kan dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

veerlefellow

kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 17:11

hallo ik heb een verzorgpaard en die heeft eigenlijk al zijn hele leven met een bit gereden nu leek mij wel eigenlijk wel een goed idee om eens rustig te gaan omschakelen naar bitloos maar zou dat kunnen?
wat het is een heel schrikachtig paard dat werkelijk ''spoken'' ziet dus iederen keer als ze schrikt rent ze dus heel de bak rond dit doet ze al jaren (heb ik gehoord) en als het dan zo ver is dat ze schrikt kun je haar ook niet meer terug krijgen zonder je hand te gebruiken nu lijkt me dit van de andere kant dus niet heel erg verstandig maar ik zou dus een keuze moeten maken met bit heb je als het ware minder snel het risico dat je er af valt en je nek breekt of dergelijke
dus wat zou ik hier nou aan moeten doen en hoe zou ik haar hier het beste aan kunnen laten wennen

groetjes veerle

ik zou het fijn vinden als jullie mij tips kunnen geven hoe ik dit het beste kan aanpakken

smurf1988

Re: kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:09

Ik heb zelf ook een behoorlijk schirkkerig paard, en rij er gewoon bitloos mee. Als hij schrikt maakt het niet uit of ik er met bit of zonder bit op zit. Schrikken doet hij toch wel, en hij stopt pas als hij daar zin in heeft. Geen bit die hem daarin tegenhoud

Ik doe sinds kort meer grondwerk met hem, daar word hij rustiger van omdat hij mij wat meer begint te vertrouwen. Misschien voor jouw verzorgpony ook een optie?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:58

Inderdaad, bij zulke paarden, bit of geen bit dat maakt niets uit.
Ik zou als ik jou was wel meer tijd gaan investeren in grondwerk, vooral dan schriktraining.
Als het paard dit al jaren doet zal je het er waarschijnlijk ook niet meer helemaal uit krijgen maar alle beetjes helpen nietwaar? En schriktraining beginnen de meeste paarden na een tijdje wel erg leuk te vinden, dus zeker doen ook al beslis je om toch maar met bit verder te blijven rijden! Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:01

Gewoon rustig aan proberen, bijvoorbeeld eerst aan de longeerlijn ofzo, en daarna op de volte, zo in rustige stapjes opbouwen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:05

Helemaal mee eens; grondwerk gaan doen en pas wat schriktraining gaan doen, zodra je merkt dat het paard zich meer op jou gaat richten. Heb ik ook gedaan met mijn jonge paard en hij kan tegenwoordig een hoop hebben, maar het blijft een jonkie, he. Haha!
Maar als er iets 'spannends' gebeurt, vlucht of steigert hij niet meer (deed hij in het begin wel heel erg), maar hij let dan heel erg op mij en ik blijf de rust zelve. Dan kan hij nog wel wat gaan dribbelen, maar dat is dan ook alles.

Ik ga hem deze zomer ook bitloos inrijden en hoewel hij oersterk is, heb ik er alle vertrouwen in dat ik straks bitloos op hem rij (ook op de hei en door de bossen is mijn doel). Lachen

Jouw paard moet wat dapperder worden en meer gaan vertrouwen op jou. Dat kun je met grondwerk zeker bereiken. Succes!! Lachen

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 18:48

dat lijkt me opzich wel een goed idee maar ik ben er eigenlijk nog niet zo zeker van aangezien ik nog niet echt ervaring heb met grondwerk maar ik zal een onderzoek gaan doen overal en eens gaan kijken wat ik kan gaan doen
in iedergeval bedankt

Spikey1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:52

voor het schrikken zou ik hem inderdaad op schriktraining doen. Zorg tijdens het rijden dat ze hard aan het werk is, met 100% de aandacht bij jou. Mijn verzorgpaard schrikt ook veel, maar vooral omdat hij dat zelf wil Haha! Sinds kort doe ik nu meteen aan het werk zetten, Whoosh! met heel veel afwisseling erin. Rondje stappen, 2 rondjes draven, half rondje galop, weer stukje draf etc. Zo leert ie echt op mij te letten en te vertrouwen. Schrikt stukken minder en wordt een stuk soepeler ervan OK dan!
En als het goed gaat belonen!!! Bij mij is het bij schrikken: er langs blijven gaan tot het goed gaat en dan stop ik er meteen mee, als beloning. Met het erlangs 'dwingen' bedoel ik dan.

newfoundland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:44

je kan er gewoon bitloos mee rijden, want mijn Vriendin hefet ook een schrikachtig paard en rijdt er ook bitloos mee

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:55

veerlefellow schreef:
hallo ik heb een verzorgpaard en die heeft eigenlijk al zijn hele leven met een bit gereden nu leek mij wel eigenlijk wel een goed idee om eens rustig te gaan omschakelen naar bitloos maar zou dat kunnen?.....
ik zou het fijn vinden als jullie mij tips kunnen geven hoe ik dit het beste kan aanpakken

Vraag eerst eens aan de eígenaar wat díe vindt. Die mis ik in dit verhaal en die lijkt me toch de eerste.

Het zal je maar gebeuren zeg dat jij nergens mee zit en je verzorgdingus gaat zonder enige kennis van zaken fijn bitloos hannessen omdat het haar 'wel een goed idee lijkt'.

HC