Mazzel en longeren vergeet het maar wie kan ons helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soyatjuh

Mazzel en longeren vergeet het maar wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 20:46

Heey heey
Samen met mijn zus heb ik een fjord je mazze Lovers we houden echt super veel van hem hij doet alles heel goed ondanks wat streken dat kan en het is gewoon en schat maar wat die bij logeren uit haalt is niet noormaal
Mazzel kan logeren toen we heb kochten kon die dat maar....
Op een dag wouden we hem logeren .en ons wij erg uit proberen weg rennen op je af rennen hij laat je zand skieen in de bak niet noormaal en dan die oren pal naar voren!!!
Toen is er 1 iemand op gaan zitten aan logeer lijn daar na naast gelopen en steeds een beetje veder van hem weg lopen maar hij blijf maar naar je tog lopen hoe streng of boos je ook word al geef je hem een keer 1 flinken tik hij blijf het doen (en met veel plezier)kort om elke keer als we gaan logeren blijft die het niet en dat kom niet om dat we hem een keer hebben laten winnen wand dan moest die een rondje lopen dan met iemand er naast ..(anders doet die het gewoon ECHT niet)
We hebben bekant alles geprobeert niets help weten julie nog iets? Haha!
Laatst bijgewerkt door Apple op 07-04-07 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Mariekje22

Re: Mazzel en logeren vergeet het maar wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:47

sorry maar het is loNgeren!

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 20:48

Sory vergeten bij te zeten let niet op spelings fouten kan er niet aan doen! Bloos

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:48

Ik tem even. Volgens mij staat dit verkeerd, en daarnaast heb je al een ander topic geopend vandaag?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:50

Ik verplaats het even naar LO Lachen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:52

Moet zeggen ik snap geen bal van dit verhaal, miss kun je wat betere zins opbouw etc. gebruiken ?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:55

als ik jou was zou ik de bak een x afzetten en hem los longeren .
sta je wel goed met longeren?sta je bijvoorbeeld niet te ver naar zijn schouder? want dan draaien ze ook om Knipoog
je zegt dat hij voordat je hem kocht wel kon longeren .... hij is je gewoon aan het uitesten Knipoog
je moet dus gewoon even doorzetten , zorgen dat je goed staat en dat je je zweep er goed bij hebt voor het geval dat hij naar je toe wil komen.
je moet dus gewoon ff doorzetten want hij test je uit Knipoog
als het je al niet lukt kan je er altijd iemand bij halen die meer verstand er van heeft

suc 6

En graag wel met leestekens typen...this nu namelijk erg lastig om te lezen Knipoog

Lolleke

Re: Mazzel en longeren vergeet het maar wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:05

Goed, doe poging om als vertaal machine te spelen, hopelijk word het dan een logischer verhaal.
(al zitten er zinnen tussen die zelfs voor mij geen logica hebben...)

Citaat:
Heey heey

Samen met mijn zus heb ik een fjordje, Mazzel. We houden echt super veel van hem en hij doet alles heel goed. Ondanks wat streken, maar dat kan. Het is gewoon een schat. Maar wat hij bij het longeren uithaalt is niet normaal!
Mazzel kon longeren toen we hem kochten, maar kon hij dat maar...

Op een dag wilden we hem longeren, en hij begon ons erg uit te proberen. Weg rennen, op je afrennen en hij laat je zandskieen in de bak niet normaal meer! En dan die oren, pal naar voren!!
Toen is er iemand op gaan zitten aan de longeerlijn, daarna er naast gaan lopen en steeds een beetje verder van hem weg lopen. Maar hij blijft maar naar je toe lopen, hoe streng of boos je ook word. Al geef je hem een keer een flinke tik, hij blijft het doen (en met veel plezier)

Kortom elke keer als we gaan logeren blijft hij terug komen. En het komt niet omdat we hem een keer laten winnen. Want als ie het deed moet hij een rondje lopen met iemand ernaast. (anders doet hij het gewoon echt niet)
We hebben bekand alles geprobeert en niets helpt weten julie nog iets?

Ik weet wel een ding, zet er de volgende keer duidelijke zinnen neer. Want je eerste verhaal is wel dit uit op te maken, maar verder leest het voor geen meter. Dit helpt ook met het probleem oplossen.

Verder over je probleem, hieruit op te maken snapt je fjord het princiepe van longeren gewoon volledig niet, hij loopt naar je toe omdat hij niet snapt dat hij van je weg moet.
Onthoud dat als je een paard wegjaagt van je met een zweep, dat hij dat ziet als een afwijzing/straf op het moment dat het niet duidelijk is wat longeren is.

en op het moment dat hij er met je vandoor gaat ben je de controle kwijt.
Ik raad aan een ervaren persoon je fjord het longeer princiepe aan te leren, zoals dat bij iedere jong paard gedaan word. En begin vanaf daar in een kraal en niet in een bak, zodat je paard niet de kans heeft er vandoor te peren.

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:19

Heey!

