Door schade en schande wordt men wijs zeggen we maar

Het gaat best goed, Tom vind het leuk om voor de kar te gaan en loopt ook leuk en braaf door. Luistert goed naar mn commando's, is netjes opgeleid.
Echter moet ik stukje bij beetje wel steeds wat aanpassingen doen voor het echt perfect is.
Zo komen er van de week nieuwe banden onder mijn kar, deze lopen steeds leeg, zijn nogal broos dus dat kan niet meer.
Ook gaat mijn tuig nu eindelijk naar de makerij om de strengen te laten inkorten want Tom staat iets tever van de kar af.
En dan is er nog 1 dingetje; mijn lamoenen moeten uitgebogen worden, want die zijn te smal, of Tom is te dik, in elk geval past het niet bij elkaar

Maar nou vraag ik me af; hoe gaat dat in zn werk ? Kan je zomaar de boel laten uitbuigen ? Hoe precies, welke afstelling, is mijn lamoen überhaupt wel geschikt daarvoor ? Blijft er nog wat over ? moeten de broekhaken en de stophaken verplaatst worden ?
Die vragen rijzen allemaal bij me op voor ik zomaar een sterke man met mijn lamoen laat vechten

Wie heeft voor mij antwoorden op mn vragen ? Wie heeft zijn/haar lamoen ook laten uitbuigen, welke problemen kwam je achteraf tegen of was het meteen zoals het moest zijn ?
Foto's ter illustratie van het te dikke ponybeest in het te smalle lamoen-apparaat