[AR] diverse vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

diverse vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 19:25

ik heb diverse vragen

ik heb een arabiertje en die wil ik graag voor de kar zetten

hij wordt 1 mei 2 jaar

hij is bij mij geboren en heeft al heel veel basiskennis, achteruit, naast, vooruit en binnenkort ga ik h3et grondwerk uitbreiden en een keer per week aan de longe

erop rijden wil ik pas doen met 5,5 jaar, dus ik wil hem zeker 3 jaar voor de kar hebben zodat hij alles op stem kan, ook omdat ik gehandicapt ben, wil ik dat hij eerst heel goed luistert. hij is al erg braaf.
en eerst wil ik dat hij rechtgericht is voordat we er uberhaupt eens op gaan.
rechtrichten kan je ook erg goed voor de kar

dus wil ik eerst met hem mennen, zodat het sturen e.d. er al goed inzit

nu heb ik de volgende vragen:
1. vanaf hoe oud kan je ermee beginnen
2. wat zijn de basisdingen die het paardje eerst moet kennen voordat er uberhaupt gemend kan worden
3. hij heeft nog geen bit in gehad dus dat moet ook nog aangeleerd worden, maar dat wil ik als laatste doen, eerst alles eens aan het halster

even voor de duidelijkheid:
ik ga naar een professioneel iemand, alleen ik wil wel zelf de belangrijkste dingen aanleren
en het moet iemand zijn die met arabieren overweg kan, zo gemakkelijk is dat niet om die persoon te vinden
ik heb mijn koetsiersbewijs
ik heb een koetsje voor een arabiertje
ik heb ook gemend

het is een koele arabier (vader is biblion)

ik wil al wat met hem gaan doen

JoyCiej007

Re: diverse vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:39

Oké.... allereerst zou het fijn zijn om even wat verder te kijken dan je neus lang is, bovenaan dit forum staat namelijk een sticky met veel informatie.....

Ik snap niet waarom je zelf juist het allerbelangrijkste wilt aanleren; júist het allerbelangrijkste (wat versta jij hier eigenlijk onder?) kun je het beste door een prof laten doen. Knipoog

Verder snap ik gewoonweg niet, gezien je vragen, hoe jij je koetsiersbewijs hebt kunnen halen en bovendien ook 'gemend' hebt. Je zou dan moeten weten vanaf welke leeftijd ze beleerd kunnen worden. (Dit is mínimaal vanaf 3 jaar).

Wat betreft het aanleren van het bit; er zijn hier al diverse topics over, maar weet niet wat je verstaat onder 'alles aan het halster'? Inspannen voor de kar aan het halster is in ieder geval het DOMSTE wat je ooit kan doen, en al hélemaal bij het beleren.

Ik zou zeggen; lees eerst eens het sticky door, ga op zoek naar een goede prof en spijker je menkennis bij, want het komt over alsof je er nog geen kaas van gegeten hebt.

Als je al wat met je pony wilt doen: tsja, het is nog een 2 jarige, een baby praktisch gezien. Laat hem nog lekker even baby zijn, ga wat wandelen oid. Maar óók voor het longeren is hij nog veels te jong, zowel fysiek als psychisch. En begin dan als hij 3 is eens rustig met longeren, stemcommando's etc. Dit is de echte basis, ook dubbel longeren werkt heel goed. Slepen zou ik NIET doen; is totaal wat anders dan het trekken van een kar, bovendien erg risicovol en soms gevaarlijk. Laat de rest gewoon over aan een prof.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 22:11

dankjewel
er zijn mensen die bitloos mennen
en bitloos rijden
het sticky heb ik gelezen
het is enkel een aantal vragen
ik weet dat hij baby is, vergis je niet, maar ik ben een andere mening aangedaan dan de meesten: ik zet hem nl niet in de opfok maar bij de oudere merries samen met een ander veulen
en ik ben van mening dat jong geleerd oud gedaan is

ik kijk wel even of ik bij een arabierenfokker iemand vindt die me wat meer kan vertellen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:23

