Lange lijnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Lange lijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:40

Heej!

Mijn paard begint nu met longeren steeds beter op de achterhand te komen. Longeer wel met pessoa teugel, in verschillende standen.
Nu had ik stukjes gelezen over aan de lange lijnen. Nu lijkt me dit wel erg leuk om te doen! Maar, ik heb het zelf nog niet eerder gedaan, wel een b-pony zo beleerd voor voor de wagen, maar niet doelbewust dressuur aan de lange lijnen. En dan is mijn merrie een stuk(je) groter en zij kent het dus ook nog niet, ze kent dus wel de lijn tegen/achter haar achterhand!

Ik heb zelf een 4,5 jarige merrie en wil dadelijk toch wel beginnen met aan de lange lijnen, maar ik had begrepen dat je paard nooit sneller mag gaan dan dat jij loopt, dus als je er langs/achter loopt en je wilt draven, moet je paard dan zo extreem gaan verzamelen? Omdat die niet sneller mag gaan dan jij en als je mee gaat rennen je (lijkt mij) nooit stil in je hand kan zijn!?

Hoe kan je de verzameling dan langzaam opbouwen en hoe moet je dat dan doen? Voor tegen houden, dus druk geven of ...?
Ik wil in eerste instantie de lijnen door ringen in de longeersingel laten lopen, zodat ik minder moeite heb met de lijnen stil te houden en zo. Of kan ik dit beter niet doen? En paard aan de lange lijnen wel of niet bijzetten?

Verder is alle informatie/tips/foto's over het werk aan de lange lijnen heel erg welkom!

Indiana79

Re: Lange lijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:00

Op de juiste wijze aan de lange TEUGEL werken doe zonder bijzetteugels en niet via een ringetje, omdat je later bij de zijgangen de lijnen gemakkelijk moet kunnen verplaatsen naar de zijkant van het paard.
In het begin ga je naast de schouder van je paard lopen en als dit goed gaat verplaatst je jezelf steeds verder naar achteren, tot je vlak achter je paard loopt.
Langzaam is niet hetzelfde als verzameld, dus je leert hem eerst om heel langzaam te draven, dan is het paard nog niet meteen verzameld. Dit ga je pas later trainen door steeds met je stem en evt. een kort tikje met de zweep het paard te aktiveren en vervolgens houd je hem van voren in, zodat hij niet sneller gaat. wordt hij aktiever van achteren, dan meteen weer loslaten van voren!
In het begin is het prima als je mee moet rennen.
Uiteindelijk moet je zelf in loopas je paard bij kunnen houden. Dit langzame draven leer je door je paard een voorzichtige drafhulp te geven, wanneer hij dan te hard gaat, gelijk de teugels aannemen en weer loslaten als hij terugkomt in tempo. Dan gaat hij in het begin waarschijnlijk weer in stap. Geeft niks, gewoon weer de drafhulp geven en weer tegenhouden als hij te hard gaat. Net zolang tot het kwartje valt en hij begrijpt dat hij langzaam moet draven.

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:12

Ik wil hier toch graag een kleine bemerking bij maken. Het naast je paard lopen tijdens het beleren aan de lange lijn prima. Maar het steeds verder naar achteren gaan bij een nog niet bevestigd paard vind ik gevaarlijk. Leer aan de enkele/dubbele longe eerst de benodigde commando's aan.
Ga op een dusdanige veilige afstand aan de lange lijnen staan zodat je paard indien hij slaat (ja ook het braafste paard kan soms als reactie op de lange lijnen gaan slaan) je niet kan raken. Dus NIET er pal achter staan. Laat een hulpje naast het paard mee lopen om het paard in de training te ondersteunen. Juist bij het opvragen naar de verzamelende oefeningen kunnen paarden soms net even té fel worden en uithalen.....

Ga pas vlak achter het paard aan het werk als hij voor 1000% bevestigd is!

Succes!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 18:18

Hee, dank jullie wel voor de reacties!

Ik heb het nu 1 keer gedaan, eerst met dubbele longe gelongeerd, ze is pessoa teugel gewend dus bokken deed ze niet. Ik had de lijnen wel door de onderste ring van de singel gehaald trouwens, omdat ik dan zelf meer zekerheid heb dat ze er minder makkelijk in kan gaan staan, omdat het voor mij en mijn paard nieuw is, stel ze gaat wel flink bokken. Heel in het begin de buitenste teugel ook over de rug gehad, maar dat was maar 2 rondjes.

De eerste keer aangalopperen gaf voor Verle wel even reden om te gaan bokken, wel maar 1x, maar toch.

Na 20 minuten zo longeren heb ik haar in stap gezet en op afstand achter haar gaan lopen en haar zo de bak door gestuurd. In het begin had ze echt zo iets van: wat moet ik hier nu weer mee? Maar na een rondje stapte ze heel braaf rond. Daarna een heel klein stukje gedraafd en ook dat deed ze super.

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:32

Goed hoor! Ga zo door.......