[AR] Pony en wagen vervoeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Pony en wagen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 20:23

Wij zijn sinds kort begonnen met de mensport, maar lopen nu tegen het probleem aan hoe we pony en wagen naar de les vervoerd krijgen.

In het winter seizoen is het nog wel op te lossen, de les is dan in een manege in de buurt (10 km), we rijden dan gewoon twee keer. Maar zomers worden de lessen beurtelings bij de mensen thuis gegeven en kan de afstand waar dat is wel oplopen tot 30 km.

Bij de club hebben de meeste mensen een 2 paards trailer, en die proppen kar en pony('s) er gewoon tegenlijk in. Andere mensen hebben een sulky voor de les, en weer andere een bus voor de trailer waar de kar in kan.

De oplossingen die wij bedacht hebben zijn:
a: 1 1/2 paards trailer inruilen voor 2 paards trailer, maar persoonlijk vind ik poy en kar samen in de trailer niet echt fijn.
b: sulky er bij kopen voor de les
c: trekhaak onder onze tweede auto (citroen ax) en een aanhanger voor de kar er bij kopen

Wij zijn er nog niet over uit wat de beste oplossing zou zijn. Ik ben dan ook benieuwd hoe andere dit opgelost hebben.
Graag jullie mening over de door ons bedachte oplossingen, of als iemand nog een andere optie weet dan hoor ik het ook graag.

HarmanyL

Re: Pony en wagen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:26

Trailer met kar 'aanhanger' in 1. Dan heb je een normale trailer, met een verlengde dissel en daar kan je kar op. Weet niet of ik het zo goed uit leg, maar een vriendin van mij heeft er zo 1. Zo kan je makkelijk 1 of 2 paarden en 1 kar vervoeren in 1 rit!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 20:40

Daar heb ik i.d.d. ook aan gedacht maar die trailers zie je niet zo vaak 2 de hands, en een nieuwe is voor ons boven budget.

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:49

Wij hebben voor de shetlandpony's een busje.
Dat is gewoon een soort pick-up. Met zo'n laadbak.
Met een paar rijplanken rijden we daar de wagentjes op (kunnen twee shetlandponyconcourswagentjes op) en de trailer gaat daarachter.
Bovendien zit er onderin ook nog een ruimte voor de tuigenkist.
Echt superhandig, er kunnen alleen maar 3 mensen tegelijk mee.
Misschien wel wat duur, maar wij hebben hem ook tweedehands.
Weet niet of het voor jullie haalbaar is, maar wou het toch even melden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:16

Ik denk dat de goedkoopste oplossing is om een sulky aan te schaffen. Tenzij je sowieso al plannen had om een trekhaak onder de 2e auto te maken?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:24

Het blijft een inderdaad vaak een probleem. Ook zo'n verlengde trailer is niet ideaal, of je moet een hele grote auto hebben voor ervoor anders mag je hem niet eens trekken...!zelf hebben we al een grotere auto moeten kopen om de gewone trailer te mogen trekken. en tja schoonpapa elke keer weer lief aan kijken of hij de kar dan mee wil nemen..! En nu hebben we het nog niet eens over de tweedaagse wedstrijden, want waar ga je dan weer slapen...enz (zucht), we sparen maar weer verder..!! Maar jouw trailer ziet er echt toppie uit hoor! Daar kun je ze veilig overal mee naar toe nemen. Echt heel erg mooi!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:29

Sorry heb nu even 2 onderwerpen door elkaar gehaald. Die mooie trailer waar ik het ook over had bedoelde ik 'oplossing voor ons vervoersprobleempje' mee. van xelienx.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:50

