[AR] wat nodig om paard iets te laten slepen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

wat nodig om paard iets te laten slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 12:27

hoi, rare vraag misschien, maar ik ben nu met mijn paard bezig met lange lijnen. graag zou ik haar nu ook wat willen laten slepen zodat ik haar misschien later voor de kar kan gaan beleren.

ik werk met lange lijnen en longeersingel. maar als ik haar wat wil laten slepen moet er ook iets voor haar borst langs. hoe heet dat deel van een tuig? of kun je daar ook zelf iets voor maken?

ik kan wel 2 lijnen extra door haar longeersingel heen laten lopen en die voor haar borst vastmaken aan elkaar (hoe zonder dat de knoop daar zit weet ik niet) en dan aan het eind van de lijnen een boomstammetje ofzo vastknopen, maar misschien weet ieman dvan jullie iets beters en hoe ik het het beste aan kan pakken als ik iets zelf in elkaar knutsel...

karlijn_92

Re: wat nodig om paard iets te laten slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:47

bij ons op stal deed een man die zijn paard voor mennen aan het beleren was altijd een autoband erachter, die maakte hij vast aan touwen, alleen ik weet niet precies hoe hij dat gedaan heeft bij de borst Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:06

Je wilt je paard voor een karretje laten lopen, dus waarom heb je dan nog geen tuig?

Laat je paard eerst aan het tuig wennen, er komen op allerlei nieuwe plekken op zijn lijf tuigdelen te liggen, hieraan zal je paard moeten wennen, en eelt moeten krijgen.
Ook het hoofdstel, met kleppen is al spannend op zich.

Als je paard dat allemaal gewend is, en daar gaat een week of wat overheen, en hij reageert perfect op je stemhulpen, zou je kunnen gaan slepen.

Aangezien hij met slepen de strengen zal voelen langs zijn achterbenen, moet je dit eerst oefenen met hem. Dit doe je door de strengen langs de binnenkant van zijn benen te laten gaan, laat wel iemand je paard hierbij vasthouden!!

Als dit allemaal bekend is, maak je aan het einde van de strengen een stuk touw, bv strotouwtjes vast, aan dat eind weer een houten plankje, en daaraan maak je met een touw de autoband vast.
Ik raad je aan de verbinding streng / strotouw vast te maken met veiligheidshaken, mocht er onverhoopts iets gebeuren, kan je de boel snel loskrijgen.

Ga met slepen niet voor de band lopen, maar achter, dit is de meest veilige positie. Als je paardje dit door heeft, kan je aan het inspannen gaan denken.

Maar... bovenal, 'voor een karretje' laten lopen is niet zo simpel als het lijkt. Zorg eerst dat je je goed verdiept in aangespannen rijden, ga met iemand een aantal keren mee op de bok, leer hoe het tuig moet liggen, leer de verkeersregels, haal je koetsiersbewijs!!!!
Echt, ik heb vreselijke ongelukken zien gebeuren met mensen die er behoorlijk licht over dachten, met dodelijke afloop van een paard, helaas.

Het is niet iets wat je 'zomaar' doet, besef je dat echt terdege!!

ps, we hebben een aangespannen rijden-forum, neem daar de sticky's en FAQ's goed door, leer je een heleboel van!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 13:25

ik wil sowieso niet zelf gaan mennen. nu zeker nog niet. daarom wilde ik ook nog geen heel tuig kopen.

oogkleppen wil ik niet, en bit ook niet, dus daar hoeft ze al niet aan te wennen. onderdelen tegen haar aan heb ik op een andere manier al aangeleerd (friendly game van parelli met de meest rare voorwerpen). ze vind alles prima aan haar lichaam.

maar wat bedoel je met strengen langs de binnenkant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:04

Langs de binnenkant van de benen, dan schrikken ze niet in het span, als ze eens een keer met de benen over de strengen gaan.

Bitloos moet jezelf weten, kan ws goed gaan, hoor, maar ik heb liever wel een bitje, het blijft toch een beetje de noodrem.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:08

wat een vreemde vraag stel je eigelijk, je wilt iets gaan slepen maar geen borsttuig gebruiken, geen oogkleppen en geen bit
wil je wel het paard gebruiken? of neem je een oude fiets?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 14:39

Bitch schreef:
Langs de binnenkant van de benen, dan schrikken ze niet in het span, als ze eens een keer met de benen over de strengen gaan.

Bitloos moet jezelf weten, kan ws goed gaan, hoor, maar ik heb liever wel een bitje, het blijft toch een beetje de noodrem.

mijn noodrem is dat je der nek om trekt (one rein stop, of hoe je t ook schrijft). ik werk nu ook al bitloos met haar buiten aan de lange lijnen.

