Welke boeken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Welke boeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 00:35

Welke boeken zijn favoriet onder de naturals?
Op mijn site staan boek/video/dvd bespekingen.

Zelf vind ik Anatomie in motionvan Susan Harris heel interessant.

Het boek Natuurlijk paardenhoudenvan Jo Bird en Van Probleem tot spel van Eva Saegerman staan op mijn lijstje om gerecenseerd te worden.

Welke boeken vinden jullie aanraders? Zijn deze boeken speciaal geschikt voor 'naturals' od voor paardenliefhebbers in het algemeen?

Ook aanraders van dvd's/video's mogen.

GeneralFlynn

Re: Welke boeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 07:18

Anatomie in motion is een video toch?
Die wil ik wel eens zien idd.

Ik ben verder meer een beeld gericht persoon,en kan me niet concentreren op een boek.
Ik moet het voor me zien,en dat heb ik met de dvd's van Parelli.
Ik heb ze in de loop der jaren allemaal kunnen verzamelen,en ben er zeer blij mee,ik gebruik het dagelijks.

Van Parelli heb ik op dvd:
Level 1 Partnership.
Level 2 Harmony.
Liberty & Horse behavior.
Trouble free trailer loading.
My horse won't go.
The catching game.
Naturally solutions for spooky horses.
Jumping with confidence.
Succesful watercrossing.

Ik heb ook een set van Chris Irwin,maar hij is nogal saai als je Parelli gewent bent.
Hij praat en praat en praat.. Knipoog
Deze dvd's heb ik van Chris:
The horse in-hand
The lost art of long lines
The round pen redefined
Pro-active problem solving
Riding the wave
The lanquage of the lunge
Equi-cises

Wie weet ga ik na aanleiding van dit topic wel een boek kopen,maar dan moet het toch een soort aanvulling zijn op Parelli,want ik wil niet meerdere cursussen door elkaar doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:57

Het boek van Jo Bird is best aardig, maar niet een echte aanrader vind ik.
Op mijn lijstje staan nog de boeken van Mark rashid. Ik heb alleen considering the horse gelezen, maar er zijn er nog meer Lachen

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:29

Wat mij betreft alle boeken van Mark Rashid (heb alleen de nieuwste nog niet gelezen). Zijn volgens mij alleen in het engels beschikbaar. je krijgt geen technieken, methoden of oefeningen; het zijn verhalen. Maar ik ben er wel heel anders van gaan kijken naar paarden en mensen (vooral mezelf Haha! ), en heel veel profijt van gehad.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:04

Ik vind die van Voest er goed, zowel het boek als de video/dvd Lachen Ook het boek van Linda Tellington Jones vind ik ook erg goed Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:09

Ik heb alles van Voest (zowel boeken als dvd) en van Michael Peace, Chris Irwin, Inge Teblick heb ik het e.e.a. in de kast staan. En zo zijn er nog een paar waar ik wat artikelen, boekjes e.d. heb opgespaard en ik heb nog een Parelli dvdtje.

Verder wil ik nog wat van KF Hempfling gaan lezen (natuurlijk paardrijden) en van Sally Swift.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:02

Ik kijk/lees regelmatig (delen van) het boek van Anne Muller (Basis rijkunst) door. Verder kijk ik regelmatig de DVD's van Parelli level 1 door. Iedere keer zie je weer iets nieuws.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:43

Ik ben fan van Mark Rashid en Pat Parelli. Ik vind alles van ze de moeite waard.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:34

Ik heb het boek natuurlijk paardhouden van Jo bird ook in m'n kast liggen... viel mij een beetje tegen. Staan wel goede dingen in, maar vind het nog erg 'standaard'. Maar ach, het is een begin....

