Probleem met longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi96

Probleem met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:18

Mijn paard Naomi is nu 10 jaar, dit jaar wordt ze 11 jaar. Maar ik wil soms ook wel eens longeren alleen Naomi vindt dit soms geen goed plan.
Als ik ga longeren dan gaat het in stap wel normaal de eerste 10 min ongeveer. Maar na die 10 min begint ze dan opeens te steigeren en soms zo hoog dat het touw wel eens om der been wikkelt of om der nek omdat ze de andere kant op draait. Ik kan dan eigenlijk niks meer doen en rent me paard los door de bak met dat touw achter der aan waardoor ze ook kan vallen etc. Nu mijn vraag hoe kan ik zorgen dat mijn paard niet meer steigert. Ik longeer met zweep omdat ze anders niet echt vooruit komt maar probeer het meest op me stem.
Hopelijk hebben jullie een paar tips?

groetjes Samantha

InekeH87

Re: Probleem met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:10

leer het paard druk op het touw te vermijden. Mocht ze dan los komen zal ze niet in paniek raken als het touw om haar heen raakt.

Longeer je met bijzet? Is er mogelijkheid om in een round-pen of afgezet stuk bak een keer los te longeren? Dan kan ze steigeren wat ze wilt ze schiet er niks mee op.

Naomi96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 11:20

InekeH87 schreef:
leer het paard druk op het touw te vermijden. Mocht ze dan los komen zal ze niet in paniek raken als het touw om haar heen raakt.

Longeer je met bijzet? Is er mogelijkheid om in een round-pen of afgezet stuk bak een keer los te longeren? Dan kan ze steigeren wat ze wilt ze schiet er niks mee op.

Bedankt voor de tip ik zal het eens proberen Lachen

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:40

Als ze dit vaker doet, is het een manier om onder het werk uit te komen, ik zou haar wat strenger aanpakken en evt longeren met dubbel longe. als ze dan steigert trek je haar uit balans. (wat je normaal juist niet doet, doe je nu juist wel) Dit klinkt misschien wat sneu, maar ze denkt nu waarschijnlijk wel 2x na voordat ze weer de lucht in gaat. ps. als je haar flink voorwaarts longeert heeft ze ook geen tijd om te steigeren!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:42

Ik zie nou pas dat je nog best wel een beetje jong bent, misschien kan iemand je hier anders mee helpen?!

Naomi96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 13:41

sumic schreef:
Als ze dit vaker doet, is het een manier om onder het werk uit te komen, ik zou haar wat strenger aanpakken en evt longeren met dubbel longe. als ze dan steigert trek je haar uit balans. (wat je normaal juist niet doet, doe je nu juist wel) Dit klinkt misschien wat sneu, maar ze denkt nu waarschijnlijk wel 2x na voordat ze weer de lucht in gaat. ps. als je haar flink voorwaarts longeert heeft ze ook geen tijd om te steigeren!

ik zal het proberen Lachen