[AR] Lamoen uitbuigen, kan dat zomaar ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Lamoen uitbuigen, kan dat zomaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 22:04

Tom loopt steeds vaker voor de kar en ik loop steeds vaker tegen probleempjes aan waarvan ik denk : "Ohja, dat moet ook nog!"
Door schade en schande wordt men wijs zeggen we maar Knipoog

Het gaat best goed, Tom vind het leuk om voor de kar te gaan en loopt ook leuk en braaf door. Luistert goed naar mn commando's, is netjes opgeleid.
Echter moet ik stukje bij beetje wel steeds wat aanpassingen doen voor het echt perfect is.

Zo komen er van de week nieuwe banden onder mijn kar, deze lopen steeds leeg, zijn nogal broos dus dat kan niet meer.
Ook gaat mijn tuig nu eindelijk naar de makerij om de strengen te laten inkorten want Tom staat iets tever van de kar af.

En dan is er nog 1 dingetje; mijn lamoenen moeten uitgebogen worden, want die zijn te smal, of Tom is te dik, in elk geval past het niet bij elkaar Haha!

Maar nou vraag ik me af; hoe gaat dat in zn werk ? Kan je zomaar de boel laten uitbuigen ? Hoe precies, welke afstelling, is mijn lamoen überhaupt wel geschikt daarvoor ? Blijft er nog wat over ? moeten de broekhaken en de stophaken verplaatst worden ?

Die vragen rijzen allemaal bij me op voor ik zomaar een sterke man met mijn lamoen laat vechten Knipoog

Wie heeft voor mij antwoorden op mn vragen ? Wie heeft zijn/haar lamoen ook laten uitbuigen, welke problemen kwam je achteraf tegen of was het meteen zoals het moest zijn ?

Foto's ter illustratie van het te dikke ponybeest in het te smalle lamoen-apparaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Lamoen uitbuigen, kan dat zomaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:15

Mits het een stevig lamoen is, is het uit te buigen. Wel met een buigijzer of iets, want het mag niet knieken natuurlijk.
Bij mijn wagen hebben we het lamoen ook uitgebogen, zodat ze voor haar achterhand meer ruimte heeft met draaien. Is nu op die plek net zo breed als het andere lamoen wat we al hadden voor de Cobs.

Broekhaken moet sowieso naar voren, zitten hier ook niet goed nu.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:03

Met mijn sulky heb ik dit probleem, die word toevallig van het weekend uitgebogen, met een knikje, Dat is wel een wat slapper lamoen, als deze.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:53

Laat het anders voor de zekerheid door een wagenbouwer doen zoals van der Wal in Nijeholtpade (of Nijetrije wat was het ook al weer?) Die kan evt ook een ander lamoen bouwen mocht het nodig zijn. Maak ook even een bovenaanzichtfoto om mee te nemen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:07

Als hij verder naar achter komt te staan dan komen de broekhaken alweer een stuk beter op zn plek dacht ik toch ?

Ik laat het waarschijnlijk doen door de ex-wagenbouwer bij ons in het dorp, die is ermee opgehouden vanwege zijn leeftijd maar wil nog wel eens een uitzondering maken. Ik rij dan met Tom en kar naar hem toe, ( woont praktisch naast stal ) en dan kan hij in real life zien hoe en wat het aangepast moet worden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:45

Maar hij komt niet verder naar achter toch? De stophaken blijven op dezelfde plek neem ik aan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:56

Tom moet eigenlijk iets meer bij de kar staan, maar doordat mn strengen niet korter kunnen momenteel staat hij dat nog niet.
Vrijdag gaan mn tuigen naar de maken om de strengen te laten inkorten en gaten bij te maken zodat ik hem wat korter op de kar kan zetten. Dan komen de stophaken dus verder van zn kont af te staan....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:37

de lamoenen uit laten buigen gaat ten koste van de sterkte (kwaliteit) ik zou neiuwe laten maken. Elke willekeurige koetsenmaker kan dit voor je doen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:19

Oud topic, vandaar een slotje