tja, ik zit nu met hetzelfde. Wat voor pony's heb je? Ik wil bij die van mij wel gaan proberen om de pony's voor in de trailer te zetten en de wagen erachter. Als je een schot maakt tussen de wagen en de pony's die je eruit kunt halen en kunt gebruiken als loopplankje door het deurtje (ik heb hele kleine pony's Knipoog), dan lijkt het me ideaal. Maar de vraag is of het past en dan ook nog comfortabel is voor de pony's.
Anders wordt het bij mij een pick-up. Wel duur, maar van scoda schijn je goede auto's te hebben die rijden als een personenauto. Dan kost het je niet veel extra, maar scheelt het je enorm veel gedoe.
Een sulky is leuk voor lessen, maar als je straks wedstrijden wilt gaan rijden heb je hetzelfde probleem wéér.
Ik was laatst op wedstrijd in putten en daar stond een mentrailer speciaal voor shetlanders. Ik vond hem perfect!! Ik ben alleen de site kwijt Huilen (mocht iemand hem weten....*hint*). Het nadeel is alleen dat die trailer alleen voor shetlanders gebruikt kan worden en ik heb ook nog een haflinger die wel eens mee op stap wil...
Lastige sport he? Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:05

Die mentrailer voor shetten is van Hedra maar die kost ook rond de €4000,= Tweedehands zijn ze nog niet te krijgen. Een trailer laten verlengen is ook niet (altijd) mogelijk gezien dat je hem dan helemaal opnieuw moeten laten keuren.
Een sulky is de goedkoopste oplossing, die kan je aan de klep van de trailer hangen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:09

Stado schreef:
tja, ik zit nu met hetzelfde. Wat voor pony's heb je? Ik wil bij die van mij wel gaan proberen om de pony's voor in de trailer te zetten en de wagen erachter. Als je een schot maakt tussen de wagen en de pony's die je eruit kunt halen en kunt gebruiken als loopplankje door het deurtje (ik heb hele kleine pony's Knipoog), dan lijkt het me ideaal. Maar de vraag is of het past en dan ook nog comfortabel is voor de pony's.

ivm de veiligheid van je pony's zou ik hier nog maar een keer goed over na denken..
als er iets aan de hand is, moet je altijd eerst je wagen uit je trailer halen voordat je bij je pony's kunt (of je hebt een voorlader natuurlijk)
ook als je een ongeluk krijgt, is er een kans dat je pony's weleens in aanvaring kunnen komen met je wagen.

het is maar een tip, maar denk er goed over na.

ideaal, helaas ook niet voor iedereen, is natuurlijk een vierpaards trailer, waar je 2 paarden en een wagen of 4 pony's en een wagen in kwijt kunt.
het nadeel hiervan is alleen dat je een flinke auto nodig hebt, en ze zijn vrij prijzig.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 15:32

Onze pony is een spikkel van 1.09 m, dus samen met de kar in de trailer is wat moeilijk en vind ik ook gevaarlijk om bovengenoemde reden.
De tweede auto is al heel oud dus een trekhaak daaronder is waarschijnlijk ook niet handig.
Ik ga me eens verdiepen in de tweedehands pick-up markt, die kan dan meteen die oude ax vervangen. En anders lijkt me een sulky ook de beste oplossing.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:22

dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. en een sulky rijd ook nog eens heerlijk. volgens mij mag je er nu volgens het nieuwe regelement zelfs enkele wedstrijden mee rijden.

de kar bij in de trailer hoeft niet perse voor problemen te zorgen. als je hem maar goed bevestigd. in heoveel vrachtwagens staat de kar niet vlak bij de paarden/pony's?! dat kan toch ook.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:05

palousa_boy schreef:
ivm de veiligheid van je pony's zou ik hier nog maar een keer goed over na denken..
als er iets aan de hand is, moet je altijd eerst je wagen uit je trailer halen voordat je bij je pony's kunt (of je hebt een voorlader natuurlijk)
ook als je een ongeluk krijgt, is er een kans dat je pony's weleens in aanvaring kunnen komen met je wagen.

Ik ben er ook nog niet over uit of dat uberhaupt wel kan. Zowieso moet je dan zorgen voor een goed schot tussen wagen en pony's (zoals ik al had geschreven Clown) en voor een voorlader. Ideaal zou het zijn als je dat kunt combineren, dat je schot gelijk je loopplank is... Aangezien ik mini's heb kunnen ze wel door het deurtje van de trailer. Maar vooralsnog denk ik dat een scoda pick up mijn grootste voorkeur heeft.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:08

bij mijn oude marathon/recreatie wagen paste het als ik hem op zijn achterkant kantelde.

