Waar zijn bijzetteugels eigenlijk goed voor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatie

Waar zijn bijzetteugels eigenlijk goed voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 10:08

De vraag zegt het al... Ik hoor altijd maar slechte commentaar over bijzetteugels, maar er moet toch wel enig nut van zijn, anders waren ze toch niet uitgevonden?
Wie kan me helpen?

dolor

Re: Waar zijn bijzetteugels eigenlijk goed voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:13

ze moeten ervoor zorgen dat je paard tijdens het longeren naar beneden gaat lopen. bijzetteugels zijn niet zo erg slecht maar ik gebruik liever een elastiek (halsverlenger) omdat dit mee rekt met je paard en je paard niet direct in de krul wordt getrokken, maar er meer in wordt gevraagd. je paard heeft met een elastiek dus meer bewegingsvrijheid. mijn paard is een draver en die heeft ruimte nodig aan de voorkant om in galop te gaan. als je dan een bijzet gebruikt krijgt hij de ruimte amper maar met een elastiek krijgt hij die ruimte wel. met rijden heeft hij die ruimte niet nodig, maar ja dat is natuurlijk heel anders dan met longeren.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:21

Stipje

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 21:09

Dus een bijzetteugel dient enkel en alleen om je paard ontspannen naar beneden te laten lopen? Dan kan je toch beter een pessoateugel gebruiken, of ben ik nu mis?

Dolor, volgens jou geeft een elastiek dus meer bewegingsvrijheid? Maar bestaat er dan niet het gevaar dat je paard in die elastiek gaat hangen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:38

Kaatie schreef:
Dus een bijzetteugel dient enkel en alleen om je paard ontspannen naar beneden te laten lopen? Dan kan je toch beter een pessoateugel gebruiken, of ben ik nu mis?

Dolor, volgens jou geeft een elastiek dus meer bewegingsvrijheid? Maar bestaat er dan niet het gevaar dat je paard in die elastiek gaat hangen?

Verward

ik vind ze nergens goed voor...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:49

voor zover ik weet is de bijzet teugel uitgevonden voor mensen die niet kunnen rijden maar het nog ergens naar willen laten lijken en er daardoor maar een bijzetteugel aanknopen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:50

mijn paard gaat er niet in hangen. hij loopt naar beneden en komt omhoog als dat nodig. zoals bij aanspringen in galop. ze kunnen niet echt gaan hangen in het elastiek want het rekt mee dus ze kunnen er niet echt steun opvinden om te gaan hangen.

een bijzet dient er inderdaad voor om je paard ontspannen naar beneden te laten lopen. ze gebruiken ze ook bij voltige. maar aangezien een bijzet niet mee rekt met je paard, lijkt het mij erg moeilijk voor je paard om er mee te ontspannen.

je kan inderdaad ook een pessoateugel gebruiken, daarmee wordt de achterhand er ook ondergezet. maar aangezien ik weinig longeer, gebruik ik voor die ene keer een elastiek of ik doe helemaal niks op.

en visconti, ik ben het er ook niet mee eens dat mensen bijzet teugels gebruiken met rijden. behalve als het voor de veiligheid van de ruiter en het paard is en het niet anders kan. en als de ruiter ermee om kan gaan. bij ons op stal rijden er ook een paar met slof. van eentje ben ik het er totaal niet mee eens,want die slof is nergens voor nodig bij haar en ze kan er niet mee rijden, maar bij de andere 2 is het echt voor hun veiligheid en om hun wat te helpen. ze rijden er ook maar hoog uit 1 of 2 keer in de week mee of nog geen eens. gewoon voor af en toe. voor de rest vind ik dat een elastiek met rijden opzich wel kan, want je moet daarbij zelf ook veel werken, en het elastiek geeft je alleen een duwtje in de goede richting.