Er zijn ook mensen die bitloos verongelukken, maar die posten hier nooit Nagelbijten / Gniffelen

Om 'm wat bij te brengen zo je 'm bv goed verkeersmak kunnen maken. Verder zou ik je aanraden naar een prof te gaan, maar dat idee had jezelf ook al Knipoog

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 22:26

ik geloof dat ik idd al veel gedaan heb, heb ook al naast trekkers gestaan en hij staat nu ongeveer op het drukste kruispunt bij de trein op een landje waar de hele dag vanalle verkeer langskomt.

we gaan hem idd binnenkort elke week met zijn vriendje laten wandelen

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 22:30

overigens moet ik wel zeggen dat ik jullie cynisme begrijp

ik heb gemend, en ik vind het niet zo makkelijk.
ik heb een pony waarmee ik zou kunnen mennen, maar toch ga ik er liever op

ik begrijp jullie cynisme heus wel, maar ik heb ook bij andere topics gelezen, en ik vind dat jullie het wel heel zwaar neerzetten.
het is een bepaald bezorgdheid en die begrijp en waardeer ik wel, maar ik ga niet "zomaar" wat doen!

ik ga wsl wel naar jan pronk of ik zie wel wie mij en de pony aanstaat in de toekomst.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:31

Vind niet dat je het echt cynisme kunt noemen, althans, wat betreft dit topic. Op mensen die echt dóm bezig zijn (kinderen die hun vader een driewieler laten bouwen, tuig verkeerd hebben, én bovenal maar blijven volharden dat ze écht goed en veilig bezig zijn, en het beter denken te weten dan de meerderheid van AR menners) Ja, dáár kan ik wel behoorlijk cynisch op reageren. Maargoed, er worden hier zóveel topics geopend van dien aard, en dat zal alleen maar meer worden, aangezien het weer wat beter wordt met de zomer in aan tocht en de net begonnen lente.

Ben blij toe dat je niet 'zomaar' wat gaat doen, super Lachen Maar er komen velen hier met een topic die wél zomaar wat doen, en ja soms kan je gewoon niet de serieuze mensen en de 'aanklooiers die het denken beter te weten' naar aanleiding van de beginpost van elkaar onderscheiden.

Wat betreft de leeftijd van longeren en beleren voor de kar; tsja, ik heb respect voor ieders denkwijze en mening, maargoed, ik blijf er bij (en met mij volgens mij een groot gedeelte van de bokkers) dat het zeker niet goed voor de pony is om hem al op zo'n jonge leeftijd voor de kar te zetten en te longeren.

Maargoed, uiteindelijk is het natuurlijk ieders eigen keuze, alleen wijk ik er niet voor om ook mijn standpunt aan de hand van argumenten duidelijk te maken, in de hoop mensen een goedbedoeld advies mee te geven Lachen

Edit: paar typefoutjes er uit gehaald Lachen

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:17

A10 schreef:
Er zijn ook mensen die bitloos verongelukken, maar die posten hier nooit Nagelbijten / Gniffelen

Niet helemaal waar.

viewtopic.php?f=151&t=739217&p=23760174&hilit=kar+water+verdronken#p23760174
Deze menner reed met een hackamore.....

TS noem het cynisme, maar een menongeluk zit in een verdomd klein hoekje.
De gevolgen zijn echter vele malen groter dat een OHZ-ongeluk.
Het is dus geen cynisme, maar ervaring door de zaken die je in de loop van de jaren hebt gezien en meegemaakt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:24

Ik denk dat als ik jouw profiel lees dat je toch gewoon gaat doen wat jezelf wil en ons helemaal niet nodig hebt.

Mischien dat je de boel hier een beetje wil provoceren met dat natural en ander gelovig gedoe.
Maar daar zijn we helemaal niet blij mee..

Dus ga liever naar je eigen sekteleden en hou daar je verhaaltje.

