[AR] Maat tuig cob of full

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Maat tuig cob of full

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 23:43

Ik heb wel een tuigje liggen voor stoffel, maar dit een cob maat.
Nu heb ik van ideal een bitloze neusriem gekocht, maar deze is wat aan de kleine kant.
Dus hoofdstel moet een maat full worden.

Hoe kan ik qua tuig nou zien of cob of full moet hebben.
Het is haflinger van rond de 1,43m (hij is niet slank, maar ook niet dat ouderweste type)

Aukie

Re: Maat tuig cob of full

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:02

Ik weet bijna wel zeker dat je een Cob-maat nodig hebt.
Mijn paard van 1,60 (beetje aan de dikke kant) heeft ook maat cob. Tuig maat full was te groot.
Maar je kunt natuurlijk eens proberen of een maat full ook wel past. Ik kan me nl. herinneren dat vooral het hoofdstel echt te groot was voor Rafiq.

Kun je een foto plaatsen met het tuig op maat cob?

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:58

ik denk dat je een beetje moet zoeken welk merk wel en niet goed past.... ik heb nl een 'stevige' fjord (ouderwets type) van 1.46. eigenlijk heeft ze maat full nodig, maar vaak is het borststuk dan te lang en de broek te groot, maar bij een cob past het schoftje vaak niet en is het hoofdstel te klein... Rolleyes
ik heb laatst van een vriendin een kunststof tuig gepast (maat full, merk weet ik zo 123 even niet) en die zat perfect. ik weet dat er per merk heel veel verschil in maten kan zitten (ben dus zelf ook op zoek naar een ander tuig.. Knipoog )
veel succes met zoeken!!! Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:53

Ik denk dat cob wel moet passen.

Ik heb een paard van 1.58 met een flink lijf en daarvoor is cob net te klein, maar full net te ruim...

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:17

Ik heb bij ruitersportzaak Van Rijs in Zevenhuizen een maattabel gekregen.
Aan de hand van tekeningen moest ik wat maten opnemen van mn paard. En met die maten kunnen zij zien welke onderdelen in welke maat moeten/kunnen.
Voor mij zijn ze nu aan het uitzoeken of ik met een shet of met een pony tuig moet gaan rijden Lachen

gentle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:47

ik heb voor mijn haflinger van 1.46 ook cobmaat. het is een tuig van ideal. zit echt perfect....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:47

ALs je een tuig van Ideal wilt, dan is de Cob-maat inderdaad goed Ja Voor een ander merk kunnen de maten weer heel anders uitvallen.
Eventueel zou je inderdaad met je huidige tuig/tuig van de buurman even wat maten op kunnen nemen en je rolmaatje meenemen naar de winkel.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:11

Ik heb voor mijn fellpony (1.41m) maat cob van Imperial Riding. Hoofdstel zit goed (neusriem zou iets kleiner mogen, keelriem iets groter maar is geen probleem). Borsttuig is goed, schofttuig is de buitensingel te groot verder oke, broek in principe ook goed.
Bij mij is de tuigleverancier aan huis gekomen om te kijken welke maat ik het beste kon nemen, zodat hij ook meteen dingen kon aanpassen indien nodig.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:22

Voor Pablo (grote brede fjord van 1.51) Zat vorig jaar maat full van Zilco zelfs bijna alles op het laatste gaatje Tong uitsteken Mijn eigen werktuig komt ook van een grote kwpner af en die is op de borst eigenlijk te klein geworden (werk ik alleen aan de hand mee)