Ik zou het zelf eerst aan de hand leren i.p.v aan de lange teugel. Aan de lange teugel heb ik ook niet zoveel verstand, dus misschien kan het wel hoor
Er zit in de hals van je paard een 'speciaal plekje' waar je op kunt duwen, en dan brengt je paard zijn kont naar binnen. Dit is een reflex van het paard, wat veel mensen niet weten. Net zoals bij ons bij de knieën. Als je met een hard voorwerp net onder je knie tikt, dan vliegt je onderbeen omhoog, ook een reflex dus. Ditzelfde zit ook in de hals van je paard, waardoor hij zijn kont naar binnen brengt en jij gewoon je stelling naar binnen kunt behouden. Ik duwde in het begin de achterkant van de zweep zachtjes tegen de hals en daarna gelijk weer weg. Dit hoef je maar 1 of 2 keer te doen en meestal snapt je paard/pony het dan wel. Als ik nu travers aan de hand oefenen, hoef ik enkel haar hoofd een stukje naar buiten te begeleiden (wel met stelling naar binnen) en ze doet het al. Ze doet het echt op niks!
Je moet je hulpen zo licht mogelijk houden vanaf het begin af aan. Dit 'trucje' is ook absoluut paardvriendelijk en wordt ook wel eens gebruikt klassieke leermeesters.
Het plekje in de hals moet je zelf even zoeken bij je paard. Ik moet zelf ook zoeken als ik het bij een ander paard doe. Mijn pony heeft een korte hals en haar 'plekje' zit een beetje aan het einde van haar hals ongeveer in het midden, eigenlijk net boven het schouderblad!
Je kan ook op andere manieren de travers leren aan de hand. Kan je vanuit je schouderbinnenwaarts je stelling al omwissel, dus dat je ook kan omstellen naar renvers? Ik zou dan eerst met dit beginnen en dan kan je langzaamaan ook de travers vragen. De renvers is gewoon het omgekeerde van de travers! Suc6!