Paard is zuur op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Paard is zuur op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 11:05

Ten eerste wil ik zeggen dat ik helemaal geen kaas gegeten heb van NH oid.
Ik ben een traditioneel paardenmens om het zomaar te zeggen maar ik sta overal open voor.

We hebben een 4-jarige merrie die qua karakter nogal druk is. We moesten haar ook anders benaderen dan de andere paarden die we op stal hebben. We hebben wel haar vertrouwen gewonnen door alle nieuwe dingen rustig aan haar "voor te stellen" en hebben overal alle tijd voor genomen.

Ze heeft de IBOP gelopen en dat ging niet goed terwijl we er wel veel verwachtingen van hadden. Achteraf denk ik dat ze bij haar ruiter niet goed in haar vel heeft gezeten. Ze zat niet mooi in het haar en maakte op mij een niet zo gelukkige indruk.

Ze wordt nu gereden door een meisje die super met haar omgaat. Ze rijdt ongeveer 20 minuten per keer en gaat ook lekker met haar naar buiten en naar de les. Ook zij laat de merrie wnnen aan allereli "enge" dingen zonder haar te overvragen. Die twee hebben een superklik.

Waar ik jullie hulp nu voor wil vragen is het volgende. Als we bij haar langslopen is ze heel erg zuur en valt ze nog net niet aan. Ze wil nog wel eens bijten. De een zegt dat we haar een klap moeten geven en de ander zegt dat de bovendeur maar dicht moet. Omdat het een hele gevoelige merrie is vind ik die klap niet een optie.
Hebben jullie nog tips?

Cassidy

Re: Paard is zuur op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:07

Misschien in een box zetten waar niet zoveel mensen langsmoeten? En idd, ander bovendeur maar dicht. Hoe reageert ze als je de box binnenkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:53

Geen van beide. Geen klap geven en ook de bovendeur niet dicht doen.
Paard voelt zich blijkbaar niet happy in (die betreffende) stal.
Benader haar met respect en verplaats haar eventueel naar een stal waar niet constant in- en uitloop is.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 19:47

Dat kan de oorzaak wel eens zijn. Ze staat namelijk expres in een box waar veel mensen langskomen omdat ze eerst zo schuw was.
Ik zal dat eens gaan proberen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:49

IUk denk ook dat ze op meer rust gesteld is en een beetje sacho wordt van "al" die drukte. Als verplaatsen naar een rustigere stal mogelijk is zou ik dat zeker proberen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:06

Uit angs kan agressie ontstaan als de angst niet word weg genomen. Dus ook mijn advies zet het paard op stal waar minder mensen langs komen en dan wel mensen die echt voor haar komen en zij die gene goed kent. Mooier is natuurlijk altijd buiten omdat het paard dan zelf kan beslissen over de afstand. In de stal kan ze niet weg en zou ze gaan vechten.

Benader inderdaad rustig zonder echt contact te maken. Niet in de ogen kijken en rustig ademend. Weet dat ze het hoogst waarschijnlijk doet uit angst.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 13:59

Als het land klaar is dan gaan de fokmerries weer hele dagen naar buiten. Helaas hebben we niet genoeg land om alle paarden de hele dag buiten te hebben.
We zijn vandaag al even aan het "brainstormen" geweest waar ze het beste kan staan en wie dan waar moet.
Ze moet nog even wachten totdat de kraambox weer beschikbaar is.
Dit is een grote bos met een klein stukje waar helemaal geen mensen langskomen.
Bedankt voor jullie tips.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:11

Fijn dat ze daar kan komen te staan. Succes verder met haar.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 12:12

Bedankt, het komt vast allemaal wel goed.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:25

Oreo schreef:
IUk denk ook dat ze op meer rust gesteld is en een beetje sacho wordt van "al" die drukte. Als verplaatsen naar een rustigere stal mogelijk is zou ik dat zeker proberen.

Een rustigere stal inderdaad, maar zorg er wel voor dat hij/zij alles kan zien en horen... Wennen aan geluid is 1, zien is 2..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:04

STAL?

Buiten lijkt me een goede oplossing. Ze voelt zich niet happy op stal.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 13:16

Arabesk schreef:
STAL?

Buiten lijkt me een goede oplossing. Ze voelt zich niet happy op stal.

Ze loopt nu overdag buiten. Als de omheining klaar is zal ze nog langer in de wei kunnen.
Ze is nu verhuisd naar een stal waar ze contact heeft met een maatje en het gaat nu heel goed.
Wij hebben helaas niet genoeg land om alle paarden de hele dag buiten te laten lopen en in de winter lopen ze in groepjes in de binnenbak.

*ik hoop niet dat er nu een discussie komt over hoe slecht het op stal staan wel niet is want daarvoor heb ik dit topic niet opgestart Cool *

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:29

nee daar ga ik ook niks over zeggen Knipoog