Gymnastiserend grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

memory

Gymnastiserend grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 11:39

Ik ben nu al een tijdje bezig met grondwerk met mijn paard. Eerst volgens Parelli, toen meer de dressuurkant dmv lessen van Wim Vonck. Tegenwoordig zijn mijn paard en ik bezig met onderstaande oefeningen.

Gymnastiserende oefeningen met los paard
http://www.youtube.com/watch?v=_Vn0LctoO94

Circels on line, twee kanten op, overgangen naar draf en terug. Zoals je kan zien zijn de overgangen terug net aangeleerd (nog wat aarzelend en hij wil bijna helemaal gaan stilstaan zoals hij eerst deed)
http://www.youtube.com/watch?v=sz7AqYdrbdY

De zijgangen on line, schouderbinnenwaarts, travers, en oefening van Honza Blaha (voor zover ik die kon spieken tussen de bedrijven door tijdens de cursus voor de NH dag).
http://www.youtube.com/watch?v=Ys1L1QR6hII

Van hand veranderen met behoud van buiging op de cirkel.
http://www.youtube.com/watch?v=sA8HUCB0pVs

En als afsluiter nog ff wat leuke dingetjes, zoals spaanse pas (eerder tank style dan nezerov style maar ach ) en achterwaartse draw in slingerbeweging
http://www.youtube.com/watch?v=JjOv5GzNhHQ

Roept u maar! wat vinden jullie ervan?

(had dit topic eerst bij itp staan maar dit lijkt me een meer geintereseerd publiek Knipoog)

Lolleke

Re: Gymnastiserend grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:43

stoer joh!! en tank style..daar is het een fjord foor eh!! Tong uitsteken

ziet er lekker rustig uit!! ga zo door Lachen

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:49

Helemaal te gek,vraagje hoe leer je hem die achterwaartse draw aan?

Groetjes Kiara

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:13

Echt helemaal geweldig! super zoals je dat doet!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:58

Zijn hele goede oefeningen.

Een tip let op je juist onder plaatsten van het binnenachterbeen en corrigeer dat bij voorkeur doormiddel van plaatsing van de schouder te corrigeren en niet de achterhand want dit zorgt voor spanningen in de rug.
Tijdens de schouderbinnenwaarts valt je fjort over de schouder heen weg. Dit kan je ook heel makkelijk door wendingen oplossen.

Heel mooi hoe ver je al gekomen bent met je fjort. Zeker niet het makkelijkste paard om dit mee te doen en daarom nog knapper.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:01

Wauw heel knap! In welk level zit je (ik neem aan dat je Parelli doet)?
PS: mooi muziekje eronder maakt het nog wat spectaculairder. Haha!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 22:00

Kiara04 schreef:
Helemaal te gek,vraagje hoe leer je hem die achterwaartse draw aan?

Dank je
De achterwaardse draw is vanuit achterwaards gaan vanaf de schouder (staat ook op een filmpje geloof ik), en dan elke keer stukje verder naar achteren opschuiven. Totdat je uiteindelijk achter je paard staat, als je dmv energie en houding achterwaards vraagt dan reageert paardlief over het algemeen wel.

josien schreef:
Een tip let op je juist onder plaatsten van het binnenachterbeen en corrigeer dat bij voorkeur doormiddel van plaatsing van de schouder te corrigeren en niet de achterhand want dit zorgt voor spanningen in de rug.
Tijdens de schouderbinnenwaarts valt je fjort over de schouder heen weg. Dit kan je ook heel makkelijk door wendingen oplossen.

Wat corrigeer je dan precies aan de plaatsing van de schouder? En wat bedoel je met over de schouder wegvallen oplossen met wendingen? Elke keer als ie over schouder wegvalt afwenden?

dorientjuh schreef:
Wauw heel knap! In welk level zit je (ik neem aan dat je Parelli doet)?

