nog steeds tevreden met je barefoot??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viktor00

nog steeds tevreden met je barefoot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 18:41

Ik rijd met veel plezier nu 1,5 jaar op een barefoot cheyenne.
Maar vorig jaar kreeg ik (een paar) witte haren onder de beugelophanging, ik reed met de physiopad.
Dus ik balen...... want ik vond het een superfijn zadel!!

Ik ging toch maar even verder kijken naar een ander boomloos zadel na de ghost kwam ik op de startrekk uit de heb ik nu ook, maar het zit voor geen meter vind ikzelf.
Misschien nog even de tanden op elkaar misschien en het zadel verder inrijden want het is pas een paar weken oud.
Maar...Elke keer dat ik op mijn barefoot rijd voelt het weer beter als de startrekk, inmiddels rij ik op een bontpad van mattes.

Wie is er eigenlijk net als ik toch nog steeds verkikkerd op de barefoot en rijd er al enige jaren op zonder problemen. Want je hoort eigenlijk alleen de negatieve verhalen..

Huertecilla

Re: nog steeds tevreden met je barefoot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:37

viktor00 schreef:
Want je hoort eigenlijk alleen de negatieve verhalen..

Meen je dat nu of is dit een verkapte verkoopopkikker?!

Volgens mij is het zowat boomlooshosanna op Bokt maar stapt iedereen die meer en/of steviger rijdt er juist in stilte van áf!
Het is in mijn ogen opvallend dat de een béétje gebruik en de geringste imperfectie al gelijk tot witte haren en de dergelijke leidt wat aangeeft hoe marginaal de druk door het ontbreken van gewichtsverdeling is.
Ook de duurzaamheid is een relatief begrip. Het is maar wat je verwacht en ten opzichte van zeg een ecuyer-zadel welke na 30 jaar intensief gebruik alleen maar een eerbiedwaardig 'patina' heeft verkregen is de Barefoot rúk.

Zelf heb ik het relatief vroeg, voor de hausse, geprobeerd en het is gelíjk door mijn paarden afgekeurd.
Hier was de vergelíjking voor hen echter met goed passende boomzadels dus de paarden merkten een versléchtering.

Vanwege de verkoop-hype begreep ik het echter in eerste instantie niet. Daarom heb ik zeer uitgebreid getest en gemeten en de onderliggende redenen waren helder.
Ook het op zich prima passende zadel met flexibele boom hebben we toen vanwege de testresultaten vervangen.
Wat we nu en duízenden kilometers tot tevredenheid hebben staat op mijn site.

Wat nog het meest opvallende is, is dat de meeste fabrikanten van boomloze zadels continue overgaan op steeds steviger producten en -verstevigender panelen = toenemende gewichtsverdeling = ..... Cool

Dan tot slot een citaat van de italiaanse barefoot-'goeroe'
As some of you know, I was at Huertecilla some days ago... and I tried a basic Malibaud saddle. Just to work a little bit on my seat, and to begin a long way towards a decent riding style...

Vaguely "feeling" for the first time the lateral movement of trot, I told HC that I would try it when at home, with my Barefoot Cheyenne. He simply replied, "it's impossible".

Well, yesterday I mounted on my Cheyenne... HC was simply right.

Alex

Kijk, het is maar wat je wil en als jouw lat laag ligt dan is een Barefoot een laagdrempelige (zij het níet economische!) zadelkeuze die bij licht gebruik weinig echt kwaad kan.
Dat is echter niet hetzelfde als goéd. Bij lange na niet.
Maak je keuze.

HC

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:28

Nee geen verkoopopkikker, ik ben gewoon erg benieuwd naar positieve verhalen van mensen die op de barefootzadels rijden.
Maar duidelijk ben je een grote tegenstander van boomloos. het kan zijn dat ik geen positieve verhalen vindt. Dan is dat ook duidelijk!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:48

Ik rijd al 2.5 jaar rond op mijn Barefoot Cheyenne, en nooit geen witte haren, drukplekken of wat dan ook. En geloof me, mijn paard weet zoiets feilloos aan te geven Knipoog
Het is bekend dat de sympanova pads witte haren kunnen geven, zeker op gevoelige huiden liggen ze niet fijn. Die gaan dus ook uit de productie.

