Paard wil steeds rollen tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Paard wil steeds rollen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:26

Mijn 5 jarige kwpn'er heeft sinds kort weer iets nieuws, zij is al een tijdje onder het zadel maar voordat ik erop stap longeer ik haar altijd nog even, omdat ze behoorlijk heet is.
Ik longeer haar als ze al helemaal opgezadeld is, in het begin is ze altijd wat druk bokken, stijgeren na verloop van tijd word ze lekker rustig en loopt ze ook mooi ontspannen, na een tijdje heeft ze steeds de neiging om te gaan liggen, dit doet ze in stap en in draf, ze heeft nog nooit echt helemaal gelegen omdat ik haar meteen weg drijf met de zweep, maar toch blijft ze continu proberen om te gaan liggen.

Zonder tuig doet ze dit trouwens ook, ze is zonder tuig wel een keer gaan liggen en maakte toen echt aanstalte om te gaan rollen. Toen heb ik haar een tik gegeven met de zweep, en ging het weer een tijdje goed.

Nu vraag ik mij dus af waarom ze dit sinds kort doet(2 a 3 weken) en hoe leer ik het haar weer af?

Als ik haar trouwens na het werk in de bak los laat gaat ze niet rollen, dus denk niet dat het jeuk of iets is.

Otje_

Re: Paard wil steeds rollen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:27

Misschien doet ie het puur om je te irriteren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:29

zowiezo vind ik het wel heel apart dat jouw dier zo bokt en steigerd?
ik zou het zadel es goed na laten kijken,kan zijn dat door meer bespiering het zadel niet goed past en ze door rollen hier van af wil komen.
laat je je paard voor het rijden ook gewoon los zonder iets erop om even lekker uit te rennen?
is ze dan ook anders als je wel gaat zadelen en longeren?

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:34

Mischien werkt het wanneer je als ze wil gaan liggen / rollen haar een tik te geven met de zweep (omdat je schreef dat het nadat je haar een tik had gegeven weer even goed ging) en haar streng toe te spreken. Wanneer je dit een tijdje volhoud is waarschijnlijk het streng toespreken alleen al genoeg om haar niet te laten liggen / rollen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:37

Dat bokken en stijgeren is alleen in het begin, dan vliegt ze dus ook door de bak, komt omdat ze behoorlijk fris is in het begin.Als ik haar los gooi voor het rijden gaat ze ook na het rennen en vliegen regelmatig liggen rollen.
Als ik op haar rijd doet ze het niet , en ze wil ook gaan liggen als ik haar longeer zonder tuig.Tijdens het zadelen heeft ze ook nergens last van.

Lindaa_t: ik geef haar nu steeds een tik en verhef mijn stem maar na een paar rondjes gaat ze het toch weer proberen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:40

Otje_ schreef:
Misschien doet ie het puur om je te irriteren?

paarden denken zo niet, voorwaarts houden lijkt me de enige oplossing

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:47

wat je kunt proberen:
bevestig aan je longeerzweep een plastic tas..
zodra ze aanstalten maakt te gaan liggen rammel je daar even mee, t lawaai moet voor haar haast voldoende zijn om zo te schrikken en het eerst te vergeten Knipoog

en ik ga het toch zeggen:
als ze zoveel energie heeft is t misschien een idee om het krachtvoer aan te passen en wat meer hooi te geven in plaats van krachtvoer?
kan soms enorm veel schelen in gedrag.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 00:49

ellepel schreef:
wat je kunt proberen:
bevestig aan je longeerzweep een plastic tas..
zodra ze aanstalten maakt te gaan liggen rammel je daar even mee, t lawaai moet voor haar haast voldoende zijn om zo te schrikken en het eerst te vergeten Knipoog

en ik ga het toch zeggen:
als ze zoveel energie heeft is t misschien een idee om het krachtvoer aan te passen en wat meer hooi te geven in plaats van krachtvoer?
kan soms enorm veel schelen in gedrag.

Ze krijgt al een tijdje helemaal geen krachtvoer meer, alleen nog vitaminesuplementen.
Dit omdat ze dus(toen ze nog krachtvoer kreeg) onhandelbaar was,ze is nu ong. 5 maanden onder het zadel en ik rijd haar nog niet elke dag, ze kon haar energie niet kwijt en het was net een bom tijdens het rijden, daarom ben ik voorlopig gestopt met krachtvoer. Ze staat nu sinds ong. 2 maanden gemiddeld 8 uur per dag in de weide met haar 2 maatjes en ze gaan al een aantal weken niet meer op stal s'nachts maar in de bak(i.v.m het zachte weer).

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 00:51

Vergeet er nog bij te zetten dat ze wel gewoon nog hooi en kuil krijgen, dat niet iedereen gaat denken dat ze het met die 8 uurtjes grazen moeten doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:12

hahah je hebt dus een echte druktemaker, wel een uitdaging dus en kan me voorstellen dat je er af en toe wel simpel van word..
behalve toch goed t zadel na te laten kijken( misschien toch te krap ofzo) weet ik dan geen antwoorden meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:19

Het gras is best wel pittig nog op dit moment en 8 uur gras is al bijna genoeg, het kuil kan je laten en hooi voor op stal is al genoeg. Het gras bevat genoeg voeding, staat het 10 cm hoog is 8 uur grazen al meer dan genoeg om zonder bij te voeren te laten.