Ik heb een tijdje Parelli gedaan maar ben daar vanaf gestapt (anderhalf jaar geleden ofzo) toen ik merkte dat mijn paard er fysiek niet beter op werdt. Toen ik stopte had ik officieel L1, en was begonnen met L3 (L2 oude stijl nooit gehaald vanwege vliegende galopwissels). Toen heb ik les genomen van Wim Vonck (zat in je profiel te kijken en je hebt foto's gemaakt van ons; iig van mijn collega en haar paard, tijdens de NH dag). De principes van Parelli gebruik ik uiteraard wel nog steeds maar de oefeningen, zoals ze omschreven zijn in de pakketten bijna nooit meer.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:09

memory schreef:
Ik heb een tijdje Parelli gedaan maar ben daar vanaf gestapt (anderhalf jaar geleden ofzo) toen ik merkte dat mijn paard er fysiek niet beter op werdt. Toen ik stopte had ik officieel L1, en was begonnen met L3 (L2 oude stijl nooit gehaald vanwege vliegende galopwissels). Toen heb ik les genomen van Wim Vonck (zat in je profiel te kijken en je hebt foto's gemaakt van ons; iig van mijn collega en haar paard, tijdens de NH dag). De principes van Parelli gebruik ik uiteraard wel nog steeds maar de oefeningen, zoals ze omschreven zijn in de pakketten bijna nooit meer.

Haha ik dacht je inderdaad al te herkennen. Knipoog (ik vond eigenlijk dat jij met je fjord beter was in het grondwerk dan Wim met zijn paard).

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:47

Citaat:
josien schreef:

Wat corrigeer je dan precies aan de plaatsing van de schouder? En wat bedoel je met over de schouder wegvallen oplossen met wendingen? Elke keer als ie over schouder wegvalt afwenden?

Wat lastig uit te leggen. Kijk het filmpje is terug en dan zie je dat je paard als het waren opzij valt inplaats van opzij gaat. Dit komt doordat het binnenachterbeen niet voldoende draagt en de schouder te veel opzij staat.

Als je schouderbinnenwaarts naar rechts vraagt en dus linker buiging in het lichaam vraagt, dan word de voorhand van het paard naar links geplaatst zodat het binnenachterbeen onder kan komen. Op het moment dat dit onvoldoende gedaan word kan het binnenachterbeen niet onder komen en dus ook niet dragen. Hierdoor komt het gewicht op de voorhand en daar de rechter schouder vrij ligt valt het paard snel over zijn schouder heen weg.
Doormiddel van het paard kort naar links te laten wenden zet je de voorhand op de juiste plaats en kun je vandaaruit de schouderbinnenwaarts doorvragen.

In de wending gaat eerst het hoofd, hals, schouder, rug en daarna kont. Dus door te wenden kun je de schouder in juiste positie vragen zonder de kont van positie te laten veranderen. Een paard dat goed in evenwicht is zou altijd deze volgorde van lichaamsdelen in de wending gebruiken. Het gaat dus aan de hoeveelheid van stappen en de scherpte van de wending om de schouder in de juiste positie te kunnen zetten.

xnitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:06

ziet er echt goed uit, heb je eerst een soort les in Parelli genomen, of hoe heb je het geleerd is eigenlijk de vraag meer?
Benieuwd mij wel of je het alleen kan leren door een cursus te volgen, of ook op een andere manier?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:13

leukleuk Lachen fijne filmpjes

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:52

josien schreef:
Als je schouderbinnenwaarts naar rechts vraagt en dus linker buiging in het lichaam vraagt, dan word de voorhand van het paard naar links geplaatst zodat het binnenachterbeen onder kan komen. Op het moment dat dit onvoldoende gedaan word kan het binnenachterbeen niet onder komen en dus ook niet dragen.

Dit klopt niet wat je zegt.

Bij een schouderbinnenwaarts op de rechterhand (naar rechts dus) moet de voorhand van het paard naar rechts geplaatst worden. Niet naar links want anders is het geen schouderbinnenwaarts!
Bij een goede schouderbinnenwaarts loopt het paard op drie (of op vier) sporen over de hoefslag. De binnenste is de meest rechtste waar het binnen voorbeen loopt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:18

Inderdaad jitske een foutje.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:30

wauw! dat ziet er echt al super uit!

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:00

super! Hij reageerd goed op je!Petje af!

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 00:33

Ziet er echt súper uit! Heel leuk!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:58

Ziet er super uit zeg. Leuke Fjord heb je ook Pling