Ik rijd lange(re) ritten van drie uur ermee, heb er zware westerntrainingen mee, spring ermee, cross ermee door het bos etc. En ik blijf het een ideaal zadel vinden, het blijft zich naar mijn paard vormen (die veranderd nog wel eens van omvang Bloos Vork ) en ze is er heerlijk soepel onder.

Dus ja, na 2.5 jaar ben ik nog steeds tevreden Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:30

Ik heb ongeveer twee jaar lang de barefoot cheyenne gehad, en sinds kort heb ik die verkocht en een barefoot arizona aangeschaft. Ik zou ook niet meer anders willen. Mijn paard loopt er ook goed onder, geen drukplekken ofzo..
En hij laat het ook heel goed merken als hem iets niet bevalt. Toen zijn oude boomzadel niet meer goed pastte begon hij met opzadelen weg te lopen en vervelend te doen met aansingelen. Nu doet hij dat nooit meer, hij komt nu gewoon naar me toe om opgezadeld te worden. Voor mij een teken dat het prima gaat met mn barefoot.
Mystic is een paard wat heel erg van vorm veranderd in zomer-winter. Dat kan echt een boommaat schelen. Ideaal dus dat het zadel meeveranderd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:33

viktor00 schreef:
Maar duidelijk ben je een grote tegenstander van boomloos.

Tsk.... Duidelijk? Tegenstander en dan nog een grote ook??

Dat is een onterechte sprong naar conclusie die wel meer mensen maken die niet het verschil zien tussen het aangeven van de conceptuele beperkingen en a priori 'tegen' zijn.
Met inachtneming van de conceptuele beperkingen is het een potentiële oplossing voor specifieke problemen, zeker nu het concept aardig evolueert met meer gewichtsverdeling etc.
Ik zou me voor mezelf in bepaalde dressuur-situaties een specifiek (extra-kort) Startrekk model op een CorrecTor als alternatief kunnen voorstellen als ik op dat punt een probleem zou hebben. (en de afgelopen week is met de PLIP bevestigd dat ik dan niet heb Knipoog )

Ik ben wél een tegenstander van 'hersenloos' vóór boomloos zijn.
Helaas lopen veel kopers van boomloze zadels namelijk alleen achter de vermeend vriendelijke en feelgood nep'natural' hype-verhalen aan zonder hun eigen hersens te gebruiken waardoor ze de beperkingen niet in acht nemen en om verkeerde reden een voor hen en/of hun paard ongeschikt concept zadel kopen in plaats van simpel een wél bij hun zitvlak en de paardenrug passend boomzadel.
Je hebt met de witte haren op de schoft van jouw eigen paard zelf geconstateerd hoe belangrijk het wél inachtnemen is. Hoe duidelijk kan je illustreren dat de marge nihil is als sympanova onder een Cheyenne al 'teveel' blijkt te zijn?!

Lees verder onder het kopje 'zadels' op mijn site.

HC

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 00:02

Ik rijd er wel al enige jaren mee en ben nog steeds tevreden met dit zadel.
Mijn paarden lopen er fijn en soepel onder en ze hebben geen drukplekken, witte haren of rugklachten. Ik wist niet dat er zoveel negatieve verhalen waren over boomloze zadels op dit forum.
Volgens mij zijn er best veel mensen die al langer op zo'n zadel rijden en nog steeds tevreden zijn. Maar ik zou wel goed kijken of het geschikt is voor jouw paard, als hij er witte haren van krijgt zou je toch denken dat dit op een drukplek wijst of het moet aan de sympanova-onderzijde van je pad liggen, dat zou je dan moeten uitproberen door het te vervangen door een andere pad. Ik heb zelf een pad met een fleece onderzijde.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 00:13