Paarden persoonlijkheden van Klaus F. Hempfling
Natuurlijk paardrijden van Klaus F. Hempfling
Basis rijkunst van Anne Muller
Het paard in beweging van Sara Wyche
Werk aan de hand van Richard Hinrichs
Paardenmassage van .... (uitgeleend dus kan even niet opzoeken)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:54

Geen echte natural boeken, wel goede boeken imo.
Grondwerk met paarden van Inge Teblick vind ik een erg fijn, helder en goed boek Ja
Heb ook een paardenmassage boek, maar dat is ergens.. Clown Ook een fijn boek Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:06

myrtheJ schreef:
Ik heb het boek natuurlijk paardhouden van Jo bird ook in m'n kast liggen... viel mij een beetje tegen. Staan wel goede dingen in, maar vind het nog erg 'standaard'. Maar ach, het is een begin....

Bovendien, de titel alleen al. Het één sluit het ander uit Knipoog
Dat is ook een beetje een valkuil van alle 'natuurlijk' met betrekking tot paardrijden omdat dit inherent tégennatuurlijk is. Wat je vervolgens aan management doet is HOOGUIT het wat compenseren voor het onnatuurlijke van er een hek omheen zetten en er op gaan zitten.

Het boek over paarden management van Dr.Martha Kiley-Worthington is een érg goed en wetenschappelijk onderbouwd boek. Goed leesbaar Engels.

Mbt rijden is Pferdegymnastik van Sadko Solinksi een aanrader.

Inderdaad is Teblick helemaal top mbt de trainingsbenadering, het leren.

Allen Pogue is op het moment bijna klaar met zijn boek over vrijheidsdressuur en dat komt samen met een DVD. Dat is een heel verfrissende kijk op met paarden omgaan. Hij rijdt niet = stuk natuurlijker Haha!

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:31

Dat boek van Jo Bird vind ik wel een goed boek voor 'beginners' en zeker voor bepaalde mensen die al heel lang in de paarden zitten en niet willen inzien hoe gestresst paarden bijvoorbeeld op stal kunnen raken. Clown
Ik zou het alle leerlingetjes bij ons op de paardenboerderij wel aan willen raden, want dan leren ze in elk geval iets meer over het wezen paard en het is duidelijk voor hen geschreven. Maar ja......... Knipoog

Wie kent er nog een goed boek over natuurlijk paardrijden eigenlijk???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:56

'Natúúrlijk paardrijden'???? Dat is volgens mij nu net een onmogelijkheid omdat het één het ander uitsluit...
Wat zou dat volgens jou moeten zijn? Definieer bijvoorbeeld jouw 'natuurlijk' eens.

Het kan niet zijn 'volgens de ethologie van het paard'.

Erg vervelend dat die slimme amerikanen ooit die N-term voor hun marketing bedacht hebben. Door associatie en emotie blokkeert dit woord het begrip van de ínhoud van bijvoorbeeld paardrijden.

Er staat nu een topic op PN over het inrijden van een jong paard en dat is een schoolvoorbeeld van interne tegenstellingen door het vermeend 'natuurlijke' en quasi-vriendelijke waardoor het inherent tegennatuurlijke ervan onvoldoende gecompenseerd wordt.

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:38

HC, ik ben zelf erg geinteresseerd in centered riding, natuurlijk paardrijden e.d. Dat jij dan weer valt over een woordje, daar ga ik verder niet op in. Ik ben inmiddels helemaal afgestapt van het Engels rijden, vandaar mijn vraag, want naast de praktijk lees ik ook graag wat meer over deze manieren van rijden. En daar ging mijn vraag over.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:41

Nadya schreef:
HC, ik ben zelf erg geinteresseerd in centered riding, natuurlijk paardrijden e.d. Dat jij dan weer valt over een woordje, daar ga ik verder niet op in. Ik ben inmiddels helemaal afgestapt van het Engels rijden, vandaar mijn vraag, want naast de praktijk lees ik ook graag wat meer over deze manieren van rijden. En daar ging mijn vraag over.......

Zijn centered riding en 'engels' niet compatibel?

Ik dénk dat je de manier van beleren en de school van rijden door elkaar haalt.
Kijk naar de al een paar keer aangehaalde Inge Teblick. Die is echt een schoolvoorbeeld van paardgericht bezig en nog met R+ ook. De school van rijden welke zijn beoefend is Klassieke Dressuur, in NL in de volksmond 'dressuren' of 'engels' genoemd.
Zij rijdt derhalve paardvriendelijk engels.

