Bitloos jonge pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Bitloos jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:45

Ik ben weer terug bij mn oude verzorgpony's op de wei en ik merk dat Pablo (newforestruin van 5 jaar) nu nog steeds, sinds ik hem heb ingereden twee jaar terug, het bit niet prettig wil aannemen. Ik wil graag bitloos met hem aan de gang, maar hij reageert als een pas ingereden pony. Hij is niet goed aan het been en reageert niet goed op been- en zithulpen.
Ik weet dat er voldoende paarden worden ingereden zonder bit en dat het dus makkelijk moet kunnen, maar; is het verstandig om nu door te gaan eerst mét bit tot hij goed reageerd op been en zithulpen? Óf is het slimmer om gewoon meteen over te schakelen naar bitloos omdat hij daar misschien beter op loopt en meer ontspannen zal zijn?

Ik wilde beginnen met een touwhalster omdat ik niet meteen een hoofdstel ga kopen daarvoor. Of is het toch beter om meteen aan de gang te gaan met een 'echt' hoofdstel?

Inge_

Re: Bitloos jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:47

Je kunt gewoon met een touwhalster beginnen Ja Later kun je als je dat wilt nog een ander hoofdstel kopen. Maar ik zou eerst wat grondwerk gaan doen, wijken voor druk e.d., dat is zowieso nodig voor bitloos rijden en dan zal hij ook beter gaan reageren op je been en gewichtshulpen. Gewoon lekker aan de gang gaan, succes ermee! Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:10

Je kunt ook voorlopig met een stalhalster rijden, mijn paard reageert daar ook goed op.

Je krijgt je paard beter aan het been met de 'taktak boem' methode. Je legt je been aan, geen reactie? -> zweepje op je laars tikken, nog steeds geen reactie? -> zweepje op laars en dan achter het zadel.

Dat hebben ze snel door hoor! Mijn paard is nu heel goed aan het been geworden! Het is vergelijkbaar met de fase methode van parelli.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:56

Ik zou een lesgever zoeken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:01

Gaat niet helaas, het is niet mijn eigen pony en ik rijd er zelf ook niet meer op (te groot/zwaar) dus wil ik er mee aan de gang met het meisje wat er nu op rijd. Van de eigenaar mag ik er alles mee doen, maar ze staan bij hem aan huis. Er is alleen een wei waar 3 pony's in staan en er is geen bak (althans geen fatsoenlijke), in het bos reageerd hij nog te fel op de omgeving dus daar kunnen we ook (nóg) niet goed rijden.

Overigens is er ook geen bak in de buurt die goed te bereiken is.