Ik rijd ook al een paar jaar op een BF Cheyenne. Het geeft geen drukplekken. Nou weeg ik ook niet veel, rond de 65 kilo, en misschien maakt dat ook nog wat uit. Ik heb wel de Grandeurpad vervangen omdat dat nepbont te warm was voor mijn tinker.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:20

Ik rij al ruim 3 jaar met een Barefoot rond.
Eerst had ik de Barefoot Nevada,met grandeur pad,en later heb ik er de physiopad voor in de plaats genomen.
Dat was geen fijne ervaring. (die pad bedoel ik,want het zadel is geweldig)
De eerste tijd wel,want het zadel lag mooi stil met opstappen enzo,maar na een tijdje als ik klaar was na een rit,
lagen haar haren wollig en sommige haren waren afgeschuurd door de sympanova onderlaag.
De ruggegraat bleef wel mooi droog.
Toen de Barefoot Cheyenne Caramello uitkwam heb ik mijn Nevada te koop gezet,en de Caramello ervoor in de plaats gekocht.
(met standaard grandeur pad met nep bont aan de onderkant)
Ik rij hier met veel plezier op rond,en de ruggegraat blijft mooi droog ook na een rit van 3 a 4 uur.
De rugharen liggen mooi netjes,en niet wollig of warrig.

Ik rij niet heel veel licht tijdens het rijden,ik rij ook met vrij lange beugels.
Als je hele lange ritten maakt,zoals bijv. bij endurance,
en je staat heel de rit in de stijgbeugels, (verlichte zit) komt er lange tijd veel druk op de stijgbeugel ophanging te staan,en kan je paard daar zeker last van gaan krijgen.
Het ligt er dus ook een beetje aan hoe je zelf rijdt,welk pad je hebt,en waar je het zadel voor gebruikt.
(endurance kan zeer zeker wel,maar sta dan bijv. niet de hele rit in de beugels,verdeel je eigen gewicht over je zitvlak,niet alleen over de beugelophanging)

En het is ook per paard verschillend natuurlijk.
De een heeft een zeer gevoelig huidje,de ander niet,de een is anders gebouwd dan de ander,de ene ruiter rijdt anders dan de ander,enz.
Het ene succes verhaal heeft niks met een ander te maken,net als de minder gelukkige verhalen.
Als het werkt voor jou paard dan is dat fijn,werkt het niet dan is dat (erg) jammer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:31

Ik snap iets niet hoor... Kan aan mij liggen Schijnheilig

Als het zadel na een paar uur rijden (bijv endurance) drukkingen, witte haren of wat dan ook geeft, is dat toch een teken dat het zadel niet goed is cq de drukverdeling niet goed is. Dan kun je wel zeggen dat je geen uren in je zadel zit, maar feit blijft dat het zadel dan nog steeds niet goed is...

Een zadel moet altijd goed liggen, en een goede drukverdeling hebben ongeacht of je nu 1u of 5u op dat zadel zit...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:40

Ligt er dus aan wat je tijdens de rit allemaal doet.
Als jij gewoon zit,de juiste pad hebt met de juiste inlages,
af en toe lichtrijd,doorzit, stapt, draaft, gallopeerd enz. en dan nog drukkingen krijgt,dan kan het met een boomloos zadel dus ook zijn dat de ruiter te zwaar op een punt zit.
Te ver naar voren leunt,scheef hangt enz.
Met een boomzadel wordt de druk verdeeld en opgevangen door de boom,met een boomloos zadel ben jij met je zit en kont zelf verantwoordelijk voor eventuele drukpunten.
Dus als je niet goed zit,of niet goed in evenwicht bent,kan je paard drukkingen krijgen.

