[AR] Tips tegen duikers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Tips tegen duikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 09:58

Als mijn pony's een beetje op dreef beginnen te komen bij een dressuurtraining (met name Dysten en Femke), gaan ze snel te diep lopen. als ik ze dan iets meer ruimte geef, gaan ze meer in de richting van het halsstrekken dan dat ze meer opgericht komen, of hun neus alleen wat uitschuiven. laatst kreeg ik bij femke als advies dat ik met de buitenleidsel wat moet gaan 'vissen' , maar dan loopt ze een paar seconden goed en dan duikt ze al weer naar beneden. als ik wat meer oprichting kan krijgen, is het duikprobleem denk ik al een stuk minder. maar hoe krijg ik dit voor elkaar?
ik vind het wel apart dat dit juist de 2 pony's zijn die je redelijk hun achterhand onder kunnen brengen en fijn verzamellen.

Einam

Re: Tips tegen duikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:18

Heel veel overgangen en tempowisselingen rijden is doorgaans de oplossing.
En als ze echt op de kop gaan lopen even flinke vooruit (gas erop) zodat ze de hand voren opzoeken en niet op de kop kunnen lopen. Deze voorwaartse reactie overigens niet afstraffen door meteen de leidsels weer aan te nemen. Laat gerust maar even lopen.

Succes!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:36

De oorzaak hiervan is dat de pony's waarschijnlijk niet aan het bit gaan. Er is onvoldoende drang naar voren of de pony vind het bit te scherp en durft hem niet aan te pakken. In het laatste geval kan een ander bit helpen of de kitketting een schakel losser. In het eerste geval moet je zorgen voor goede drang naar voren. Flink aansporen met de stem en zweep dus. Wanneer de pony in galop valt, rustig aan terug nemen door kleine ophoudingen te maken op het moment dat je weer mondgevoel in je hand heb. Geef de pony's de ruimte om zich lang te maken, waarschijnlijk maken ze zich te kort in het lijf.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:02

Ik had dat een tijdlang met Lotje ook. Dan boorde ze bijna de grond in Haha!
Kreeg het advies om idd veel te schakelen, maar ook ophoudinkjes te maken zodra ze duikt. Dat betekent dan wel consequent, iedere keer áls ze duiken, die ophoudinkjes maken. Kost even wat energie, maar het is op den duur steeds minder nodig. Eerst gaat het een paar sec goed, daarna steeds langere stukken. Bij Lotje hielp het goed iig Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:48

Goed topic Lachen Heb dit probleem ook af en toe; loopt ze lekker, gaat ze op een gegeven moment toch te diep lopen. Lachen Zal de tips onthouden en eens in de praktijk uitproberen Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:32

Napie schreef:
De oorzaak hiervan is dat de pony's waarschijnlijk niet aan het bit gaan. of de pony vind het bit te scherp en durft hem niet aan te pakken.

dat is in iedergeval niet het probleem. ze loopt heerlijk aan het bit. te scherp is het bit ook zeker niet.

ik heb fem trouwens net even aan de dubbele longe gehad en de leidsels een gat lager aan het bit gedaan. ze liep echt super!! heel mooi hoog in de hals, netjes op de loodlijn en lekker actief de achterhand er onder.
maar nu was het de jongste telg mythos die vooral in stap lekker achter de hand kroop. hij volgde mn hand absoluut niet met zn neusje, hij ging alleen maar crossen als ik mn hand iets naar voren deed. ook floortje begon ineens te duiken, zei heeft dan wel een probleempje met het onderbrengen van de achterhand omdat ze wat overbouwd is. ophoudingkjes hielepen echt niet bij haar.
ik vind dit echt een lastig probleem!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 13:14

de pony's zijn weer bijna beter (waren ongeveer 5 weken ziek->virus) en ik ben weer rustig aan begonnen met mennen.
alleen flo duikt nog steeds. die ophoudinkjes helpen echt niet. ze denkt alleen maar dieper moet gaan lopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:52

'Ruimte geven in je hand en opvullen met je been' Dit is wat mijn instructrice me elke keer weer een paar keer moet vertellen. Mijn pony loopt ook erg makkelijk te diep, zijn houding is gewoon te rond zeg maar.
Met je been opvullen zal lastig worden aangespannen, probeer dit dus op te lossen met je stem of eventueel je zweep.

shettyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:06

waarom probeer je geen 4 ringen trens Pling

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:02

shettyteam schreef:
waarom probeer je geen 4 ringen trens Pling

misschien is het beter het eerst rijtechnisch te proberen op te lossen.
Jorrit heeft een tijd lang "geknikt"
Niet helemaal hetzelfde probleem maar dus ook een aanleuningsprobleem. VOlgens mijn (rij)instructrice kan dit ook komen omdat jonge paarden op den duur last krijgen van spierpijn en dit met geknik oplossen.

Volgens mij moet je naar je hand toe blijven rijden (voorwaarts houden) en je kunt gerust een keer met je hand de pony "uit het diepe" optillen.
En natuurlijk goed voelen aan de voorkant.

shettyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:34

en toch denk ik het met het bit te maken heeft ik ken het probleem ik heb 2 pony s die het ook deden de een rij ik nu op een trens met 4 ringen en de ander rij ik op een bit wat in 2 ringen hangt een liverpool en nu loopt die pony ook mooi en gelijk met zijn span genoot ..en oplossen met geknik en spierpijn ? ? goed longeren regelmaat is belangrijk

isolde04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:43

Kan aan het bit liggen, maar de pony kan er ook gewoon lekker ervoor zorgen dat jij nageeft ipv zichzelf.
Hij draait de rollen om en zoekt steun in jouw hand. Laat ze maar eens flink onder druk draven en dan ineens pats boem de leidsels los, dan moeten ze op eigen benen draven. Dit kan je enkele malen herhalen, maar meestal leren ze het na 1 of 2 keer wel af. Het is de bedoeling dat zijn aan het werk zijn en niet jij. Suc6 ! Knipoog

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:02

Ik ben het helemaal eens met je Isolde. In principe zou je op elk moment de leidsels iets losser moeten kunnen laten, zonder dat je paard/pony meteen in je handen gaat "hangen" (daar krijg je alleen zelf maar spierballen van!). Weet uit eigen ervaring dat het erg lastig kan zijn om dit op te lossen en dat je hierin heel consequent moet zijn. Onder het zadel heb ik het met behulp van mijn instructeur eerst opgelost door veel tempowisselingen te rijden en ook korte ophoudingen te geven. Nu werkt dit voor het mennen eigenlijk op dezelfde manier. Dus veel schijnovergangen en vandaaruit wegrijden, waarbij de pony echt op zijn eigen benen moet gaan lopen. Heb je ook hulp van een instructeur bij het rijden of mennen? Anders doen een paar lessen soms al wonderen...Succes ermee! Knipoog