[AR] gewoon inspannen of niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gaapje

gewoon inspannen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:51

hallo

ik heb eeb vraagje we hebben een nieuwe shetland merrie.
ze is betuigt in enkel en dubbel span (alleen voor de marathon wagen).
ne gaan we van het weekend een sulky kopen (moet nog sparen voor een marathon wagen).
we hadden hiervoor een andere shet lang bezig geweest om der in te spannen maar liep helemaal verkeert sloeg vreselijk op hol met de sulky en was echt overal verwond.
nu heb ik dus eenige angst zal ik de nieuwe shet die dus alles al kan gewoon inspannen en weg rijden of het rustiger aan doen .
(ik zie nog steeds mijn oude shet voor mijn ogen die over de weg dendert met sulky en al).
ze heeft dus nog nooit voor een sukly gestaan maakt dat wat uit.
voor 2 weken geleden heeft ze nog voor de marathon wagen gelopen.
wie heeft er tips wat te doen

JoyCiej007

Re: gewoon inspannen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:41

Zéker niet zomaar inspannen en wegrijden. Je moest eens weten hoéveel paarden en pony's worden verkocht met de woorden 'hij is ook betuigd'..... Maar dat uiteindelijk blijkt dat het beestje één keer een keer een oud tuigje op heeft gehad oid... Je weet het nooit zeker.

Eerst rustig aan beginnen en weer aan alles laten wennen. Bovendien; heb jij zelf wel ervaring met het beleren en met mennen? Zo niet, dan zou ik het echt uitbesteden aan iemand anders, iemand die er wel verstand van heeft.

En een sulky is natuurlijk heel wat anders dan een 4 wielige marathonwagen. Mijn merrie loopt super voor onze 4wielige reacreatie wagen, maar als ik haar voor een sulky zou willen hebben, zou ik haar daar eerst rústig aan laten wennen.....

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 12:24

hallo

ikweet zeker dat ze goed betuigt is ben er zelf bij geweest een aantal keer.
en ik rij zelf ook met een andere pony voor de sulky dus eenige ervaring heb ik wel.
maar ik ga rustig aan doen met de sulky beter voor komen als genezen he.
bedankt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:15

odinloes schreef:
ik rij zelf ook met een andere pony voor de sulky dus eenige ervaring heb ik wel.
Dat is die ene die aan de kletter ging?
Mooie ervaring is dat dan...
Gewoon met zijn 2en aanspannen voor de sulky dan met een longeerlijn er bij aan. Je voelt dan snel genoeg hoe het gaat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:21

BlackDevils schreef:
odinloes schreef:
ik rij zelf ook met een andere pony voor de sulky dus eenige ervaring heb ik wel.
Dat is die ene die aan de kletter ging?
Mooie ervaring is dat dan...
Gewoon met zijn 2en aanspannen voor de sulky dan met een longeerlijn er bij aan. Je voelt dan snel genoeg hoe het gaat.

Inderdaad; wilde net zeggen. Mijn bijrijdstertje voor Otje 'ment' ook wel eens, als ik er naast zit of als ik achterop sta. Dat wil niet gelijk zeggen dat ze ook écht kan mennen... Ervaring zou ik het ook niet willen noemen.

Mennen houd meer in dan alleen de leidsels en zweep vasthouden en zo je pony rondsturen, dat is namelijk een koud kunstje, dat kan iedereen. Het moeilijke is juist om op een juiste manier te reageren wanneer de pony bijv. het bit vast pakt, pasjes op zij maakt, dribbeld, niet verder wil, schrikt, aan de kletter gaat, dat soort dingen.

Mennen is echt meer dan alleen leidsels vasthouden en sturen, weinig mensen hebben dat soms in de gaten Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:49

Ik snap niet dat mensen nog om advies vragen als ze het zelf zo goed weten.
De raad die men geeft wordt gewoon weggegooid.
Waarom zou men dan nog de moeite doen, om een bijna onleesbare tekst te doorspitten en antwoord te geven?

Nou ik denk omdat men toch altijd in het achterhoofd heeft hoe ernstig het fout kan gaan en men daar de TS dus voor wil behoeden.
Het is dus niet zo dat er ongevraagd advies wordt gegeven, maar dat mensen met veel ervaring dus zeggen, voorzichtig aan en kijk uit wat je doet...

Tip voor de volgende keer zodat wij allen het fijner kunnen lezen, gebruik hoofdletters punten en komma's...

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:18

wie zegt dat ik het zelf zo goed weet .
ik vraag juist om advies omdat ik weet dat er hier mensen zijn met veel meer ervaring daarom vraag ik het juist.
maar ik heb al iemand gevonden hier uit de buurt die zelf ment en er ook wedstrijden mee rijd.
die gaat me helpen dus komt vast goed

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:22

rustig met begeleiding eerst het tuig om laten slepen dan naar buiten met tuig om.
en dan rustig voor de kar zetten en er mensen naast laten lopen evt. aan de lijn neem hier echter wel de tijd voor.
neem haar mee om een fikse wandeling en laat haar de omgeving bij jou zien en meemaken.

gr gemma

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:25

Ja ik maak elke dag al een wandeling met der zodat ze lekker aan alles kan wennen.
en de tijd nemen we zeker niks over haasten.
bedankt

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:42

Eerst even langelijnen voor de zekerheid, daarna karretje erachter met iemand er naast. gaat goed los.

ik heb ook een sulke en 4 wieler achter mijn pony hangen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:25

horsewisper schreef:
Eerst even langelijnen voor de zekerheid, daarna karretje erachter met iemand er naast. gaat goed los.

ik heb ook een sulke en 4 wieler achter mijn pony hangen.

Maar jouw pony is inmiddels beide gewend Knipoog Kijk die van mij heeft ook nog nooit voor een sulky gestaan, alleen maar voor een 4wieler. Ik denk dat als ik haar ooit voor een sulky zou zetten, ik dat eerst eens even rustig aan haar zou laten zien, 'kennismaken' e.d. Denk dat ze raar zal staan op te kijken als ik er ineens een sulky achter knup Knipoog

Daarom lijkt het mij helemaal bij de pony van de TS die echt alleen aan een 4wieler is gewend ook verstandig om de pony rustig aan te laten wennen aan de sulky; iedere (type) kar is toch weer wat anders...