paard trekt tijdens longeren galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

paard trekt tijdens longeren galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 19:47

hoi,

Ik heb een verzorg-draver en die longeer ik regelmatig. Het is best lastig om hem te laten galopperen aan de longe want dan gaat ie heel erg trekken. Alleen als ik hem op een klein rondje longeer gaat het wel goed. We hebben trouwens geen longeerbak maar een gewone bak. Ik longeer hem aan een halster. Wie heeft tips ofzo?

Sietsie

Re: paard trekt tijdens longeren galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:00

Ik heb dit probleem ook vaak! Bij mij helpt het heel veel om met hoofdstel te longeren en kleine druk steeds op de longeerlijn te zetten! en vooral niet terugtrekken het paard is toch sterker blijf zovveel mogelijk op je plaats staan!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:08

Ik heb een haffie die dit vroeger deed, bij mij hielp het om met hoofdstel te longeren en de longeerlijn via de binnenstebitring achter de oren door te doen en dan aan de buitenste bitring vast te maken. De druk wordt dan verdeeld over beiden kanten van het bit en achter de oren. Die van mij was hiermee goed te hanteren en trok niet meer. Inmiddels ben ik overgestapt op dubbele lijnen, aangezien dit nog mooier gymnastiseerd en beter is voor de spieren en gewrichten van het paard.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 22:25

ik heb het met hoofdstel geprobeerd, gaat wel iets beter. maar de eigenaar heeft liever dat ik het aan het halster doet omdat ze bang is dat hij dan "dood" wordt voor het bit.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:11

Kun je niet een stukje afzetten (een cirkel) met prikpaaltjes en bijv. afzetlint (dat rood-wit gestreepte)? Zo doe ik het, helpt prima.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:13

of leg balkjes neer Knipoog Ze zou er echt niet zo snel schuin overheen springen.

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:49

dan moet je steeds ook ff in draf en in stap en natuurlijk in galop!!! Pling
Steeds kleine rukkjes nou jah... steeds een klein beetje trekken!!!! Vork Haha!
of anders een kleienere bak

h0rsesgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:40

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Ik heb een fjordje van bijna 4 jaar. En die ging eerst ook alleen maar rennen aan de longeerlijn , en sinds dien longeer ik alleen maar met hoofdstel&longeersingel , en dat gaat nu hartstikke goed. Misschien kan je dat ook wel proberen , als dt goed gaat met draver

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:22

ik zou zoiezo niet met halster gaan longeren.. je kan beter met hoofdstel longeren misschien help dat ook wel Haha! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:13

Hoe galopeert hij onder het zadel? Ik heb ook een draver, onder het zadel kan hij prima galoperen. Maar aan de longeerlijn heeft hij er ook erg veel moeite mee, hij heeft meer ruimte nodig.

Nu heb ik niet zo'n grote bak dus laat hem gewoon in de bak los, hij blijft om mij heen lopen maar neemt net iets meer ruimte die hij nodig heeft. Als je bak te groot is zou je een stukje kunnen afzetten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:14

Zorgen dat je draver de ruimte heeft...
Dravers kunnen prima galoperen, maar hebben de ruimte nodig... van lievelee kan je dan vanzelf de ruimte 'inkorten'

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:16

Longeer hem op een flinke lengte, dan hebben ze wat meer ruimte, daarnaast kan je een stuk afzetten zodat hij weet waar hij wel en niet mag lopen. Maar ik zou hem gewoon op een lange lijn laten lopen, dan kan je vanzelf opbouwen naar een kleinere afstand

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:11

helemaal mee eens en natuurlijk moet het ook niet te kort Knipoog bij ons is het namenlijk als je elke dag je paard te lang longeerd dat hij snel slijt en dat je altijd 2 kanten moet doen.. wij gaan altijd het ene half uurtje de ene kant op dan even rustig rijden en daarna tegen de avond de andere kant op.. en onze trekt ook erg veel maar ik geef steeds kleine 'rukjes' aan de longeerlijn en dan trekt hij neit echt erg meer Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:13

huh salsoentango bedoel je dat je 2x een halfuur longeerd én rijd?? elke dag Bloos! ?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:16

neeee ik rij niet elke dag haha ik longeer 2x in de week en rij ook 2 keer in de week Tong uitsteken

als je elke dag zo lang longeerd slijten ze snel dat was een tip haha

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:31

rakkertje13; wou je zeggen dat dat slecht is voor het paard dan? Tong uitsteken Gemiddelde paard zou er een moord voor doen om zoveel uit zn stal te mogen Clown (goed goed, niet zoveel longeren, maar wel beweging Tong uitsteken )

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:34

brittkitt : ja veel willen het liefst elke dag bewegen haha maar ze komen er elke dag uit alleen 2 x in de week rijden en 2 longeren de rest lekker in de wei Haha!

yasmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:24

hoi hoi
ik heb ookfjord die alleen maar trok bij het longeren en ik doe het ook met halster.
ik haal de longeerlijn eerst door de ring aan de zijkant die naar de binnen kant zit dan, door de onderste en dan de andere ring aan de buitenkant en dan over het hoofd achter de oren langs en dan aan de zijkant ring van de halster van de binnen kant dat gaat echt goed en op tijd alert zij als die gaat trekken. dat gaat echt super mijn fjordje vindt het niet fijn om met bit gelongeer te worden.
misschien lukt dat wel en veel ruimte geven. dat doe ik ook bij mijn fjord.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 16:57

helaas zijn de ringen van het halster te klein om het longeertouw doorheen te halen. als ik hem wil laten galopperen, ook al is dat aan een superlang touw, hij trekt me gewoon mee. bij mij lukt galopperen onder het zadel nog niet zo goed.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:07

Heb je een cirkel afgezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:12

Met een halster heeft het weinig nut vind ik om de longeerlijn door de ringetjes te halen enz. Meestal doe je dat alleen maar om te voor komen dat je het bit niet door zijn mond kan trekken en dat je bij een trens niet een punt in het bit vormt. Met een halster is het niet erg logies.

Met Cloud oefen ik nu al drie jaar maar hij kan nog niet aan de longeerlijn galoperen. Zijn lijf is te lang en het rondje te klein. In de wei en onder het zadel kan hij prima galoperen. Ik zet een ruime cirkel af en laat hem zonder lijn galoperen. Voor cloud veel makkelijker.

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:52

Ja idd. loswerken in een circel (of een stuk van de bak, gewoon lintje ertussen) en dan lekker laten lopen..

Misschien lukt het dan wel, kan je paard zelf bepalen hoe groot de volter genomen wordt... wellicht dat het dan wel lukt een galopje.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:12

Misschien nog iets wat voor jullie ook werkt, bij mijn paard in ieder geval wel.

Met galoperen vraag ik zijn aandacht en maak dan zelf wat galoppassen met hem mee dezelfde richting op. Zonder problemen springt hij dan aan in galop.

katel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:06

Wij hebben hier ook een draver, die dat doet. (Heb nu iig al geleerd handschoenen aan te doen :S) Maargoed afzetten met roodwit lint helpt en dan hoofdstel, als je er niet aan gaat trekken (is ook niet nodig als je de boel hebt afgezet) wordt ie echt niet zo snel ongevoelig in de mond, zolang je maar zachte handen houdt ook met longeren.

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:08

je kan een stuk van de bak afzetten, en met hoofdstel longeren, je kan eventueel het halster over het foofdstel heen doen, zodat je hem tog aan het halster longeert, maar meer druk heeft van het hoofdstel, als je paard dan weg spring of trekt, heb je meer te zeggen.