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:30

echwel heeft mijn gedachte onder woorden gebracht.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:32

Om het dan even op een andere kant te gooien;
Ga absoluut niet eerder dan met 3 jaar beginnen. Een paard moet er lichamelijk en geestelijk aan toe zijn voor het werk, en een 2-jarige is dat nog niet. Zeker met die arabiertjes (vrij laat rijp) kan je beter een jaar langer wachten, anders is het een kwestie van tijd tot hij geestelijk of lichamelijk in de knoop raakt.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:34

Echwel schreef:
Ik denk dat als ik jouw profiel lees dat je toch gewoon gaat doen wat jezelf wil en ons helemaal niet nodig hebt.

Mischien dat je de boel hier een beetje wil provoceren met dat natural en ander gelovig gedoe.

Ik vind deze reactie een beetje haaks staan op je onderschrift hoor: "De hoogste opgave van het menselijk kennen is: te begrijpen dat hij niet begrijpen kan."
Begrijp je?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:59

Sjonniej schreef:
Om het dan even op een andere kant te gooien;
Ga absoluut niet eerder dan met 3 jaar beginnen. Een paard moet er lichamelijk en geestelijk aan toe zijn voor het werk, en een 2-jarige is dat nog niet. Zeker met die arabiertjes (vrij laat rijp) kan je beter een jaar langer wachten, anders is het een kwestie van tijd tot hij geestelijk of lichamelijk in de knoop raakt.

Probeerde ik ook al duidelijk te maken, maar het schijnt steeds meer een trend te worden; 'natural' mensen, of mensen die kostte wat kost persé bitloos willen mennen, mensen die zelf wel denken te weten wanneer hun paardje het best beleerd kan worden. Met 2 jaar voor de kar ís gewoon niet goed. En al hélemaal niet voor zo'n rank en 'iel' arabiertje.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 19:06

Echwel schreef:

het spijt me maar ik heb voor deze rotopmerking van jouw kant getemd.
het lijkt mij dat er geen plek is voor dit soort opmerkingen op bokt, tenminste niet imo

het is niet de bedoeling om dit soort antwoorden te krijgen, lijkt mij.

ik stel een paar vragen, in het aangespannen rijden forum , en er wordt erg negatief op gereageerd.

Mag ik vragen wie "we" is?
ben jij dan met meer mensen in jouw account?

wat wil jij met deze opmerking bereiken?

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 19:10

@joycie hij gaat nu niet voor de kar maar met 2,5 - 3 jaar
eind van dit jaar dus

er zal geen slotje op dit topic kunnen wsl, maar het probleem is opgelost, ik heb de fokker gebeld waar de hengst vandaan komt en zij gaan overwegen of zij hem gaan beleren.
dat doen zij in de winter.

dankjullie allemaal.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:13

2,5 vind ik als nog te jong, al komt het in mijn ogen niet op één of 2 maand aan, wel op een half jaar. Maargoed, ieders zijn eigen mening. Goed van je dat je de fokker hebt gebeld, als deze hier ruime ervaring in heeft is dat een goede keuze.

Zelf beleren zou ik echt afraden, maar daar hebben we het al over gehad Knipoog Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:39

Vincenza; als ik jou was zou ik toch nog een (half) jaartje wachten. Ik heb ook 2 (bijna)arabiertjes, maar vooral de merrie heeft vrij veel tijd nodig om het allemaal te kunnen verwerken, met name geestelijk. Daaraan kan je toch merken dat ze wat laat rijp zijn.
Dus kijk goed naar je paard!! Kijk uit dat je hem niet te snel overvraagd, en dan met name geestelijk want lichamelijk kunnen ze het allemaal wel aan.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:19

Moderatoropmerking:
Bedankt voor de vele goede tips, denk dat de TS hier veel mee kan. Echter vind ik de opmerking van Echwel behoorlijk denigrerend, kan dat iets minder aub??