wil geen voetje geven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

wil geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:47

Mijn pony wil geen voetje geven, en bij vrijheidsdressuur moet je toch het meest met de voeten doen?
Hoe hebben jullie het je pony geleerd om een voetje te geven?

groetekes Haha!

Karin_88

Re: wil geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:52

ik heb in een paar dagen tijd al verschillende topics van je gelezen. Ik denk dat je je eerder nog even kan richten op hetgeen waar je nu mee bezig bent, dat je de leider terug moet "worden"... Als je verzorgpony jou helemaal respecteert en waardeert, zal het allemaal een stuk soepeler verlopen verder

Hoe krab je trouwens normaal dan zijn hoeven uit??!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:41

Zo, ik word een beetje moet van jou topic's. Ik ga even temmen. Ik quote even een paar stukjes van mijn vorige reactie's. Daar kun je wellicht al heel wat uit op maken.
Soet schreef:
Hier vind je duidelijke informatie over VD, en over het aanleren hiervan. Probeer eerst je kennis over VD uit te breiden in theorie. Ga dan pas verder in praktijk. De laatste tijd word steeds meer aan de 'leuke' truckjes begonnen (bv; Pas, buigen, stijgeren) maar werk eerst aan de basis! (volgen, stoppen,komen,draaien,mee lopen,..) Hier over staat ook alles geschreven op mijn vernoemde site.

Maar die basis kan pas goed uitgevoerd worden als jullie elkaar respecteren, en de rangorde respecteren! Wat wil zeggen; Jij staat boven je vzpony! En imo dwing je dat respect niet af door je vzpony een schop te geven zoals je in je vorige topic vertelde. Respect dwing je niet af, die krijg je stap voor stap!

Daarom is het wellicht ook een goed idee om eerst lekker te gaan borstelen, voetjes geven, eens aan de hand mee lopen in de weide, terug op z'n plaats zetten, en opnieuw en opnieuw. Stilaan je band opbouwen. Dan pas kan je gaan beginnen met VD, en grondwerk.
Wat ik wil zeggen met deze quote; Aan het 'voetje geven' of de zogenaamde 'pas' kun je pas beginnen als de basis er in zit. En die kan er onmogelijk nu al in zitten. Je gaf in je vorige topic zelf al aan dat ze de basis moeilijk snapt (volgen,mee komen, mee gaan, draaien) Als die basis niet lukt, gaat de 'pas' ook niet lukken.

Nu vraag ik me toch een beetje af wat jij bedoeld met 'Voetje geven' de 'pas'? of effectief een voetje geven om uittekrabben. Iig als deze pony zelfs dat niet kan, lijkt het mij verre van een goed idee om jou dat aan te leren, en dan lijkt het mij dat deze pony nog redelijk jong is? Probeer daarom een goede begeleider te vinden, eventueel kun je zelf via bokt iemand zoeken. (let wel een beetje op natuurlijk.) Uit al je topic's neem ik op dat je een beetje overloopt van pony naar pony. Probeer alles stap voor stap te doen; Tenslotte is rome ook niet in 1 dag gekomen hé! Valt je VZpony je aan? Ga met deze pony aan het werk. Als alles een beetje recht is gezet, en alles correct verloopt, (dus niet zoals je pony het wil, maar zoals jij het wil; Of de eigenaaresse het wil.) Kun je eens verder gaan met een andere pony, eerst de band wat opbouwen (borstelen, wandelen, oid.) en dan stap voor stap je doel bereiken. en bij VD is toch het belangerijkste: Geduld.

Ik neem aan uit verschillende reactie's dat jou VZpony's met meerderen in de weide staan, en je dus ook in de weide werkt. In die weide staan pony die 'mishandeld' zijn, pony's die bij een vreemd paard aan de uier drinken, en een van je VZpony's heel erg gespannen is bij het rijden.

Dan kan ik je dus 1 ding (nogmaals) aanraden: Zoek hulp, en geduld hebben. En al helemaal als ik alles moet geloven van het geen die jij zegt. Veel succes in ieder geval.
Verder zijn dit soort topic's niet toegestaan, (lees: FAQ.)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:42

Ik heb geen topics van je gelezen voor deze, maar ik wil iig even reageren op je vraag (ook voor andere mensen die dit topic willen volgen).
Mijn pony's geven ook moeilijk voetjes (omdat ze nog jong zijn en getraind moeten worden). Mijn aanpak is dan ook: Voet oppakken, vasthouden, en als ze dan begint te maaien vast blijven houden. Op het moment dat ze haar voet stilhoudt laat je hem los, om te laten zien dat ze met deze reactie iets goed bereikt. Veel blijven oefenen!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 12:43

Mijn pony gaat neit maaien maar steigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:04

ik oefen ook voetje geven bij de pony's van me tante. eerst pak ik een been/hoef vast, dan hou ik dat even vast en laat het weer los.Dat doe ik een paar x totdat ze het uit zich zelf doet ! En dan beloon ik haar goed Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:34

Jill volgens mij is het wel beter dat je verteld dat het een VZpony is. Zo zijn er minder misverstanden.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:29

Nogmaals: lees eerste de FAQ