@ flurk, je kan me belachgelijk maken, maar ik heb nergens gezegd dat ik geen borsttuig wil gebruiken. ik vraag juist hoe zo`n ding heet. dat deel van het tuig voor de borst langs. maar dat is dus gewoon een borsttuig? bedankt voor je antwoord. bitloos kan prima, dus daar hoef je niet de draak mee te steken, en oogkleppen hoeven als het goed is ook niet nodig te zijn. zolang je paard goed opgevoed is zijn die volgens mij niet nodig, want dan let ze alleen op haar leider, en dat ben ik of iemand anders die met haar bezig is.

algemeen: ik vind het zonde om een duur tuig aan te schaffen als ik niet eens zeker ben dat ik met haar wil gaan mennen. vandaar dat ik eigenlijk alleen het onderdeel van het tuig zoek dat nodig is om iets te trekken, of een noodoplossing voor tijdelijk zegmaar. gewoon dat ze kan trainen dat ze iets moet trekken. ik vind het sowieso zonde geld om een goed tuig te gebruiken. er kan zo veen mis gaan dat het tuig kapot gaat... ik wil er alleen maar mee in de wei(iig op het erf) met haar mee gaan leren slepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:45

HAR --> AR.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:45

Ik zal als ik jouw was, niet te veel gaan 'prutsen' zo te horen heb je maar weinig verstand van aangespannen rijden, waar ook het slepen e.d. bij hoort.

Je doet dat echt niet maar even zomaar, zoals Bitch al zei.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 14:49

dat zeg ik ook niet. aangespannen ga ik niet doen. sowieso niet zomaar zelf beleren. maar ik werk nu al met haar met de lange lijnen (nouja, iemand anders doet dat met mijn paard) en dat gaat super. dan is iets slepen toch niet een heel erg iets om te willen gaan doen? zal afhankelijk zijn van het paard, maar mijn paard is erg cool in de kop en erg rustig, dus ik ben niet bang dat het fout gaat gaan. ik wil alleen weten hoe ik het het beste kan bevestigen. tenzij iemand mij echt kan overtuigen dat het slecht is haar iets te laten slepen.

ze loopt nu al ritten van 4 uur naar in en van het bos aan de lange lijnen.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:52

Ik zech ook niet dat het slecht is om iets te laten slepen,
maar je ehbt er zo te horen niet veel verstand van,
En ik zeg daarom dus ook, dat het dan niet verstandig is om dat zomaar even te gaan doen,
Aangezien er altijd gedacht word dat dat zomaar even kan,..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 14:56

nee dat denk ik niet. en ik vraag me af of er heel veel verschil zit in het werken met lange lijnen, en het werken met lange lijnen terwijl het iets zwaarder is voor het paard omdatr ze nu ook moet slepen... ik wil alleen weten hoe ik iets er het beste achter kan hangen zodat het veilig zit. en met wat ik het evt. goedkoop kan doen ipv gelijk een heel tuig te kopen terwijl ik waarschijnlijk helemaal niet met haar voor een kar ga lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:56

Het probleem met aangespannen rijden is, dat je niet alleen op je paard kan vertrouwen.
Het aspect verkeer is ook aanwezig. Of je nu in het land banjert of in het bos, mijn paard is ook zeer koel in het hoofd, echter een hele poos geleden ben ik, in stap, over een bermsteen gereden, mijn paardje hoorde vlaggen, aan zo'n ijzeren stok, en die klapperde, hij 'schrok', en stapte opzij.
Het wiel ging over die bermsteen, en de wagen kantelde. Mijn bijrijder zat tussen de kar en een verkeersbord-paal vast.
gelukkig was het niet heel ernstig, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en dan ook nog een kar erbij, maakt de combinatie toch wel gevaarlijk.

Het is puur en alleen goede raad, er is niets leuker dan aangespannen, echt, maar doe het aub doordacht en zo veilig mogelijk, zorg dat je elke situatie aankan.

PS 4 uur aan de lange lijnen? Wow, wat een conditie zal je hebben Haha!

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:59

Je moet als je gaat slepen wel alles goed in orde hebben,
je moet rekening houden, dat de band dus niet etegn de achterbenen moet aan komen e.d.
maar ik zou niet weten hoe je het kan doen, zonder strengen e.d.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 15:03

Bitch schreef:
Het probleem met aangespannen rijden is, dat je niet alleen op je paard kan vertrouwen.
Het aspect verkeer is ook aanwezig. Of je nu in het land banjert of in het bos, mijn paard is ook zeer koel in het hoofd, echter een hele poos geleden ben ik, in stap, over een bermsteen gereden, mijn paardje hoorde vlaggen, aan zo'n ijzeren stok, en die klapperde, hij 'schrok', en stapte opzij.
Het wiel ging over die bermsteen, en de wagen kantelde. Mijn bijrijder zat tussen de kar en een verkeersbord-paal vast.
gelukkig was het niet heel ernstig, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en dan ook nog een kar erbij, maakt de combinatie toch wel gevaarlijk.

