hoi, ik rijd vaak buiten met thijs, en dat gaat prima. Ook thuis is hij (meestal) erg rustig. Maar ik rijd ook wel op de ponyclub, en dat is het probleem. Ik wil namenlijk een beetje gymnastiseren enz, op de club dus. Daar zijn 2 bakken, en een veld om op te rijden. Maar hij ontstapant zich daar niet! Ik begin meestal met grondwerk, en dan is hij helemaal relaxed. Als ik op hem ga zitten gaat het ook wel goed, ik ga na een tijdje draven, en dan gaat hij bokken of wegspringen, zo lastig! Hij gooit zijn hoofd ook schandalig ver naar buiten, niks stelling/buiging ofzo...En dat gaat door, totdat hij moe is. Dan laat hij zijn hoofd wel zakken. Maar dat vind ik niet de manier! Gewoon maar door laten rennen tot hij te moe is om iets anders te doen! En het is niet dat hij teveel energie heeft, het ligt gewoon aan de ponyclub. Vroeger (met bit) was hij ook niet gelijk rustig, maar het ging wel beter! Eventjes druk, maar daarna lekker aan de teugel, helemaal ontspannen. Als hij braaf was stopte ik, paard vond het leuk, kreeg goede conditie en spieren. Nu (ik rijd met touwhalster) gaat het anders. Ik kom de bak binnen, zodra ik op hem ga zitten gaat het al snel fout. Hij loopt met zijn hoofd naar buiten en bokt ook, ook als ik hem bezighoud met figuren, overgangen enz. Het gaat net zolang door tot hij uitgeput is, hij gaat dan pas 'ontspannen' en rustig draven. Vroeger kon ik makkelijk een parcours springen, nu ben ik al blij als ik een rustige volte kan maken!!! Heeft iemand tips, om beter met hem te kunnen gymnastiseren en ontspannen? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel, ik probeer het zo helder mogelijk uit te leggen. Ik kan thuis wel gewoon rustig met hem grondwerk doen, en zonder zadel en hoofdstel rijden en hij is op zijn gemak. Maar er is daar geen bak, dus ik wil de wei niet kapot rijden. Hoe kan ik ook op de club gewoon rijden? Hij reageerd zo heftig, of helemaal niet op mij.....het is echt lastig. Ik heb gewoon geen controle. Is het een beetje te snappen? Anders leg ik nog meer uit als iets onduidelijk is. Ik hoop dat er iemand is met tips die kan helpen!
Ik bespeur in je hele verhaal de onwil om weer terug te gaan naar het bit. Hoewel hij daar voorheen wel lekker op liep. Wat is er dan mis om in die gevallen weer terug te gaan naar dat bit? Heb je toch even wat meer te vertellen...
Ik krijg ook een beetje het gevoel dat het voor je paard, in de club gewoon fijner is met een bitje. Niet elk paard vind het touwhalster in alle omstandigheden geweldig. Het zou kunnen zijn dat hij in de club je gewoon niet kan begrijpen en daar zo onrustig van wordt, terwijl hij je met een bitje wel begrijpt. Ik zou zeggen, probeer het de volgende keer gewoon weer eens met een bitje, dan kun je thuis en buiten altijd nog op touwhalster rijden ?
Wat ik uit je verhaal afleid is dat je paard de omgeving niet vertrouwd (de ponyclub dus) zou dat kunnen? Als je met bit in de ponyclub rijdt, doet je paard dan ook zo ?! Als dat niet het geval is zou het wel kunnen dat je paard het bit als beschermingsmiddel ziet. Dan moet je proberen om het vertrouwen van je paard ook zonder bit te winnen. Als dat wel zo het geval is lijkt het mij het beste idee om je paard grondig te laten wennen aan de omgeving, de andere paarden, de bakrand, etc.
Zijn er bepaalde dingen veranderd in de tijd dat je paard zo doet? Hoelang ga je bv al naar de pony club? Hoelang heb je je paard al? Etc.
Wellicht vind je paard het touwhalster niet fijn c.q. vervelend.
Je zou dus een andere bitloze optoming kunnen proberen. Eentje die stabiel om het hoofd ligt (touwhalster is niet stabiel) en die zacht en vriendelijk inwerkt (doet een touwhalster ook niet).
met bit is hij ook nooit echt rustig geweest, maar ik kon hem wel beter laten ontspannen. Het helpt wel iets om een ander paard erbij te hebben, maar niet veel. Is het geen goed idee dat iemand een keer een stukje filmt? Dan kunnen jullie zelf zien wat er gebeurd. Ik heb al gekeken voor een ander bitloos hoofdstel. Misschien helpt het wel, maar het ligt denk ik vooral aan de club. Alleen met rijden is hij druk, niet als ik naast hem sta, en grondwerk doe in de bak. Thijs is van zichzelf al een beetje een heethoofd, hi is niet het rustigste paard zeg maar... Maar ik vraag me echt af waarom ik hem in het bos zelfs zonder zadel en hoofdstel kan rijden, terwijl hij in de bak zo raar doet... dankjulliewel voor de reacties, ik ga er wat mee doen!
Hoe is je paard wanneer je hem ergens anders rijdt? Mèt zadel? Dus in een andere rijbak?
ik rijd eigenlijk nooit in een andere bak dan de bak bij de ponyclub. We rijden wel in het bos, de polder, en soms thuis in de wei. Daar is hij (bijna) altijd veel kalmer.