Ik bedoel dat als een paard met een ruiter en een boomloos zadel drukkingen krijgt,kan het zo zijn dat datzelfde paard met een andere ruiter en datzelfde zadel helemaal nergens last van zou hebben.
Met een boomzadel maakt dat minder uit,die verdeeld de druk of je nou scheeft zit of veel staat in de beugels,maar met een boomloos zadel dus niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:20

Dus is een boomzadel beter... Niet iedereen zit recht namelijk, en de meeste weten het zelf niet.
En lichtrijden hoort nu eenmaal bij rijden. Lijken mij behoorlijke minpunten voor een boomlooszadel.
Ik rijd endurance, heb erover zitten denken een tijd terug om boomloos te gaan maar toen ik navraag ging doen werd mij dit sterk afgeraden. Als je er geen endurance mee zou kunnen rijden (en dan heb ik niet over 30km) dan is het geen goed zadel. Een zadel is naar mijn mening pas goed als je er alles mee kunt doen, incl endurance in hogere klasses...
Ook zijn er indd een aantal die stilzwijgend toch weer overstappen op een boomzadel.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:50

Ik wil dus een Barefoot gaan kopen (zoals je in mn onderschrift ziet Knipoog ) . Ik rij recreatief en maar 2/3 keer in de week (ik deel mn paard met een vriendin) , dus met dat overbelasting zal het wel meevallen denk ik. Ik ben wel van plan endurance te gaan rijden maar op een laag niveau, dus klasse 1 en dan kan boomloos ook nog prima volgens mij. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:14

griebels schreef:
Dus is een boomzadel beter... Niet iedereen zit recht namelijk, en de meeste weten het zelf niet.
En lichtrijden hoort nu eenmaal bij rijden. Lijken mij behoorlijke minpunten voor een boomlooszadel.
Ik rijd endurance, heb erover zitten denken een tijd terug om boomloos te gaan maar toen ik navraag ging doen werd mij dit sterk afgeraden. Als je er geen endurance mee zou kunnen rijden (en dan heb ik niet over 30km) dan is het geen goed zadel. Een zadel is naar mijn mening pas goed als je er alles mee kunt doen, incl endurance in hogere klasses...
Ook zijn er indd een aantal die stilzwijgend toch weer overstappen op een boomzadel.

'Beter' is relatief Griebels, maar je zit wel heel goed in de juiste richting te denken.

'Licht' rijden hoort echter NIET bij het rijden. Het 'licht' rijden is pas 150 jaar geleden beacht voor de tere en onvaardige billen van de engelse industriele heren en dames met meer geld dan vaardigheid.

Het 'licht' is net als boomloos eigenlijk. Goed lichtrijden is beter voor paard en billen dan slecht doorzitten.
Licht rijden is makkelijker te leren dan goed doorziten. Een passend boomloos zadel is makkelijker te vinden dan een passend boomzadel.
Goed doorzitten is echter een VEEL geringer en constanter belasting van het paard dan 'licht' rijden. Een goed passend boomzadel maakt de ruiterlast op de paardenrug VEEL beter verdeeld en constanter dan een boomloos zadel.

'Beter dan' iets wat slecht is, is nog niet hetzelfde als 'goed'. Dat het streven naar 'goed' moeilijker is, meer moeite kost, duurder is, is welicht een reden om 'beter dan' goed genoeg te vinden maar geen excuus om niet naar écht 'goed' te streven.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:29

Inge_ schreef:
dus met dat overbelasting zal het wel meevallen denk ik.
....en dan kan boomloos ook nog prima volgens mij. Lachen

Huilen

HC

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:09

Het blijft gewoon een kwestie van goed nadenken en je paard in de gaten houden. Een HC kan nog zo hard roepen dat de o zo betreurenswaardige boomloos-aanhangers zich laten misleiden doordat paarden aangeven dat ze het fijner vinden , maar haalt er vervolgens wel zelf bij dat zijn paarden zijn boomloos-test maar niks vonden , en dan telt dat ineens wel Tong uitsteken

Bovendien was HC gematst met een zadel dat hij graag wilde hebben voor een spotprijsje , en dat eigenlijk afgekeurd was omdat het niet voldeed aan de kwaliteitseisen. Dat wist hij. Ook dat de pad erbij niet voldeed. Dus dan rij je al met een setje dat afgekeurd is door de verkoper. En bovendien nog een beginnende ruiter ook dus dat alles bij elkaar geeft uiteraard een heel ander beeld dan een HC die inmiddels vele kilometers verder is en ongetwijfeld een veel betere zit heeft gekregen , en daarbij heb ik ook nog wel eens iets gelezen over een behoorlijk gewichtsverlies ( OK dan! ) en dat telt allemaal mee als je de reactie van het paard nu met het paard toen vergelijkt.
Dus die beweringen blijven een beetje triviaal.

