[AR] Help: in de sloot, gezocht: tips en verkeersmakadres Noorden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

josie

Help: in de sloot, gezocht: tips en verkeersmakadres Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 08:49

Ik heb gisteren met de combinatie in de sloot gezeten.
Gelukkig is alles goed afgelopen, er was uiteindelijk alleen maar het leidsel stuk en zo op het oog verder niets, behalve dan de grote schrik (wel achteraf) e.d.. En vandaag gaan we weer mennen, als tenminste de pony toch niet kreupel blijkt te zijn.
Maar waar het mij nu om gaat:

Mijn pony, D maat, is nog niet volledig verkeersmak, wat inhoudt dat ze 'bang' is voor trekkers, klapperende en stuiterende aanhangers (ja die komen we tegen, mensen willen dan niet rustig ons voorbij, en als men dan door kuilen rijdt gebeurdt dat), grote vrachtwagens, dus het grote verkeer.
We mennen daarvoor al bewust door Rolde, om haar op een rustige wijze verder vertrouwd te maken met dit soort dingen.

Auto's, fietsers, brommers, motoren, scootmobielen, wandelaars, honden, kinderen(-wagens), wapperende vlaggen e.d. gaan goed.

Of ze inderdaad bang is weet ik niet zeker, ik men zelf nog niet zo heel lang met haar, ik ben niet bang voor die voertuigen maar zo langzamerhand wel voor haar reactie steeds bij die grote dingen. (Toen ik haar kocht was ze nog niet beleerd voor de wagen, dat is juli 2006 gebeurdt, onder het zadel werd ze wel gereden en ze is nu 5 jaar oud)
Ik men niet alleen, maar met een groom en die gaat er dan ook trouw af, haakt haar aan het halstertouw en dan gaan we er in stap langs.
De ene keer gaat het beter als de andere keer, maar tot op heden, we mennen vanaf september trouw met haar gemiddeld 3 x per week, meestal 4 x, maar toen kwamen we niet veel trekkers meer tegen, en nu wel, want het seizoen is wat dat betreft begonnen, althans waar de pony staat.

Dus nu mijn vraag aan jullie:

Ik zou graag een goed en betrouwbaar adres krijgen in het Noorden van het land waar ik evt. mijn pony heen zou kunnen doen om haar beter verkeersmak te laten maken. Bij haar beleerders is op dit moment geen optie. Er meot dus wel veel groot verkeer langs komen.

Ook zijn verdere tips van harte welkom.

Alvast bedankt voor jullie tips en bedankt voor het lezen!

Silence

Re: Help: in de sloot, gezocht: tips en verkeersmakadres Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:54

Waarom ga je mennen met een pony die nog niet verkeersmak is.
Dat is toch vragen om problemen of ligt het nou aan mij?

Ik zou eerst zorgen dat de pony went aan het grote verkeer.
Dus ga er lekker mee wandelen en eventueel mee rijden als dat mogelijk is.
Je zult er wat tijd in moeten steken, maar dat heb ik ook gemoeten en moet ik nog steeds.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:02

Niet elke pony voor de wagen zal 100% bomproof zijn maar over het algemeen moet je als menner daar ook op kunnen participeren. Hoeveel ervaring heb je zelf? Weet je zelf ook wat je moet doen in een situatie waarbij het paard in paniek raakt? Kan je op de juiste manier je zweep gebruiken?
Misschien samen op les?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:06

Op zich is mennen zonder verkeerservaring wel te doen hoor Silence, ik bv zou er met mijn rugklachten niet aan moeten denken om te wandelen of er op te gaan zitten, dan zit ik er liever achter!

Aan de TS, ik begrijp dat ze ook onder het zadel gereden is, ga dan samen met een andere pony op stap om hem zo vertouwd te maken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 09:17

helaas is er niet de mogelijkheid om met een anders samen te gaan rijden, daar komt nog bij dat als je ze verkeersmak wilt krijgen dat alleen kan door er mee in het verkeer te gaan rijden, anders zien ze nooit iets en leren ze het ook niet, ik kan haar wel houden in een noodsituatie, je hebt wel een punt om op het juiste moment de zweep te gebruiken, dit ging op dit moment niet omdat ik anders de groom had geraakt, dus dat pakken we nu ook anders aan. Groom aan die kant waar zich de enge dingen bevinden, dan kan ik voldoende corrigeren en leiden aan de andere kant en ook nog evt.aan de kant van de groom.

