapping, een periode binnen.
In September 2006 kwam mijn nieuwe pony Tom die wel voor de kar kon en sinds december heb ik het karretje weer volop in gebruik.
Die 3 jaar stilstaan zijn natuurlijk niet bevordelijk geweest voor de bandjes.Dezen lopen dan ook de laatste tijd continu leeg.
Ik ben ermee naar de garage gegaan en 3 van de 4 buitenbanden dienen vervangen te worden, en 2 nieuwe binnenbanden.
Nou werd ik gebeld door de garage dat het type banden dat ik heb nogal moeilijk verkrijgbaar is, hij zou zn best voor me doen maar als het niet lukte had hij als optie om er 4 grotere banden onder te zetten.
Dat betekent dus 4 nieuwe binnen en buitenbanden...
Dat kost vast een klap geld, ik weet de prijzen nog niet maar als het de laatste optie is zal het niet onder de 100 euro zitten.
Dat is punt 1.
Dan heb ik punt 2, het lamoen is gebouwd voor een mini en daarvoor is mijn Tom te grof. Het lamoen zit te strak, geeft schuurplekken en loopt niet lekker voor Tom in de bochten.
Dus moet deze uitgebogen/verlast worden. Daarbij moeten de stophaken en broekhaken verplaatst worden. Ik heb vandeweek wagenmakerij Bakker in Noordwijk gebeld en dit zal me rond de 100 euro gaan kosten.
Dan zit ik dus al over de 200 euro heen voor een recreatiekarretje dat me 400 euro heeft gekost.
En nou zit ik dus te dubben; is dat het waard ?
De opbouw opzich is nog goed en ik heb erg veel plezier van mn kar, maar ik vind die prijzen nogal wat om 'even' uit te geven.
Zou doorsparen voor een nieuwe (tweedehandse) kar dan niet beter zijn ?
Echter zit je dan ook weer met de vraag hoelang zo'n kar het volhoudt...
Zo zit ik dus een beetje te welles-nietussen. Over 1,5e week heb ik mn eerste ringstekerij met Tom. Ik wil dan het liefste alles in orde hebben natuurlijk. En dat is ook wat ik vaker wil gaan doen.
Moet ik er 200 euro of meer tegenaan gooien om deze kar weer netjes te laten rijden of doorsparen voor een andere kar ?
Ohja, met een andere kar doel ik niet op een mega-gestroomlijnde marathonwagen van duizenden euro's, het gaat dan ook om een recreatiebakkie.
Om nog even een beeld te geven, dit is mn karretje