Ook zou een beetje meer respect naar de mensen die hun paard WEL blij hebben gemaakt met boomloos , best op zijn plaats zijn.

Geen1 type zadel werkt op elk paard en bij elke ruiter onder alle omstandigheden goed , maar bij veel combinaties werkt het WEL geweldig dus het is kinderachtig om mensen aan te vallen op hun keuze.

Voor wat betreft lange afstanden / drukplekken / schuurplekken / boomloos of met boom :

Iedereen die een beetje nadenkt kan zelf ook wel bedenken dat een hard iets de druk over een grotere oppervlakte beter verdeeld dan een zacht iets. Leg je een plank op een grasveld dan verdeeld die de druk beter dan als je een dekbed eroverheen legt.

Maar een paardenrug is geen grasveld maar een oppervlakte met veel welvingen die verschillend zijn bij verschillende paarden.

En of dat al niet moeilijk genoeg is dan zit er ook nog beweging in van opbollende spieren tijdens het lopen.

Dan raakt die plank dus nog maar een paar plekken en is de gewichtsverdeling helemaal niet goed meer , en bovendien geeft de plank niet mee dus zit nog in de weg ook.

Je moet dus zorgen dat je een perfect passende plank krijgt voor al die rondingen van de rug. Stel dat je dat vindt , dan zit je nog met de veranderingen in de rondingen tijdens het opbollen van spieren tijdens het lopen. Stel dat je daar OOK een oplossing voor vindt , dan zit je nog met de ruiter die goed in het zadel moet passen en zitten zodat het gewicht goed vanuit het midden van het zadel over de hele boom verdeeld wordt.

Dus niet dat een ruiter tever naar voren of achteren in het zadel geplaats wordt , of dat het zadel zo gebouwd is dat alle druk op de voorkant komt bij de schoft omdat de stijgbeugelophanging op de bomen zo ver naar voren zit. Of dat de ruiter teveel op de lepel van het zadel zit zoals je ook vaak ziet.

Als je dit allemaal voor elkaar hebt dan moet je nog hopen dat je paard min of meer in een constante conditie blijft waardoor de vorm en breedte van de rug goed onder de boom blijven passen tijdens de verschillende seizoenen met meer of minder (zwaar of minder zwaar) werk. Want in de praktijk kan dat echt enorm verschillen. En dan moet je nog hopen dat het bijvullen van je kussens goed gebeurd en dat je er niet te laat bij bent steeds.

Al dat soort dingen zijn cruciaal bij boomzadels , dus heel wat meer punten om rekening mee te houden qua aanpassing dan met boomloos.... en bij boomzadels moet je geluk hebben dat je een echte vakman treft die bovendien nog een goede dag heeft ook , en dat de ruiter het geld ervoor heeft.

Het zou niet moeten maar in de praktijk kopen enorm veel mensen een goedkoop zadeltje omdat ze er geen klein vermogen aan uit willen geven. Is enorm slecht maar zo is het nu eenmaal.

Daarom rijden er ook zoveel paarden rond met een boomzadel dat klemt rond de schoft , of last heeft van bridging , of de ruiter zit er verkeerd op waardoor de kussens vervelend in het paard gaan duwen.

Daarom is boomloos toch in heel veel gevallen de beste keus omdat er anders een niet goed passend boomzadel op zou komen. Dus ja , dat is imo. toch echt wel een goede reden om voor boomloos te gaan.

