Longeren wil niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

Longeren wil niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:39

Nou niet echt longeren, maar dat je dus met je leadrope doet en met het uiteinde draait om je paard te laten lopen. Normaal gaat het hartstikke goed maar vandaag ineens niet. Rechtsom ging wel, maar linksom niet. Het heeft niet echt iets met stijfheid te maken denk ik, want normaal is ze stijfer rechtsom.
Maarja.. waar kan dit aan liggen en heeft iemand tips? Het zou misschien ook wel aan mijn lichaamstaal kunnen liggen hoor, maarja normaal heb ik dat probleem niet.

Keukenkast

Re: Longeren wil niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:40

Als je normaal dat probleem niet hebt, kun je misschien bij jezelf ten rade gaan wat je nu anders deed? Het is waarschijnlijk maar een heel klein dingetje wat er anders is gegaan..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:46

Misschien een beetje domme vraag, maar waarom staat dit op NH als je gewoon met zadel, peesbeschermers enz. rijd?? Longeer hem dan gewoon met een longeerlijn dan heb je denk ik het probleem ook niet???? ( Ik ben zelf niet zo'n NH fan! )

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:58

Dan heb ik een nog groter probleem want dan wordt ze agressief. Gaat ze steigeren en naar me bokken enzo. En waarom zou je geen grondwerk enzo mogen doen als je met zadel rijdt en je pony's benen wil beschermen omdat ie zichzelf vaak raakt en een peesblessure heeft gehad? Sorry hoor aerdenhout1 maar zet dan geen reactie.

Elzepelze: Ja ik ben al hard aan het denken. Kan misschien ook zijn omdat het paard van mijn zus er wel bij in de bak stond.. (ze stond in de andere helft dat wel dus ze liep er niet steeds doorheen ofzo Haha! )

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:05

ik doe ook heel veel grondwerk op NH manier maar straks het rijden gaat toch echt eerst op de "normale" manier.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:13

@aerdenhout: wat hebben peesbeschermers en een zadel in vredesnaam met wel/niet NH te maken Verward . Misschien moet je je eens gaan verdiepen in wat NH is Pling

Ik zou eens beginnen wat aan het probleem te doen dat ze naar je bokt en steigert Knipoog
Verder eens bedenken of je vandaag iets anders deed dan andere dagen of dat ze misschien ergens last van heeft?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:47

Ik zou me eens verdiepen in je eigen positie. Ervaring leert dat veel mensen (waaronder ikzelf) de neiging hebben om te ver naar voren te gaan staan tijdens het longeren ten opzichte van het lichaam van je paard. Daardoor blokkeer je met je lichaam als het ware je paard.
Ik vind dit even lastig uitleggen, maar kijk dus eens waar jij je ten opzichte van je paard bevindt tijdens het longeren. Als je je bijvoorbeeld ter hoogte van zijn schouder bevindt, kan het al zijn dat je hem blokkeert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:02

Ik denk zomaar dat het aan je lichaamstaal, je lichaamspositie, en het niet konsekwent doorlopen van de fases ligt dat je geen reactie hebt gekregen.

Ook bij de circling game heb je fases. Als je paard niet reageert op het ronddraaiende uiteinde van de lead rope, mag je hem er gerust een keer mee raken terwijl je dat uiteinde blijft draaien. Kijk daarbij een beetje nors naar de achterhand, buig een beetje voorover in sluipende en agressieve houding, en loop op de achterhand af. Paard moet wijken voor jou, jij bent de baas. Een keer raken met de leadrope waarbij je de cirkelbeweging en de richting van de beweging niet onderbreekt is voldoende. Het paard moet "per ongeluk" in de weg staan.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:32

Ashquar schreef:
Elzepelze: Ja ik ben al hard aan het denken. Kan misschien ook zijn omdat het paard van mijn zus er wel bij in de bak stond.. (ze stond in de andere helft dat wel dus ze liep er niet steeds doorheen ofzo Haha! )

Mijn paard doet dat toevallig ook als er een ander paard aan de andere kant van de bak staat (met touwtje). Naar mijn idee deed ze het toen omdat dat het paard was wat het hoogst in rangorde staat zeg maar, en er daarom niet langs ging.. Lachen

Heb je het alweer geprobeerd trouwens?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:50

Ook al staat er een ander paard in de bak, moet je paard nog steeds op jouw letten. Heeft hij zijn aandacht niet bij jouw, heb je zijn respect niet. Als je paard je met twee ogen aankijkt, heb je zijn respect...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:31

Er is in elk geval iets waardoor het niet goed gaat.

