Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
viktor00 schreef:Want je hoort eigenlijk alleen de negatieve verhalen..
viktor00 schreef:Maar duidelijk ben je een grote tegenstander van boomloos.
griebels schreef:Dus is een boomzadel beter... Niet iedereen zit recht namelijk, en de meeste weten het zelf niet.
En lichtrijden hoort nu eenmaal bij rijden. Lijken mij behoorlijke minpunten voor een boomlooszadel.
Ik rijd endurance, heb erover zitten denken een tijd terug om boomloos te gaan maar toen ik navraag ging doen werd mij dit sterk afgeraden. Als je er geen endurance mee zou kunnen rijden (en dan heb ik niet over 30km) dan is het geen goed zadel. Een zadel is naar mijn mening pas goed als je er alles mee kunt doen, incl endurance in hogere klasses...
Ook zijn er indd een aantal die stilzwijgend toch weer overstappen op een boomzadel.
Inge_ schreef:dus met dat overbelasting zal het wel meevallen denk ik.
....en dan kan boomloos ook nog prima volgens mij.
pmarena schreef:Iedereen die een beetje nadenkt kan zelf ook wel bedenken dat een hard iets de druk over een grotere oppervlakte beter verdeeld dan een zacht iets. Leg je een plank op een grasveld dan verdeeld die de druk beter dan als je een dekbed eroverheen legt.
Maar een paardenrug is geen grasveld maar een oppervlakte met veel welvingen die verschillend zijn bij verschillende paarden.
En of dat al niet moeilijk genoeg is dan zit er ook nog beweging in van opbollende spieren tijdens het lopen.
Dan raakt die plank dus nog maar een paar plekken en is de gewichtsverdeling helemaal niet goed meer , en bovendien geeft de plank niet mee dus zit nog in de weg ook.
Je moet dus zorgen dat je een perfect passende plank krijgt voor al die rondingen van de rug. Stel dat je dat vindt , dan zit je nog met de veranderingen in de rondingen tijdens het opbollen van spieren tijdens het lopen. Stel dat je daar OOK een oplossing voor vindt , dan zit je nog met de ruiter die goed in het zadel moet passen en zitten zodat het gewicht goed vanuit het midden van het zadel over de hele boom verdeeld wordt.
JoviBan schreef:Tweede en derde alinea: hier sla je een stuk over, namelijk de panelen/kussens van het boomzadel. De vulling gaat mee in de welvingen en bewegingen (mits de panelen juist gevuld zijn natuurlijk).
JoviBan schreef:Eerste alinea: helemaal waar.
Tweede en derde alinea: hier sla je een stuk over, namelijk de panelen/kussens van het boomzadel. De vulling gaat mee in de welvingen en bewegingen (mits de panelen juist gevuld zijn natuurlijk).
Niet alle boomzadels hebben kussens
En vooral bij de goedkopere zadels met kussens , zie je vaak dat ze knoerthard gevuld zijn.
Of een "zadelmaker" maakt ze veels te hard , of bobbelig , nog erger. Ook de kussens geven qua vulling weer een extra moeilijkheid.Citaat:Je laatste zin: ook bij een boomlooszadel hoort de ruiter in het dieptepunt, het centrum te zitten.
pmarena schreef:Bij een boomzadel kan het zadel de ruiter op een andere plek zetten dan het diepste punt v/d rug van het paard , en bovendien kan het zo zijn dat een zadel bvb. te klein is voor de ruiter , waardoor de ruiter teveel op de lepel zit ipv in het midden , waardoor de kussens aan de achterkant onprettig in het paard gedrukt worden.