Het is geen perfecte wereld waarin iedereen het beste wil , dus dan maar beter het minste van 2 kwaden. Zo is het nu eenmaal.

Ik zou zelf ook liever een perfect passend boomzadel willen maar het probleem is dat niemand mij de garantie kan geven dat het onder alle omstandigheden perfect comfortabel zal zitten voor mijn paardje , dus kies ik de weg die de meeste zekerheid voor comfort geeft : boomloos.

Omdat ik daar zelf het meeste vertrouwen in heb. De mindere drukverdeling bij belasting van de beugels vind ik niet opwegen tegen alle problemen die je specifiek bij boomzadels kunt hebben.

Ook kun je bij boomloos makkelijker je evenwicht leren vinden (je wordt er zelfs toe gedwongen als het ware) wat het paard ook weer ten goede komt.

En je zit dichter bij elkaar , vloeiender , zonder harde stoorzender wat voor veel combinaties ook een enorme opluchting is.

Met elk zadel kun je drukplekken krijgen of schuurplekjes , vaak is dat best te verhelpen door iets andere vulling , maat of materiaal.

Dat je bij grotere afstanden problemen krijgt kan ook met elk zadel , logisch ook als er uren achter elkaar grote druk op een kleine oppervlakte ligt. Bij boomloos is die kans natuurlijk groter , als je constant in je beugels gaat staan bij een Barefoot-type dan is het logisch dat de druk steeds op diezelfde plek de huid "kneust". Net als bij een boomzadel dat niet helemaal goed past.

Daarom moet je altijd goed kijken naar het gebruik. Net zoals dat westernzadels niet aangeraden worden voor mensen die veel lichtrijden , zo heeft ieder zadel zijn eigen gebruik.

Het Barefoot type is prima voor mensen die normale ritten rijden , af en toe een langere rit , veel afwisseling.

Het geeft niet de 100% drukverdeling die je met een boomzadel (in stilstand...? ) kunt behalen , maar wel meer zekerheid van comfort dan de onzekerheid die veel mensen bij een boom hebben.

Als ik elke dag mijn superfijne schoenen aan heb waarmee ik de hele dag rondloop.

En dan ga ik een keer een lange intensieve wandeltocht maken , en dan heb ik de 2e avond ineens blaren door die schoenen.
Dan zijn het toch niet meteen ondingen ?
Voor het dagelijks flink rondlopen zijn ze perfect , alleen voor zeer intensief meerdere dagen achter elkaar de hele dag door kilometervreten zijn ze niet geschikt blijkbaar.

Daarom zou ik ze nog niet weg doen voor normaal gebruik , dat is onzin , want daarvoor zijn ze prima. En een dag intensief kilometervreten gaat ook prima. Alleen er zit een grens aan.

Niks mis mee toch ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:37

...en zo heeft de verkoopster haar promotie weer uitgebreid kunnen doen.

Naast de Barefoot heb ik ook ander boomloze zadels, flexibele boomzadels, flexpaneelzadels en zadels met verschillende types bomen getest en gemeten. Dit testen doe ik nog steeds omdat wij en onze paarden evolueren.
Daarbij telde en telt alleen het resultaat. Van welk type het meest geschikte zadel is, was en is niet relevant voor ons.

Ik ben als hobby-ruiter die zijn paarden zo min mogelijk wil belasten nog steeds erg benieuwd naar de bewijzen met Novel-metingen welke de boomloos-sector al jaren als onderbouwing van hun claims beloofd. Het kan zijn dat ik de publicatie gemist heb, dan mijn excuses daarvoor en wil ik ze gráág lezen.
Wellicht ook ís de onderbouwing er niet en verkopen doet het met 'vriendelijke' schijnargumenten aan de zachte sector toch wel Cool
Nógmaals, als er wetenschappelijk verantwoord onderbouwend bewijs is, neem ik daar GRAAG kennis van want ik en mijn paarden hebben dáár belang bij. Wij zijn tenslotte 'slechts' de eindgebruikers.

