[AR] broek bij geremde wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

broek bij geremde wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 10:45

Hallo (ben ik weer zullen jullie denken)

ik zit met wat vraagjes over een broek.
ik heb nu op mijn ongeremde wagen een broek aan het tuig zitten (lijkt me hier wel makkelijk Clown )
Alleen nu mijn 'marathon' wagen eraan komt (met rem) vraag ik me af of een broek nog wel nodig is...
In principe heb je nu de rem toch?

Waarom wel een broek bij een geremde wagen of waarom niet?

Bedankt!

A10

Re: broek bij geremde wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:47

Als je een keer te laat bent met intrappen heveltje af loopt de wagen niet gelijk op de hakken, maar als jij altijd op tijd bent Knipoog is het niet noodzakelijk.

Edit: als je een jonge pony hebt die wel eens plots stilstaat (zoals die van mij...) dan is een broek ook handig, om dezelfde rede als boven.
Laatst bijgewerkt door A10 op 31-03-07 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 10:48

Oke, het is dus gewoon een beetje veiliger voor je pony als je de broek eraan laat zitten Lachen
Bedankt!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:33

Ik rij altijd met broek/omloop zowel enekl als tweespan ongeacht mijn vier wielen geremde wagen. Ik wil niet bij elk flauw heuveltje van de rem gebruik maken.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 15:01

Ik rijdt mijn shetlander zonder broek in het enkelspan. de reden daarvan is wat ingewikkeld. na vele botsingen met bomen en kennismakingen met (natte) sloten, begrepen we eindelijk wat er was: telkens als meneer schrok (en dat gebeurt nog al eens) Vangt de broek de wagen op. oftewel Ollie kreeg dan de broek strak om zijn billen heen. en dat resulteerde dan in een slaande en niet bestuurbare pony. Na vele mislukte pogingen om hem hier toch aan te laten wennen, besloten we om dan de broek maar weg te laten en tadaa.. het is een voorbeeldige pony en hij heeft nooit meer gek gedaan. (het blijft natuurlijk opletten met hem). wel moet je goed en op tijd bij remmen, en dat moet vaker dan je denkt. bv al bij een drempel op de weg en de broek is ook handig wanneer je teruguit zet. Mijn welsh pony's rijdt ik dus wel altijd met broek (in het enkelspan dan in het tweespan rijdt ik zonder dan vind ik de broek niet zoveel nut hebben en ik persoonlijk vindt het mooier zonder broek dan met) ik hoop dat je hier wat aan hebt met het nemen van een beslissing.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 15:09

Bedank voor jullie antwoorden.
Ik heb toch maar besloten om gewoon met broek te blijven rijden. Dan hoef ik niet steeds op de rem te trappen voor het minste. Whoopy heeft ook geen problemen ermee om de wagen met zijn kont op te vangen, dus daarvoor hoef ik het niet te laten.
Maar bedankt voor jullie duidelijke motieven! Haha!

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:16

wij rijden altijd met het complete tuig erop!
wanneer je een hobelig pad hebt kun je niet op de rem gaan staan en vangt de broek de kar op,zonder de broek zou de kar al lang tegen de hakken van het paard geklapt hebben.met het wel gekende resultaat
ik geef je een goede raad broek altijd

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:42

De kar klapt niet zomaar op de hakken van je paard hoor, dat valt reuze mee. Ik rijd zelf alleen de marathon met een broek (afgelopen marathon zelfs ook nog zonder, broek vergeten, stom), nooit problemen gehad. Scheelt misschien dat ik niet in Limburg woon en weinig last heb van heuvels. Maar met dijkjes naar beneden rijden etc. is het standaard om de rem even in te drukken. Verkeersdrempels vang ik zo af en toe op, ook nooit problemen mee.
Het wordt een automatisme en je merkt snel genoeg als je het vergeet, je pony remt zelf namelijk ook af doordat hij de wagen met zijn schofttuig op begint te vangen.