(dat was in een 1,5 paards trailer)
Laatst bijgewerkt door xElienx op 07-04-07 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:15

Ik heb ook een tijdje mijn wagen en pony in een tweepaardstrailer vervoerd. Wagen voorin, schot ertussen en pony er dwars achter. Dan kan je via de klep gewoon direkt bij de pony komen

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:23

Ik heb een voorlader, dus ik ga nog even bedenken waar ik mijn pony wil hebben Tong uitsteken
Ik heb iemand die voor mij een stang kan lassen zodat ik ze netjes en veilig naast elkaar kan plaatsen zonder dat er ongelukken gaan gebeuren.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 22:49

xElienx schreef:
bij mijn oude marathon/recreatie wagen paste het als ik hem op zijn achterkant kantelde.

(dat was in een 1,5 paards trailer)

Dat zou voor ons mischien ook een oplossing zijn, we gaan dat morgen eens bekijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:04

HEt is lastig. Wij hebben ervoor gekozen met 2 auto's te rijden. Niet de goedkoopste oplossing, maar het werkt wel goed. Alleen op lange stukken is het saai, want je zit alleen in de auto.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:48

dat doen wij ook, maar ja als je 4-span rijd, moet je ook nog 4 pony's mee zien te krijgen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:22

Op de wedstrijd in Putten zag ik een vrachtwagen, niet eens zo groot, waar na opening een marathonwagen en 4 shetlanders uitgeladen werden. De shets gingen vervolgens weer op de wagen, om daar in alle rust te wachten op hun beurt. Ik weet niet wat het kost om zo'n vrachtwagen te rijden, ik zie ze wel te koop staan voor rond de 2000 euro. Voordeel is ook dat je je haf er makkelijk in mee kan nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:24

Een vrachtwagen is ideaal natuurlijk maar die kan je dan ook alleen maar gebruiken voor vervoer naar wedstrijden. Ik zie mezelf er in ieder geval geen boodschappen mee doen (wel handig naar de Ikea) of mee naar mijn werk gaan

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:02

Tja, een vrachtwagen is ideaal.
Maar dan moet je denk ik wel een serieuze menner zijn voordat het uit kan.
En daar heb je ook een groot rijbewijs voor nodig denk ik zo?
Napie schreef:
Een vrachtwagen is ideaal natuurlijk maar die kan je dan ook alleen maar gebruiken voor vervoer naar wedstrijden.

Ik zie mezelf er in ieder geval geen boodschappen mee doen (wel handig naar de Ikea) of mee naar mijn werk gaan

Ach, wat niet kan.. Wel lekker multifunctioneel zo Knipoog

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:54

Napie schreef:
Een vrachtwagen is ideaal natuurlijk maar die kan je dan ook alleen maar gebruiken voor vervoer naar wedstrijden. Ik zie mezelf er in ieder geval geen boodschappen mee doen (wel handig naar de Ikea) of mee naar mijn werk gaan

Mijn man zou er niet mee zitten om ermee naar zijn werk te gaan, en i.d.d. voor ikea is het super handig.

Maar voorlopig is het voor ons de beste oplosing om de kar rechtop te zetten voor in de trailer. Mijn man maakt dan een nieuwe stang die achter de kar langs kan, zodat hij nooit op de pony kan vallen in geval van een ongeluk en we kunnen hem met spanbanden aan de ogen die bedoeld zijn om je paard aan vast te zetten vastmaken.
Dan komt er nog een schot achter de kar zodat de pony zich niet aan de onderkant van de wagen kan bezeren.

Als het allemaal klaar is zal ik er wel eens een paar foto's van maken.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:10

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 07:20

Ja, ik denk inderdaad dat dat de beste oplossing is.
Veel succes dan met deze manier van vervoeren! Lachen