Voor een belangenloos stukje algemene info over zadels, dus óók boomloos kun je op mijn site onder het kopje 'zadels' terecht.

Maak verder zelf je keuze voor 'beter dan' of voor 'goed' of voor iets er tussenin want uiteindelijk is alles een compromis aangezien paardrijden een complex adaptief systeem is met veel variabelen en onvoorspelbare externe invloeden.

HC

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:33

....en zo komt die "promotie" ook meteen mooi bij de meneer die alles nog eens (niet geheel belangeloos) uit wil leggen tijdens een vakantie bij hem in La Huertecilla Tong uitsteken

Dat is altijd zo'n flauwe dooddoener dat je als verkoper "niks" mag zeggen , zodra iemand besluit hetgene te verkopen waar die achter staat , dan is het meteen de firma list & bedrog blijkbaar Tong uitsteken

Maar verder ben ik het helemaal met je eens hoor , alleen is het jammer dat je zo minachtend doet naar mensen die een andere keuze maken , in dit geval boomloos als minste van 2 kwaden in een niet-perfecte wereld.

Er zijn mensen die al een tijd klasse 2-3 en hoger endurance ermee rijden , maar ook mensen die beweren dat ze al na 1 ritje bij het afzadelen witte haren zagen.... zo heb je dit bij alle zadels. Het blijft een kwestie van aanvoelen , opletten , nadenken en voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.

En als men dan uitkomt op boomloos als meest acceptabele en betrouwbare oplossing , met in acht neming van de beperkingen , dan hoeft niemand daar op neer te kijken alsof die mensen daar niet over nagedacht hebben.

Want meestal hebben ze dat juist WEL , daarom zijn ze bij boomloos uitgekomen , vanwege het grotere vertrouwen qua haalbaar comfort.
Natuurlijk zijn er ook mensen die er niet zo over nagedacht hebben en gewoon een zadel nodig hebben en een boomloosje bestellen.

Zou het voor paarden van mensen met die insteek nu echt beter zijn als ze zomaar op goed geluk een boomzadeltje kopen , dan een boomloosje.....?
En als het paard geluk heeft dan komt er een "zadelmaker" bij van het locale ruitershoppie om het zadel te passen....?

Voor die paar keer per week een ritje maken ?

Ik denk dat ik het antwoord wel weet Lachen

Kortom : boomloos is niet perfect , maar in de praktijk zijn veel paarden er enorm mee geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:33

pmarena schreef:
Iedereen die een beetje nadenkt kan zelf ook wel bedenken dat een hard iets de druk over een grotere oppervlakte beter verdeeld dan een zacht iets. Leg je een plank op een grasveld dan verdeeld die de druk beter dan als je een dekbed eroverheen legt.

Maar een paardenrug is geen grasveld maar een oppervlakte met veel welvingen die verschillend zijn bij verschillende paarden.
En of dat al niet moeilijk genoeg is dan zit er ook nog beweging in van opbollende spieren tijdens het lopen.
Dan raakt die plank dus nog maar een paar plekken en is de gewichtsverdeling helemaal niet goed meer , en bovendien geeft de plank niet mee dus zit nog in de weg ook.

Je moet dus zorgen dat je een perfect passende plank krijgt voor al die rondingen van de rug. Stel dat je dat vindt , dan zit je nog met de veranderingen in de rondingen tijdens het opbollen van spieren tijdens het lopen. Stel dat je daar OOK een oplossing voor vindt , dan zit je nog met de ruiter die goed in het zadel moet passen en zitten zodat het gewicht goed vanuit het midden van het zadel over de hele boom verdeeld wordt.

Eerste alinea: helemaal waar.

Tweede en derde alinea: hier sla je een stuk over, namelijk de panelen/kussens van het boomzadel. De vulling gaat mee in de welvingen en bewegingen (mits de panelen juist gevuld zijn natuurlijk).

