longeren met een touw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

longeren met een touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:02

Ik heb een vraag. Zelf longeer ik met een singel en bijzet teugels. Mijn paard gaat nooit echt mooi rond lopen.

Nu zie ik steeds vaker dat mensen in de longeerbak hun paarden longeren met alleen touw. Dat touw loopt door het hoofdstel heen door de bitringen kruislings door de benen en weer naar boven om de rug en daar wordt het vast geknoopt. Deze paarden lopen mooi rond.

Wie heeft hier ervaring mee, hoe gebruik je het, en is er ook een naam voor??

Marieke_K

Re: longeren met een touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:05

Dit berichtje hoort hier niet, er is een speciaal topic in het subforum longeren en werken aan de lange lijnen. Daar wordt uitgelegd hoe je met touwtjes kan longeren. Ik zal even temmen.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:17

Dat gebruik ik ook, alleen knoop ik het niet op de rug weer vast maar aan de ringen van de longeersingel tussen de benen of aan de zijkant.

Volgens mij word het gewoon longeren met touwtjes genoemd Tong uitsteken
Je kunt het touw per meter kopen bij bijvoorbeeld de welkoop of boerenbond en is gewoon nylon gevlochten touw. Het is raadzaam voor een paard om ca. een stuk van 6 meter te kopen.

Ik doe het door de bovenste ring van de longeersingel en dan door de 2 hoogste ringen en dan door het bit tussen de benen of aan lagere ringen aan de zijkant. Tussen de benen zal een lagere halshouding bewerkstelligen dan wanneer je ze touwtjes aan de zijkant vastknoopt.

Ik zou dus sowieso ook zorgen voor een longeersingel die voorzien is van behoorlijk wat ringen (ik heb een kieffer, ben ik erg tevreden mee)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:14

Ik longeer ook met touwtjes (aanelkaar geknoopte strotouwtjes) met eebn C pony die een zwanenhals heeft, en dit werkt erg goed.

Ik knoop de touwtjes altijd onderaan de singel, en dan in een driehoek, bijvoorbeeld:
singel(onder) - door de bitringen - singel(zijkant). Zo zijn er verschillende driehoeken mogelijk, je kunt zelf varieeren.

Wel moet je erop letten dat het paard (vooral in het begin van de longeersessie) niet te strak vastzit, zodat hij wel voldoende kan bewegen. Eventueel kun je stevige elastieken tussen de singel en touwtjes binden.
Veel succes!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:21

Tip: Lees het boek van Lammert Haanstra eens. Daar staan ook veel tips in en foto's die het illustreren.
Ik wil hiermee niet zeggen dat je alles zo moet doen, maar je zou eens het één en ander uit kunnen proberen.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:46

Ik doe het op de lammert haanstra manier met touwtje, hij heeft een zeer verhelderend boek Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:41

HAR --> LO.