Het is puur en alleen goede raad, er is niets leuker dan aangespannen, echt, maar doe het aub doordacht en zo veilig mogelijk, zorg dat je elke situatie aankan.

PS 4 uur aan de lange lijnen? Wow, wat een conditie zal je hebben Haha!

hihi ja, ik rijdt meestal op een ander paard, en n kennis van mij loopt met indi aan de lange lijnen;) wel in het bos een pause hoor. en alles merendeel in stap.

verder heb ik net al gezegd dat ik haar alleen wil laten slepen in de wei of over het kavelpad naar achteren. ik wil niet van het erf af gaan, dus verkeer is even niet aan de orde. de eerst komende (paar) jaar ga ik haar toch niet voor de kar (laten) beleren denk ik.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:14

@TS: ik ben zelf ook bezig met Parelli (ben nu begin L2) EN ik men.
Met mennen heb ik wel een bit, wel oogkleppen enz. Waarom? Omdat je mijns insziens NIETS aan de one rein stop hebt als je een kar erachter hebt hangen. Je draaicirkel is veel groter, ineens omtrekken kan resulteren in het omslaan van de kar met alle gevolgen vandien. Hou er rekening mee dat de one rein stop in een oefensituatie effectiever is (paard buigt nog nauwelijks in en staat al stil) terwijl het in een panieksituatie langer kan duren. Resulterend in veel rondjes draaien bijvoorbeeld. Dit kan absoluut niet met een wagen erachter. Maar ook met "slechts" een autoband is dit al lastig, je paard kan zichzelf in de knoop lopen met de strengen, leidsels etc. Of je paard gaat sneller dan jij kunt bijbenen...

Wat het slepen betreft: Lange lijnenwerk is te oefenen zonder borsttuig, maar als je iets gaat slepen zul je een borsttuig nodig hebben. Het gewicht van je sleep moet namelijk getrokken worden met de borst van het paard, niet met de longeersingel/schofttuig/wat dan ook, dat levert een ongezonde belasting op.
Aan dit borsttuig zitten de strengen, die lopen naar achteren en daar kun je dan je autoband/sleep aanzetten. In eerste instantie is het handig om zelf gewicht op de strengen te brengen (of iemand anders) zodat je paard went aan het kracht moeten zetten.

Hou er, zoals eerder genoemd, rekening mee dat een paard kan schrikken van de strengen die langs zijn benen lopen, oefen ook op de situatie dat het paard over de strengen heen kan stappen en ze ineens tussen zijn benen doorlopen. Veel paarden schrikken daarvan, beter dus om het eerst gecontroleerd te oefenen.

Als alles goed en rustig verloopt kun je er bijv. een autoband achter binden. Oefen dit eerst in stap, maar daarna ook in draf om je paard te laten wennen aan het stuiteren en het geluid. Je kunt er bijv. ook een kleine ketting aan hangen en die over stenen heenslepen om te kijken of je paard rustig blijft bij rammelende harde geluiden.

Hou er rekening mee dat je in een panieksituatie (paard gaat ervandoor in galop) het tempo niet bij kunt benen. Je kunt proberen (voordeel van lange lijnen) het paard rondom je te laten lopen maar als je dat niet voor elkaar krijgt zul je moeten lossen, met alle gevolgen vandien aangezien de band/sleep er nog steeds achter bungelt.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Hoe dan ook: een goede voorbereiding is al het halve werk. Verder zou ik je dringend adviseren (en al helemaal als je ooit besluit toch te gaan mennen) niet uitsluitend op de one rein stop te vertrouwen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 15:23

nee, maar op dit moment moet ze nog 3 worden, en ik wil haar bitloos gaan rijden wel straks. (over een jaar of zo pas) nu alvast slepen leek mij een leuke afwisseling, en goed voor wat spieropbouw. ik wil haar ook niet te vaak en te zwaar laten slepen en alleen een kort endje naar achteren het kavelpad uit, en dan weer terug. als het paard niet meer gehouden kan worden (en dan bedoel ik ECHT NIET MEER) dan kun je dan los laten. ze rent zelf terug naar de wei dan.

heeft er iemand een foto van een borsttuig en de strengen dan die ik nodig zou hebben? dan kan ik kijken wat die 2e hands zouden kosten...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:29

ikenindi schreef:
...als het paard niet meer gehouden kan worden (en dan bedoel ik ECHT NIET MEER) dan kun je dan los laten. ze rent zelf terug naar de wei dan.