De vertaling tussen de manier van (be)leren en de school van rijden zal je zelf moeten maken. PNH is eigenlijk de enige kant-en-klare methode die van een leerfilosofie naar een school van rijden leidt. PNH is ook gelijk een goed voorbeeld dat een dezelfde leerfilosofie zowel naar Klassieke- als naar Western Dresuuur kan leiden.

Waarom spit je de site van Inge Teblick http://www.ingeteblick.be/ niet door? Dat is echt een schier ontuitputtelijke bron van informatie waarin je écht tot de bodem van de huidige kennisstand kunt graven. Klik maar eens op het SEQI-deel.
Hoe laagdrempelig wil je het hebben?
Is online en nog gratis ook!

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:59

Het schiet me te binnen dat er een prachtig voorbeeld van wegen en doelen onder het kopje 'hersenspinsel' staat.
Charles de Kunffy is op-en-top Klassieke Dressuur terwijl Tom Dorrance en Rex Hunt zo us-western zijn als het komt. Toch schrijven ze inhoudelijk over 'dressuur' verrassend gelijkaardig.

HC

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:56

Het boek Grondwerk van Inge Teblick vind ik erg goed/handig. Ik ben nu het boek Natuurlijk paardrijden van KFH aan het lezen en daar kan ik me ook erg goed in vinden Ja
Ik krijg deze week hopelijk het boek Paardnatuurlijk van paardnatuurlijk.nl binnen, ben ik ook erg benieuwd naar!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:14

Ja, dat boek van KFH heb ik ook al besteld en ik ga die van paardnatuurlijk ook zeker bestellen en lezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:41

Rex Hunt? Hmmm.. Oh ja Pling die ken ik wel Ja

Inge Teblick heeft idd een heel interessante site... !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:17

Teblick

En

Strasser en de boeken van paardnatuurlijk vind ik geweldig om te lezen Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:58

Cer schreef:
Rex Hunt? Hmmm.. Oh ja Pling die ken ik wel Ja

Haha! Haha! Haha! Och ja, die ken ik ook, alleen heb ik het niet zo op vis...... Duivel
Ik ben ook zeer gecharmeerd van de boeken van Thelwell Tong uitsteken

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:33

Ik ben nu aardig wat boeken aan het lezen of het nu allemaal zo natural is? Ik lees nu Das Gymnasium des pferdes van Gustaf Steinbrecht. Als je leest over hoe sporen gebruikt moeten worden wordt menig natural daar niet blij van ik ook niet overigens. Daarnaast lees ik nu Rijden in evenwicht, evenwicht in rijden van Johan Miesen geloof ik heel interessant boek wat ook gratis te downloaden is. Het boek van Inge Teblick heb ik al een tijdje en komt af en toe weer uit de kast erg leuk om weer eens wat anders te doen met je paard. Ik heb net ook bewuster paardrijden van Tineke en Joep Bartels gelezen ook zeker niet natural ,maar wel interessant Knipoog Ik ben ook wel eens begonnen aan natuurlijk paardrijden van Klaus Ferdinand Hempfling, maar dat is mij toch allemaal net ietsje te vaag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:59

Hempfling is vaag, hij leest tegenwoordig ook foto's van paarden en dat wordt geplaatst in de Amazone. Hij heeft voor mij nu helemaal afgedaan

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:14

Inge_ schreef:
Het boek Grondwerk van Inge Teblick vind ik erg goed/handig. Ik ben nu het boek Natuurlijk paardrijden van KFH aan het lezen en daar kan ik me ook erg goed in vinden Ja
Ik krijg deze week hopelijk het boek Paardnatuurlijk van paardnatuurlijk.nl binnen, ben ik ook erg benieuwd naar!

Bij mijn lijstje is vandaag het boek 'Mijn trainingsmethoden in woord en beeld' van Monty Roberts bijgekomen! Pling

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:54

Ik heb laatst het boek Paard Natuurlijk van www.paardnatuurlijk.nl gekocht en daar ben ik heel erg enthousiast over Haha! alles wordt duidelijk uitgelegd en het is gewoon heerlijk om te lezen Knipoog