Goed, doe poging om als vertaal machine te spelen, hopelijk word het dan een logischer verhaal.
(al zitten er zinnen tussen die zelfs voor mij geen logica hebben...)
Citaat:
Heey heey
Samen met mijn zus heb ik een fjordje, Mazzel. We houden echt super veel van hem en hij doet alles heel goed. Ondanks wat streken, maar dat kan. Het is gewoon een schat. Maar wat hij bij het longeren uithaalt is niet normaal!
Mazzel kon longeren toen we hem kochten, maar kon hij dat maar...
Op een dag wilden we hem longeren, en hij begon ons erg uit te proberen. Weg rennen, op je afrennen en hij laat je zandskieen in de bak niet normaal meer! En dan die oren, pal naar voren!!
Toen is er iemand op gaan zitten aan de longeerlijn, daarna er naast gaan lopen en steeds een beetje verder van hem weg lopen. Maar hij blijft maar naar je toe lopen, hoe streng of boos je ook word. Al geef je hem een keer een flinke tik, hij blijft het doen (en met veel plezier)
Kortom elke keer als we gaan logeren blijft hij terug komen. En het komt niet omdat we hem een keer laten winnen. Want als ie het deed moet hij een rondje lopen met iemand ernaast. (anders doet hij het gewoon echt niet)
We hebben bekand alles geprobeert en niets helpt weten julie nog iets?
Ik weet wel een ding, zet er de volgende keer duidelijke zinnen neer. Want je eerste verhaal is wel dit uit op te maken, maar verder leest het voor geen meter. Dit helpt ook met het probleem oplossen.
Verder over je probleem, hieruit op te maken snapt je fjord het princiepe van longeren gewoon volledig niet, hij loopt naar je toe omdat hij niet snapt dat hij van je weg moet.
Onthoud dat als je een paard wegjaagt van je met een zweep, dat hij dat ziet als een afwijzing/straf op het moment dat het niet duidelijk is wat longeren is.
en op het moment dat hij er met je vandoor gaat ben je de controle kwijt.
Ik raad aan een ervaren persoon je fjord het longeer princiepe aan te leren, zoals dat bij iedere jong paard gedaan word. En begin vanaf daar in een kraal en niet in een bak, zodat je paard niet de kans heeft er vandoor te peren.