Stappen met de passoateugel???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happyhorse

Stappen met de passoateugel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 13:32

Ik ging vandaag mijn verzorgpaard half tuiger/ half gelders.
Hij vind het heel moeilijk om naar beneden te lopen omdat zijn hals naar boven is gebouw en hij beetje ondernek heeft.
Ging ik vandaag voor eerst longeren met passoateugel.
Eerst stappen daarna draven. In stap kwam hij al lekker naar benden.
En na een tijdje in draf ook. Had 20muniten gelongeerd en vond dat hij super goed had gedaan voor de eerste keer. Pling

Maar nu zei de eigenaar: Je kan beter de volgende 5x alleen stappen tot dat hij nageeflijk loopt dan onder de man stoppen tot hij nageeflijk loopt dan pas draven.

Maar ik heb juist geleerd dat met passoateugel dat je niet te veel ermee moet stappen? Rolleyes

Orange_peach

Re: Stappen met de passoateugel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:29

Ik heb er eigenlijk niet echt een idee van. Ik volg dit topic dus even verder!

OP

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:11

nee hoor je kan gewoon stappen en draven

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:27

Het is inderdaad niet verstandig om met wat dan ook voor soort 'bijzet' je paard te laten stappen aan de longeerlijn. Hetgene wat je daar mee bereikt is dat de stap van je paard korter wordt.
Onder het zadel laat je je paard deinsen van voor, waarbij je je benen kunt gebruiken om de achterhand te activeren. Aangezien je aan de longeerlijn geen benen hebt zitten verkort je er dus de stap alleen maar mee.
Hoop dat het duidelijk is Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:35

Maar een Pessoa is niet "zomaar een bijzet". De broek zorgt er voor dat de achterhand er onderkomt, wat normaal de benen van de ruiter zouden doen.

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:27

nou ik stap er ook gewoon mee hoor, geen probleem.
de broek zorgt er inderdaad voor dat hij zijn achterhand lekker meeneemt.

lijkt me geen probleem dus

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:31

Ik zie het probleem ook niet. Met de pessoa is het de bedoeling dat ze leren om voorwaarts neerwaarts te lopen en dat werkt dus heel goed met dit systeem. En of dat nou in stap of draf gebeurt, dat maakt niet zoveel uit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:30

Stap en draf kan gelijk de eerste keer hoor, met te veel stappen maak je je paard 'sloom'. Doordat die steeds rustigere kan gaan lopen, dan gaat de pessoateugel ook steeds minder goed werken en kan je paard de passen gaan verkorten. gewoon gaan draven, dat is de beste gang om mee aan de gang te gaan, met de galop moet je wel wachtten totdat je paard in balans is. Knipoog

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:39

Toen ik begon met de pessoa (met mijn instructrice erbij) deden wij meteen alles.
We gingen eerst 5 min. stappen om te wennen, ging goed Lachen
Daarna draven en zelfs gegalopeerd!

Maar ik zou eerst gaan stappen en draven en later gaan galoperen Knipoog

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:21

Bertuss schreef:
Het is inderdaad niet verstandig om met wat dan ook voor soort 'bijzet' je paard te laten stappen aan de longeerlijn. Hetgene wat je daar mee bereikt is dat de stap van je paard korter wordt.
Onder het zadel laat je je paard deinsen van voor, waarbij je je benen kunt gebruiken om de achterhand te activeren. Aangezien je aan de longeerlijn geen benen hebt zitten verkort je er dus de stap alleen maar mee.

Ik sluit me hier volledig bij aan.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:36

toen ik de pessoa kocht stond er op de verpakking dat ik er niet mee mocht galloperen...
ook stond er op dat je alles moest opbouwen, eerste keer maar 10min, en later max maar 30min ermee longeren
dus bij stap zie ik geen probleem want die broek zorgt ervoor dat ie voorwaards blijft en ook jij kunt em blijven aansporen met de longeerzweep om actief te zijn, je moet niet op de voorkant gericht zijn bij het longeren, maar op de achterbenen, dat ze mooi actief blijven

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:02

Ze handleiding van mijn Pessoa zegt dat je in het begin het beste hem alleen in draf kan gebruiken, omdat dat de makkelijkste gang is.

Er zit overigens wel een gallopeerstand op. (dressuurstand)
(nu moet ik mijn paard nog wel eens melden dat ze niet mag galloperen in de lage stand, maar zij vind dat ze genoeg evenwicht heeft om het wel te doen Clown )

Over het niet stappen aan de Pessoa staat niets. Je moet alleen wel zorgen dat je paard voorwaarts blijft lopen. Anders word hij inderdaad kort van voren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:06

Bertuss schreef:

En het gaat dan met name om het deinsen. Ook al zorgt de broek er voor dat de achterhand geactiveerd wordt, je paard wordt door niet verend opgevangen. Als het goed is, gaat bij het rijden je hand in stap heen en weer, net als het hoofd. Liever niet te veel stappen dus.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:23

haukieboy schreef:
Ik zie het probleem ook niet. Met de pessoa is het de bedoeling dat ze leren om voorwaarts neerwaarts te lopen en dat werkt dus heel goed met dit systeem. En of dat nou in stap of draf gebeurt, dat maakt niet zoveel uit.

Inderdaad, en ik heb nog nooit gehoord van een Passoateugel Clown
Wel van een pessoa Clown

Nicki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:12

Ik gebruik de teugel gewoon in alle 3 de gangen.
In het begin had ze in galop er wel wat meer moeite mee, maar dat was maar een paar keertjes.

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:18

erleyne schreef:
Bertuss schreef:

En het gaat dan met name om het deinsen. Ook al zorgt de broek er voor dat de achterhand geactiveerd wordt, je paard wordt door niet verend opgevangen. Als het goed is, gaat bij het rijden je hand in stap heen en weer, net als het hoofd. Liever niet te veel stappen dus.

Maar een Pessoateugel zit niet 'vast' aan het bit. Het touw loopt door katrolletjes die aan het bit zitten, dus het lijkt mij dat het wel voldoende 'veert'.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:21

En daarbij is het volgens mij niet de bedoeling dat je hem heel strak zet?

Mijne zat namelijk zo los dat hij nog omhoog kon komen.. Pas toen hij er echt tegen in kwam, kreeg hij echte druk. Dit was wel op advies van de fysio.. Het andere riempje aan de broek had ik wel zo vast gemaakt dat hij hem wel bleef voelen Knipoog

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:55

Als je de pessoa niet te strak zet, kun je gewoon stappen Ja

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:54

ik heb de pessoa pas 2 x gebruikt ik deed voral de dubbele longe nu k de pessoa probeer begin ik met instappen zonder het vast tre make dus de katrollen aand e singel vast.. en nix aan het bit.
voor dat ik ga draven doe k hem vast en dan zet ik haar lekekr in draf ik doe het uitstappenw eer los..

ik heb er verder geen verstand van dus wilde ik meteen vragen is galloperen nu wel of niet goed aan de pessoa en waarom..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:43

Ik heb een steigende verbasing dit topic gelezen.
Ik heb mijn oude vp met de betreffende "teugel" gelongeerd en er idd ook mee gestapt. Instappen uiteraard nog niet vastgezet enz en uitstappen ook niet. Maar bv tussen het werk door om even op adem te komen etc wel regelmatig.