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:28

Ik heb het "gevaar" opgezocht met mijn pony. Bij een loonwerker langs gegaan en gevraagd of ik met de pony langs zijn draaiende en later rijdende tractoren mocht lopen. Eerst aan het halster, toen met tuig en oogkleppen daarna de kar erachter. Zo kun je ook de enge dingen uitbreidde tractor / vrachtwagen rijdt iemand anders klapperd met de zeilen.

Ik draai ook nooit het hoofd weg, iets is nog enger als de pony/paard het niet goed kan zien.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:34

Oefenen,oefenen, oefenen.
Ook een pony die niet verkeersmak is, kun je toch alleen mak maken in het verkeer.
Eerder werd al genoemd om met depony te gaan wandelen.
Men hem gewoon voor je uit (zonder kar maar er zelf achteraan lopen) en neem natuurlijk een begeleider mee.
En het gevaar opzoeken is ook een goed idee. Zo kun je op een gecontroleerde manier (dus zonder dat er iemand heel hard bij je langs rijdt) je pony laten wennen aan het verkeer.
En op de "goede" manier reageren. Dat is natuurlijk ook er belangrijk zoals Nanda ook al heeft aangegeven. Dus er naar toe rijden en niet het hoofd af laten wenden, goed voorwaarts houden en voelen welke kant de pony op wil springen. En daar dan weer op anticiperen. Makkelijk gezegd, ik weet het maar zo los ik het altijd op en dat gaat goed. Jorrit is namelijk ook geen fan van tractoren en die komen we heel veel tegen Haha!
Succes ermee!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:03

Silence schreef:
Waarom ga je mennen met een pony die nog niet verkeersmak is.
Dat is toch vragen om problemen of ligt het nou aan mij?

Ik zou eerst zorgen dat de pony went aan het grote verkeer.
Dus ga er lekker mee wandelen en eventueel mee rijden als dat mogelijk is.
Je zult er wat tijd in moeten steken, maar dat heb ik ook gemoeten en moet ik nog steeds.

Als zij genoeg ervaring heeft met mennen hoeft dat geen probleem te zijn.
Jip was ook nog niet verkeersmak, en toen heb ik met hem door het drukke verkeer gement,
tuurlijk hij was soms echt bang sprong op zij of hij wilde er vandoor schieten. Maar ik had hem prima onder controle en kon hem goed corrigeren.

@TS wat heb je tot nu toe gedaan om je pony aan het verkeer te laten wennen?
Hoeveel ervaring heb je met mennen?

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:12

Afgezien van alle dingen die hier al genoemd zijn en waar ik het grotendeels mee eens ben..., er zijn nu eenmaal ook pony's die dit nooit helemaal goed gaan doen. Mijn pony's staan naast een loonwerkersbedrijf en krijgen enorm veel zwaar verkeer langs hun wei en we komen dit ook heel veel tegen op de weg.
Ik denk dat ik het record achter mijn pony lopen zo onderhand wel heb gevestigd Knipoog je wil niet weten hoe veel tijd ik hier ingestoken heb, en toch blijft hij gespannen en vluchterig reageren, overigens deed hij dit ook bij mijn instructeur.
De andere loopt er zo langs af en in tweespan gaat het allemaal ook een stuk beter. Toch weet ik bijna zeker dat ik het met deze pony nooit 100 % voor elkaar krijg, dus soms moet je het ook gewoon accepteren en op die rand blijven balanceren van wat nog net wel en niet kan.

Een en ander wil natuurlijk niet zeggen dat jij geen betere resultaten kunt boeken, gewoon blijven oefenen en blijven opzoeken die confrontaties.
En er is maar een manier, kilometers maken en ervaring opdoen, al doende leert men! Veel succes hoor!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:28

Een loonwerker zoeken en vragen of je over z'n erf mag rijden. Paard langs 'enge'dingen sturen, maar niet 'opsluiten'. Zolang het paard het idee heeft dat het weg kán (dus niet op een smal stukkie met rechts een sloot) is de noodzaak om te vluchten/ paniekeren al een stuk kleiner.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:01

vooral leren, dat ze niet van enge dingen weg mogen lopen, door pas verder te gaan zodra ze het bijvoorbeeld hebben aangeraakt, en je ze er normaal van weg kunt draaien, zonder dat ze weg schieten.