Als jong paard kan ik mij voorstellen na lekker te hebben geragd aan de lijn dan nog even lekker rollen. Ik doe mijn paard altijd laten rollen voor we gaan rijden, ook hij vind het heerlijk om helemaal lekker die rug over de grond, de extra haren er van af, de jeuk weg.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 15:47

russel schreef:
Het gras is best wel pittig nog op dit moment en 8 uur gras is al bijna genoeg, het kuil kan je laten en hooi voor op stal is al genoeg. Het gras bevat genoeg voeding, staat het 10 cm hoog is 8 uur grazen al meer dan genoeg om zonder bij te voeren te laten.

Als jong paard kan ik mij voorstellen na lekker te hebben geragd aan de lijn dan nog even lekker rollen. Ik doe mijn paard altijd laten rollen voor we gaan rijden, ook hij vind het heerlijk om helemaal lekker die rug over de grond, de extra haren er van af, de jeuk weg.

Bij ons staan in het najaar tot eind mei de schapen en geiten op de weide, dus kan je verzekeren dat er niet meer als 5cm gras op staat, ze staan nu ook op een apart stukje om te wennen aan het gras dit stukje is behoorlijk droog en heel erg kort. Aan dit beetje gras hebben ze echt niet genoeg en aangezien ik ook nog een oma'tje van 29 er tussen heb lopen kan ik het niet maken om haar wel bij te voeren en de rest niet. Ze krijgen bijgevoerd op het landje en sávonds in plastic tonnen in de bak, ze staan altijd met zijn drie dus ze eten allemaal van het hooi/kuil, ga er niet 1 apart zetten om te voeren.

Rollen tijdens of na het longeren wil ik haar niet aanleren, ze is nog best jong, en ik wil niet dat ze dan elke keer gaat rollen als ze jeuk heeft, dan doet ze het straks ook als ik erop zit. Na het werk gaat ze ook bijna nooit rollen dus het zal niet door jeuk komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:13

ik zou er in dit geval denk ik toch voor kiezen om haar voor het werk los te laten in de bak en haar de kans te geven om te rollen zoals ze dat zelf wil.
tijdens het werk heel goed opletten en zodra ze aanstalten maakt te gaan liggen flink vooruit drijven in galop.
wij hebben vroeger een gehad op de manege die ging liggen als je erop zat, daar gooiden ze stekels onder zodat ze dat voortaan wel liet...

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 13:35

ellepel schreef:
ik zou er in dit geval denk ik toch voor kiezen om haar voor het werk los te laten in de bak en haar de kans te geven om te rollen zoals ze dat zelf wil.
tijdens het werk heel goed opletten en zodra ze aanstalten maakt te gaan liggen flink vooruit drijven in galop.
wij hebben vroeger een gehad op de manege die ging liggen als je erop zat, daar gooiden ze stekels onder zodat ze dat voortaan wel liet...

Tja dat is het 'm nou net, ze staan al de hele dag buiten, of in de bak of op de weide, gisteren heb ik haar van de weide geplukt en even in de bak gezet voor het rijden maar rollen..... niet dus.

Ik heb haar gister trouwens balkjes laten lopen tijdens het longeren en ze heeft geen poging gedaan om te gaan liggen, ga haast denken dat ze zich verveelt tijdens het longeren( terwijl ik wel veel afwissel van overgangen dus niet eendradig)of dat het een soort van protest is. Ik weet echt niet waarom ze dit doet maar het is wel knap vervelend.

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:44

Mischien wil het werken wanneer je weer gaat longeren weer balkjes neer te leggen en dan om de week 1 of 2 balkjes minder neerleggen en het zo afbouwen. Wanneer ze het dan weer probeert weer 1 of 2 balkjes erbij. Succes in iedergeval! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:38

Ik las laatst dat rollen oversprong gedrag is. Met rollen maken ze zich klein en kunnen ze doen of ze er niet zijn. Misschien snapt je paard niet goed wat hij moet doen en ontrekt zich er op deze manier aan? Sta je zelf op de goede positie zodat er geen communicatieproblemen ontstaan?

Misschien wel hoor, maar ik zag laatst iemand een groen paard longeren met hoofdstel en zadel op. Zij stond in de positie dat een paard juist naar je toe komt en hij werd steeds van haar af geslagen. Op een moment werd hij gestresst en begon te rennen, maar wel weer steeds als ze naar voren rende dat hij meteen stil stond en naar haar toe kwam. Vond ik naar om te zien, het was immers haar eigen fout.
Misschien dat het bij jouw paardje ook wel communicatieproblemen gaf en dat ze dan maar gaat rollen.

mrz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:24

misschien doet er iets zeer, anders de zweep en je stem erbij, voorwaart houden laat weten dat je dit niet wil, dit mag alleen op stal