vraagje over dressuurrijden met een bitloze optoming

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Indiana79

vraagje over dressuurrijden met een bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 20:58

Ik rijd mijn jonge paard bitloos in en dit gaat erg goed, ik kan haar met lichte teugel rijden en ik ben nu ook aan het oefenen met stelling en buiging en wijken en schouderbinnenwaarts.
Alleen krijg ik haar niet netjes aan de teugel, ze wil niet nageven op teugeldruk.
Nu rijd ik mijn andere paarden buiten ook bitloos en binnen met een bit. Met een bitje geven ze gemakkelijk na op weinig teugeldruk.
Dus ik heb het bij hun uitgeprobeert met het bitloze hoofdstel (Lindell, is een sidepull waarbij de neusriem met leer is overtrokken) en bij hun lukt het ook niet. Zijn er meer mensen met dit probleem, kan het aan het soort optoming liggen?,
en hoe zou je dit kunnen leren aan een paard?

Qimm

Re: vraagje over dressuurrijden met een bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:01

In princípe moet je paard nagevelijk gaan lopen als je hem goed van achter naar voren rijdt, veel (schijn)overgangen rijden zodat de achterhand er goed onder geraakt. Aan de achterkant duwen en niet alleen aan de voorkant trekken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:15

Geef haar wat tijd, je schrijft dat ze nog aardig jong is. Een paard heeft de tijd nodig om sterk te worden en om te kunnen verzamelen. Gymnastiseer veel met je paard, en probeer niet te veel te focussen op "het aan de teugel" lopen. Het is veel belangerijker dat eerst de ontspannen er goed in zit... En niet proberen je paard van voren in de krul te trekken, dat gaat je niet lukken met een bitlooshoofdstel. Verzameling moet van achter komen dus het belangerijkste moet met je benen gebeuren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:43

Ik sluit me bij beide voorgangers aan.

Verder is 'aan de teugel' het plaatje dat men zo graag wil zien, namelijk hals in de krul. Daar heb noch jij nog je paard iets aan.
Nageeflijkheid komt van achteren en gaat door het hele lijf naar voren. Ze zet haar benen onder de massa, spant haar buik- en bilspieren aan en ontspant haar rug. Ze vindt haar balans en wordt rechtgericht. Van daaruit zoekt je paard vanzelf de nageeflijkheid op en is ze volledig ontspannen en licht in je handen (je kunt dus ook met losse, doorhangende teugels rijden).

Werk dus eerst aan die dingen en werk niet met druk op de teugels aan de voorkant.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 23:18

Bedankt voor de tips. Ik ben zelf gewend om mijn paarden toch vrij snel te leren om na te geven op teugeldruk, wat niet wil zeggen dat ik ze van voor naar achteren rijd, want dan zouden ze op de voorhand gaan lopen. Maar ik begrijp dat jullie een andere manier van werken hebben om bij het paard een rijtypische houding te krijgen.
Maar ik zal zeker kijken of ik iets met jullie adviezen kan doen en misschien hebben jullie gelijk dat ik teveel op de voorkant gericht ben.
Heb binnenkort met haar ook weer een lesje lange-teugel dressuur, dus dan
zal ik mijn instructeur ook om advies hierover vragen.