Sorry dat ik het zeg, maar ik geloof dat je geen flauw benul hebt van wat je nu zegt Een paard wat er in paniek vandoor gaat, met ook nog eens iets achter zich aanvliegend, is iets wat je t.a.t. moet voorkomen. Zelfs als hij al het weiland terug inrent, is het nog LEVENSGEVAARLIJK!!! Paard over de rooie, dwars door de draden heen, snijwonden, been breken, exit paard. Om maar even wat te noemen.
Denk er alsjeblieft niet zo licht over...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 15:33

ik weet het, het is me al eens overkomen. maar ik heb liever dat de persoon die er achter loopt los lat dan dat ze er achter aan wordt gesleept ook...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:36

Slepen leren zonder bit lijkt mij ook niet handig. Zou toch voor nood eerst er een bit bij in hangen. Je moet het zo wie zo al met zijn 2en doen waarbij er een naast blijft lopen. Eerst de strengen gewoon vasthouden je ze zelf met een paar touwen er aan mee laten trekken (in de hand houden). Later eens een keer tussen de benen door doen dat ie dat ook kent als ie er een keer overheen zou stappen. Pas dan kun je 'm voor de sleep zetten. Sleep maak je van een autoband met een zweng (houten of metalen knuppel) waar ze aan trekt. Ook zou je eigenlijk een staartriem moeten hebben waaraan je strengdragers kunt bevestigen die op d'r kont liggen. Dan stapt ze niet zo snel over de strengen.
Succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 18:53

we moeten het sowieso met zijn 2en doen. ik heb maar 1 hand, dus kan niet makkelijk zelf er achter lopen. ik loop dus voor haar/naast haar mee. maar hoe ziet het er precies uit dan wat jij bwdoeld? heb je een plaatje?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:00

Ik wilde er eigenlijk niets over zeggen, tot ik las: "als het paard niet meer gehouden kan worden (en dan bedoel ik ECHT NIET MEER) dan kun je dan los laten. ze rent zelf terug naar de wei dan."
Wil je nog eens over het probleem nadenken, maar houd er dan even rekening mee dan er een sleep (of evt. in de toekomst een wagen) achterhangt. En denk dan ook even aan de schade die je met zo een rondvliegend projectiel kan aanrichten AAN DERDEN! Dat je eigen paard zijn been breekt kan me niet zoveel schelen, heel sneu voor het beestje, maar je hebt er alleen jezelf mee. Maar het is gewoon verschrikkelijk als je schade aan derden aanricht.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:04

De meeste die hier antwoord hebben gegeven hebben wel een foto van een paard in tuig in het profiel. Het borsttuig daar trekt (of eigenlijk duwt) een paard de last mee, de strengen zijn de touwen of repen leer die aan de 'last' vast zitten, een zweng is een metalen of houten stok die ervoor zorgt dat een paard zijn borst niet open schuurt en strengdragers zitten over de lendenen van het paard en daar lopen de strengen doorheen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:14

ikenindi schreef:
ik heb maar 1 hand, dus kan niet makkelijk zelf er achter lopen.
Je hoeft ook niet op je handen te lopen... Haha! Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Aan de touwen zit gewoon een knip die ik aan de strengen (de riemen waar het paard mee trekt) maak. Hierdoor zit de band een heel eindje achter het paard waardoor hij deze niet snel tegen zijn achterbenen aan krijgt en stiller er achter blijft slepen (niet zo zwiept)
Als je een groot paard hebt kun je ook wel een iets zwaardere band nemen van een kleine vrachtwagen bijvoorbeeld.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:59

Ik vind de opmerkingen van de Bokt leden en vooral Roadrunner heel zinnig. Ik doe veel freestyle, rijd mijn pony onder het zadel en men ook met de pony.
Dus alles is wel gezegd.

Alleen wil ik nog even reageren op jouw opmerking: bedankt voor je antwoord. bitloos kan prima, dus daar hoef je niet de draak mee te steken, en oogkleppen hoeven als het goed is ook niet nodig te zijn. zolang je paard goed opgevoed is zijn die volgens mij niet nodig, want dan let ze alleen op haar leider, en dat ben ik of iemand anders die met haar bezig is.
Als je namelijk recht achter je paard loopt of op de koets zit, ziet hij je niet en kan dus ook niet op zijn leider letten. Ik zou je willen aanraden het gebruik van oogkleppen juist wel aan te leren. Er gebeurt van alles achter op de koets: mensen stappen op en af, jassen gaan uit en aan, etc. En het is niet zo handig als je pony zich steeds omdraait om te kijken wat zijn leider aan het doen is.

En inderdaad aan de one rein stop heb je voor de koets werkelijk niets. Zo'n scherpe bocht en je koets ligt om.