Off: Waarom heb jij al-tijd zo'n aanvallende toon Cassidy(komt op mij altijd zo over tenminste) als ik vragen mag:? Verward

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:42

Sorrie hoor als het verkeerd overkwam! Het was niet aanvallend bedoeld, ik vroeg het me alleen maar af. De NH manier is toch zoveel mogenlijk zonder van alles je paard beweging te geven? Als ik dan een zadel en peesbeschermers zie denk ik niet aan NH.
Maar als jou paard aan de longe steigerend en bokkend naar je toe komt, en je wil het op de NH manier oplossen, moet je misschien iemand die er in thuis is vragen om je te helpen?
Persoonlijk zou zo'n paard het bij mij 1 keer proberen om aan te vallen en daarna nooit meer. En geloof mij, ik heb er al een hele hoop gehad.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 21:55

Ik denk dat het inderdaad aan mijn lichaamstaal lag. Mijn pony is de baas over het paard van mijn zus dus ze kan haar ook wel wegjagen als ze vindt dat het paard van mijn zus in de weg staat. Ik heb het vandaag niet meer gedaan maar zal morgen proberen wat verder naar haar kont toe te staan.

aerdenhout1: Ik hoef niet persé met zweep enzo te longeren als ik zonder en gewoon op deze manier hetzelfde kan alleen dan zonder problemen. Knipoog Mijn pony is gewoon heel dominant en een gevecht met haar hoef ik ook niet. Op de NH manier is het in één keer goed gegaan. Lachen Het is alleen even deze keer dat het minder ging.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:59

aerdenhout1 schreef:
De NH manier is toch zoveel mogenlijk zonder van alles je paard beweging te geven?

Nee, dat is dus helemaal niet wat NH is. Knipoog Voor sommige mensen kan dit inderdaad een gevolg zijn, maar dat hoeft helemaal niet. NH is wederzijds respect hebben voor elkaar, en zoveel mogelijk in de lichaamstaal van paarden communiceren met je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:05

Ashquar schreef:
Op de NH manier is het in één keer goed gegaan. Lachen Het is alleen even deze keer dat het minder ging.

De baas worden over je paard is geen probleem, ook niet met NH (bijv. toepassen van Join-up in wat voor vorm dan ook).
De positie handhaven is een heel ander verhaal. En het feit dat je paard/pony je op dat moment aan het uittesten was en gewonnen heeft moet je eigenlijk aan het denken zetten. Het is niet alleen deze keer, er gaan meer krachtmetingen volgen. Subtiel, iedere keer kleine onenigheden, en afhankelijk van jouw reactie daarop zul je de leiderschapspositie kunnen handhaven, of niet.....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:12

Ik ben het helemaal met je eens dorientjuh. Maar het wordt tegenwoordig zo ontzettend overtrokken. Jammer dat er zoveel NH ers zijn die het eigenlijk niet helemaal begrijpen en de zogenaamde instructeurs die er goud geld aan verdienen. Misschien dat bij mij daarom al mijn haren overeind gaan staan als ik weer zo'n topic lees. Maar dit hoort thuis in een ander topic dus laten we er maar over op houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:24

Ik denk eerder dat het overtrokken wordt door mensen die weinig tot niets van NH weten.
Jij was ook in de veronderstelling dat wanneer je aan NH 'doet', dat je dan zonder zadel rijdt.
Komt vast ergens vandaan, maar niet bij de 'NH-ers' zelf. Vork

BubbleGumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:28

Ik zet even een stipje ,
Wil dit vanavond lezen !

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:21

Cassidy schreef:
Ashquar schreef:
Op de NH manier is het in één keer goed gegaan. Lachen Het is alleen even deze keer dat het minder ging.

De baas worden over je paard is geen probleem, ook niet met NH (bijv. toepassen van Join-up in wat voor vorm dan ook).
De positie handhaven is een heel ander verhaal. En het feit dat je paard/pony je op dat moment aan het uittesten was en gewonnen heeft moet je eigenlijk aan het denken zetten. Het is niet alleen deze keer, er gaan meer krachtmetingen volgen. Subtiel, iedere keer kleine onenigheden, en afhankelijk van jouw reactie daarop zul je de leiderschapspositie kunnen handhaven, of niet.....

Ik denk niet dat Santos een of ander plan bedacht heeft om de macht van mij over te nemen. Haha! Ik had het idee dat ze me echt niet snapte want als ze vervelend wil doen wordt ze wild.
Heb het trouwens nog niet weer geprobeert. Haha! Niet echt tijd gehad, heb vandaag alleen even gereden. Morgen heb ik wel tijd dus dan zal ik even kijken hoe het gaat.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 19:49

Heb het vandaag weer geprobeerd en heb ik goed naar die tip geluisterd dat je niet te ver naar voren moet. Nou het is helemaal goed gegaan. Haha! Het was trouwens niet alleen mijn lichaamstaal, Santos was ook vervelend. Ze deed het vandaag weer. Ze draait zich dan ineens heel abrupt om en dan doet ze dr hoofd helemaal omhoog enzo. Vandaag was ik er steeds op tijd bij gelukkig en toen ging het weer goed.