Nou bedankt voor somigen reactie`s .
De anderen vind ik wat minder,wand ik heb julie al gezecht dat ik daar niet aan kan doen.
En ik probeer het wel goed te doen hoor mensen. Knipoog
Toen we mazzel kochten kon die al longeren .
En het is ook geen op losing om het weer op nieuw aante leren (Op de veulen manier hoe iemand dat hier zij Bloos )
Wand dat hebben we al geprobeert ,En een ervaren persoon ....zelf rijden we al 9 Jaar lang en (ja je leert elke dag weer wat bij Knipoog als je bij de paarden ben).We hebben ook een vriendin van ons gevraagt die zeer ervaren is waar bij het toen ook niet lukte,dat is het probleem hij doet het gewoon niet.
Hij snapt het wel wand stap doet die wel (moet wel met 2 mensen 1 de zweep ander het wouw)Draf 1 rond je en dan is het klieren geblazen Tong uitsteken Dat is het probleem.Hij snapt het echt wel maar hij kliert zo ontzetten . Tong uitsteken

En begin vanaf daar in een kraal en niet in een bak, zodat je paard niet de kans heeft er vandoor te peren.

Bloos Die hebben we niet (We kunnen wel stuk met touw af zetten Knipoog )

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:23

misschien heb je wat aan de informatie van lammert haanstra (heeft een heel mooi boek over longeren geschreven) je kunt ook googelen op hem.
Verder, zelfde vraag als sultan, waar sta je met het longeren en hoe longeer je?wat voor lichaamstaal gebruik je voor je paard?
Ik denk dat hij het wel snapt maar dat er ergens een miscommunicatie zit tussen jullie beide.

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:39

Zij in miscommunicatie vind ik nog al een groot woord Knipoog Met rijden en de rest gaat het super goed en hebben we super veel plezier (ik ,mazzel en me zus)
We staan gewoon in een V vorm zal maar zeggen Knipoog En ligaams taal nou recht op anders weet ik ook wel waar de fout zit Tong uitsteken hihi Stem hulpen en zo niet zweep even bewegen dan loopt die wel ....naar je toen Tong uitsteken exspres .

zelf denk ik dat het probleem is .
Dat die het gewoon grapig vind als je streng( boos) word .En wat moet je daar tegen doen .Dat was toen we heb kochten ook bij het rijden hoe strenger (bozer je werd)hoe leuk hij het vond na dat die moe werd hield die op en lang zamer hand deed die het niet meer.Maar met longeren...blijft die het doen Knipoog

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:35

Soyatjuh schreef:
zelf denk ik dat het probleem is .
Dat die het gewoon grapig vind als je streng( boos) word .En wat moet je daar tegen doen .Dat was toen we heb kochten ook bij het rijden hoe strenger (bozer je werd)hoe leuk hij het vond na dat die moe werd hield die op en lang zamer hand deed die het niet meer.Maar met longeren...blijft die het doen Knipoog

Denk dat je zo zelf een beetje uitlegt wat het probleem is, door het wegrennen leek het me er echter meer op dat hij het niet snapte ( plus dat ik die ene zin verkeerd leesde: Mazzel kan logeren toen we heb kochten kon die dat maar.... ).

Als je een bak hebt die je kan afzetten, zet hem dan eens af op de lijn van de grote volte.
(in een normale manegebak splits je de bak dan doormidden) Zo kan je paard misschien nog wel de hoeken invliegen maar in ieder geval niet de hele bak meer door. Zet hem wel goed af, een dun touwtje rent hij waarschijnlijk nog hard doorheen, eens een fjord altijd een fjord.

Nu zul je verder toch iets moeten gaan veranderen in zijn gedrag. Er zijn meerdere manieren en technieken.
Haanstra is inderdaad een idee, nou snap ik dat het niet niks is om even een boek te kopen dus ik raad je aan om even in de bibliotheek te kijken of ze hem hebben
Boek: Longeren met Lammert Haanstra bst.nr. 90.322
Hierin legt hij een aantal technieken en vaardigheden uit waar je mee aan de slag kunt.
(hier een link waarbij je het boek kan kopen maar terug kan brengen mocht je er niks aan gehad hebben, http://www.paardentips.com/kk_500018.html )

Het belangrijkste punt is nu toch om hem duidelijk te hebben dat je hem op die volte wilt hebben en dat ie maar gewoon moet luisteren.

Je zegt dat als hij moe is dat het minder gebeurd, laat hem voor je hem gaat longeren eens vrij in de bak, en laat hem maar eens rennen, geef hem maar even de vrijheid. Jaag hem desnoods even op (natuurlijk geen half uur lang) maar haal de eerste pit er even uit. Laat hem even flink werken op beide handen, zet dan de bak af en begin met longeren.
Zorg dat je in de V vorm staat, rechtop sterk en duidelijk. En laat hem lopen.
Beloon hem uitbundig zodra hij in stap netjes rondjes loopt.
Maar geef hem niet de kans naar je toe te komen.
Doet ie het wel, laat hem duidelijk merken dat ie als de sodemieter terug op die volte moet. En al springt ie aan in galop of steigert ie of bokt ie, zolang hij maar dat rondje blijft lopen (dr vandoor kan hopelijk door de afzetting dan niet meer.)
En ga zo verder in draf, begin ook met hele kleine stukjes draf, al loopt ie maar 5 passen draf de goeie richting op, beloon hem en zet hem in stap.
Maak het steeds langer maar gun hem de kans niet naar binnen te komen of stil te gaan staan in een hoek.
(word het nou echt te erg met klooien zet dan de bak OOK in de hoeken af, zie zo:
Afbeelding
rood is middelste afzetting, de groene lijnen zijn de hoekafzettingen, zodat hij die ook niet meer in kan springen.)

hopelijk kan je hier even mee vooruit.