[AR] 2 spanboom voor concourswagen of nieuwe marathonwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

naomi1

2 spanboom voor concourswagen of nieuwe marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 14:07

Ik heb een enkelspan concourswagen van Van der Mee, is in zeer goede staat, heeft schijfremmen achter, is 1.25 breed en weegt rond de 100kg. Hiervoor staat mijn 8 jarige shetlandmerrie van 99 cm.

Nu heb ik nog een merrie van 6 jr. 96 cm. Deze heb ik 5,5 jaar geleden aangeschaft als gezelschapspony voor de 8 jarige (alleen vind ik zo sneu.) Pony is wel altijd in de hand geweest keuringen bezocht, longeren met tuig is geen probleem, sturen snapt ze ook. maar het beestje wordt dik van de lucht, dus wil ik haar ook laten beleren, kan ze die buik eraf lopen (ander wel zelf beleerd maar ik heb geen rijbak meer voorhanden en ook geen prof. hulp meer na verhuizing, dus uitbesteden aan een prof. lijkt mij de beste oplossing.)

Nu heb ik 2 vragen aan de doorgewinterde 2 spanrijders;

Kan ik de 6 jr. het beste eerst in het enkelspan laten betuigen, of samen direct in het dubbel.

Kan ik de concourswagen laten ombouwen naar een verwisselbare 2 spanboom / lamoen. (uiteraard prof. waarschijnlijk gewoon door van der Mee.) Of zeggen jullie levensgevaarlijk (telicht, te smal etc. stel het een paar maanden uit en koop een goede marathonwagen voor het dubbel, en enkel voor de concours.

JoyCiej007

Re: 2 spanboom voor concourswagen of nieuwe marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:50

naomi1 schreef:
...............(ander wel zelf beleerd maar ik heb geen rijbak meer voorhanden en ook geen prof. hulp meer na verhuizing, dus uitbesteden aan een prof. lijkt mij de beste oplossing.)......

Heb niet zoveel verstand van 2span rijden, maar wilde even opmerken dat ik het zeer verstandig en vooral erg goed van je vind dat je er zelf voor kiest om haar dus toch maar uit te besteden aan een prof. Lachen OK dan! Kunnen sommigen nog een voorbeeld aan nemen Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:44

In principe kan je met een concourswagen wel dubbelspan rijden afhankelijk wat voor doel je voor ogen heb (wedstrijden, recreatief) en welk terrein je rijd (ik zou niet een hobbelig bospad ermee opgaan). Een wagenbouwer zoals vd Mee of HCA kan wel een langboom passend maken voor je kar.

Ik persoonlijk beleer het liefst in enkelspan. De overgang naar dubbelspan is dan zo gemaakt. Andersom kan het wel eens problemen geven omdat de pony niet heeft geleerd op eigen benen te lopen/ te trekken. In dubbelspan beleren gaat wel sneller.

Het verkeersmak maken kan weer het beste in dubbelspan als de andere pony in ieder geval bomproof is.

Een ander voordeel van het enkelspan betuigen is dat je daar het tuig en lamoen al voor heb. Mocht de jongste pony zich niet laten betuigen, dan heb je in ieder geval niet al geld voor niets uit gegeven. Dubbelspantuig en langboom aanschaffen zou ik pas doen als de jonge pony is beleerd en blijkt samen te kunnen met de andere pony. Het kan namelijk ook nog zo zijn dat ze een totaal verschillend karakter/ werklust of gang hebben voor de wagen en niet samen spannen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:52

Beleren doe ik meestal eerst op dubbelspan. Is veel makkelijker en ze krijgen er sneller vertrouwen van. Na een keer of 4 wanneer ie braaf loopt en niet bang meer is voor de kar doe ik m op enkelspan. Anders beginnen ze idd te plakken en niet op eigen benen te lopen.