Je laatste zin: ook bij een boomlooszadel hoort de ruiter in het dieptepunt, het centrum te zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:04

JoviBan schreef:
Tweede en derde alinea: hier sla je een stuk over, namelijk de panelen/kussens van het boomzadel. De vulling gaat mee in de welvingen en bewegingen (mits de panelen juist gevuld zijn natuurlijk).

Waarbij de beweging in de rug van een paard slechts zéér gering is. Daar is helder wetenschappelijk onderzoek naar verricht.
De máximaal mogelijke beweging (en dat is knáp wat meer dan in de praktijk het geval zal zijn) staat op mijn site geïllustreerd.
Mits de correct gevormde panelen op de juiste plek liggen op het juiste vulspul is dit een non-probleem.

HC

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:35

Ik snap heel goed wat pmarena bedoeld. Westernzadels hebben bv geen kussens, en daar wordt een dunne pad onder gelegd, vaak dunner dan de grandeur pads. Dus dan moet die (houten) boom toch wel héél precies passen wil de druk precies gelijk verdeeld zijn.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:00

Die pads zijn niet alleen dunner dan een Grandeur maar hebben ook geen inlages.
Ik kan me van vroeger toen ik nog bij maneges reed herinneren dat zowat àlle manegepaarden drukplekken hadden. Vaak werd er met een deken onder het zadel gereden, ik denk dat dat meer bescherming bood dan een sjabrakje.
Hopelijk wordt er nu beter gekeken naar passende zadels.

In ieder geval heeft mijn tinker geen drukplekken van de Barefoot, ze heeft totaal geen hekel aan het opzadelen (wat je nogal eens om je heen ziet) en het zadel ligt als een huis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:22

JoviBan schreef:
Eerste alinea: helemaal waar.

Niet alle boomzadels hebben kussens Knipoog
En vooral bij de goedkopere zadels met kussens , zie je vaak dat ze knoerthard gevuld zijn.
Of een "zadelmaker" maakt ze veels te hard , of bobbelig , nog erger. Ook de kussens geven qua vulling weer een extra moeilijkheid.

Citaat:
Je laatste zin: ook bij een boomlooszadel hoort de ruiter in het dieptepunt, het centrum te zitten.

Uiteraard Lachen

Even wat duidelijker :
Bij het Barefoot-type soepel boomloos volgt het zadel gewoon de vorm van de rug , dus het diepste punt van het zadel is het diepste punt van de rug. Dus het diepste punt van het zadel is altijd de juiste plek om te zitten.

Bij een boomzadel kan het zadel de ruiter op een andere plek zetten dan het diepste punt v/d rug van het paard , en bovendien kan het zo zijn dat een zadel bvb. te klein is voor de ruiter , waardoor de ruiter teveel op de lepel zit ipv in het midden , waardoor de kussens aan de achterkant onprettig in het paard gedrukt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:39

pmarena schreef:
Bij een boomzadel kan het zadel de ruiter op een andere plek zetten dan het diepste punt v/d rug van het paard , en bovendien kan het zo zijn dat een zadel bvb. te klein is voor de ruiter , waardoor de ruiter teveel op de lepel zit ipv in het midden , waardoor de kussens aan de achterkant onprettig in het paard gedrukt worden.

Dat kan met een boomlooszadel ook. En dat zie je dan ook dikwijls.

Ik vind je argumenten niet echt sterk, pmarena. Vork

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:23

Hoeft ook niet hoor , iedereen mag ervan vinden wat 'ie wil , dat is het mooie aan een openbaar forum Tong uitsteken

Mwoah , ben ik het niet mee eens dat je dat bij boomloos veel ziet. Ik zie het zelden althans. En al helemaal niet het probleem dat je dan dmv. de ver naar achteren doorlopende boom de punten van de kussens zo in de rug drukt. Bij een Barefoot kan dat niet eens. Bij de meer "standaard" ogende boomloze zadels wel , en daarbij is dan ook het probleem dat je weer steeds meer tegen die boom-moeilijkheden aan gaat lopen.

Het blijft toch altijd die keuze die je moet maken tussen zacht of stevig.