Protest bij het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stanleytje

Protest bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 14:54

Vorig jaar ben ik begonnen met mijn paard longeren, het ging redelijk goed totdat hij ging puberen en erg vervelend werd. Hij draaide steeds om of liep achteruit noem maar op. Elke keer had ik stres naar het longeren en ik ben er toen ook mee gestopt.

Nu wil ik het longeren weer gaan oppakken, omdat we nu redelijk veel trainen en ik vind dat longeren ook belangrijk is voor zijn training.

Vrijdagmiddag ben ik weer voor het eerst begonnen, hoofdstelletje in longeersingel om met touwtje eraan en hup naar de bak. Ik had een stuk bak afgezet met lint en toen ik wilde beginnen wist meneer al hoe laat het was. Hij liep achteruit door het lint en ging in protest.

Naar een tijdje heb ik hem dan toch linksom gekregen. Toe hij het snapte ging het goed en hij heeft een paar rondjes gedraafd en gestapt. maar toen kwam ook de rechterkant aan de beurt. Rechtsom is zijn moeilijke kant en dat was dan ook goed te merken. Hij draaide zich steeds om en liep dan achteruit. Meedraaien ging niet omdat hij dan acuut achteruit liep. Ik heb hem de hele tijd halt laten staan om gezet en opnieuw geprobeert. Deze kant ging een stuk slechter maar ook hier heeft hij een paar rondjes gestapt. Ik bleef dan wel dicht bij zijn achterhand en had de zweep dicht achter hem.

Naar 45 min. ongeveer ben ik gestopt, omdat hij beide kanten toch 3 rondjes netjes had gelopen. Nou was ik wel zelf nog moeer dan hij maar hij was rond gegaan. Nou was ik benieuwd of er iemand is met tips voor het volgende longeer avnontuur.

Cassidy

Re: Protest bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:09

Ik denk zomaar dat je verkeerd staat. Achteruit lopen bij longeren kan alleen als jij verkeerd staat. Je moet niet schuin voor het paard gaan staan (blokkerende positie), maar schuin achter het paard gaan staan (drijvende positie).

Mijn advies is om grondwerk te gaan doen. Koop een touwhalster, een stick en een leadrope en ga beginnen met het wegdrijven van de achterhand, daarbij hou je het hoofd van het paard altijd jouw richting uit, zodat hij zich niet kan omdraaien en zijn volledige gewicht in de strijd kan gooien. Je mag de leadrope gerust heel kort vastpakken. Met de stick maak je bewegingen, je slaat zachtjes en met kleine bewegingen op de grond terwijl je op de achterhand van het paard afloopt. Je kijkt kwaad naar de achterhand van het paard, bukt een beetje voorover en maakt steeds grotere bewegingen met de stick, tot het paard er een keertje per ongeluk onderstaat (dus van boven naar beneden, niet van richting veranderen). Dat hoeft maar een keer. De volgende keer begin je weer met het zachtjes slaan op de grond terwijl je op de achterhand afloopt. Wedden dat hij de achterhand meteen wegdraait, voor dat je bij hem bent?
Als je er voor zorgt dat het paard op die momenten altijd twee ogen op jouw gericht heeft, kan hij niet buitenom draaien en zijn gewicht in de strijd gooien om je zo de lijn uit handen te trekken.