[AR] stokmaat ponies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jina001

stokmaat ponies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 21:51

En wat vinden wij, menners, hiervan....En dan bijv. vooral in de rubriek enkelspan ????

FEI stelt regels omtrent stokmaat pony´s definitief vast. De stokmaat van 148 cm zonder ijzers of 149 met blijft gehandhaafd er is echter een verandering aan gebracht dat is dat er een marge mag zijn van 2 cm. Dit houd in dat een pony maximaal 150 cm (151 cm met ijzers) gemeten mag worden. De 2 cm marge is ingevoerd omdat pony´s zich tijdens het meten wat groter kunnen maken dan ze in werkelijkheid zijn. Ook de FEI meetbewijzen zijn niet meer verplicht (hierdoor heeft de FEI een sterke troef in handen). Door deze regelgeving kan de FEI op elke internationale wedstrijd de pony´s verplicht laten meten. Dit meten gebeurd door twee door de FEI aangestelde veeartsen. Dit om corruptie tegen te gaan bij het meten in eigen land.

A10

Re: stokmaat ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:23

Nou, mocht ik ooit internationaal kunnen gaan rijden zit ik geramd Haha! Met 1.51 mét ijzers heb ik wel even speling....

Even serieus: is deze ontwikkeling voor een rijder als Yvon de Ruyter, die met een grote pony aan de start komt, nu een verbetering of juist niet?

Maar heb je bronvermelding?

jina001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 19:08

bronvermelding : uitgerekend jij moet dat toch eigenlijk weten A10 : PK
En zonder verder op de persoon in te gaan : over het algemeen kan een pony, ongeacht een stokmaat, wel of niet goed bewegen. Feit is echter wel dat een pony met een stokmaat > 1.48 al gauw richting een klein rijpaard gaat en dus ook de bewegingen ervan heeft. Je kiest bewust voor ponies of paarden, het 'pony' type is hier dan al gauw vanaf dus ga dan maar met (of in de rubriek) paarden rijden zou ik zo zeggen......

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:20

jina001 schreef:
bronvermelding : uitgerekend jij moet dat toch eigenlijk weten A10 : PK

Die lees ik nooit Haha!

Voor de fokkers (vooral die van NRPS'ers) zal dit wel een opluchting zijn; die zien hun 'waardeloze' 1.50 hitjes nu ook gouden hoefjes krijgen....

Maar Jina: wbt de ponyachtige pony's en de paardachtige pony's : Duitse pony's zíjn al kleine rijpaarden. Pak Power en Paint, of de ons alle bekende Danyloo. Ik zie die trend zich straks in de Nederlandse menwereld zich ook verspreiden.

jina001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 19:37

zeker weten maar ik keur het dan ook niet af.........

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:50

D-pony's grote maat, zijn toch al kleine-paarden qua beweging en power. Dus die 2 cm verandert daar weinig aan.
Prima regel dus Ja

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:28

Voor de ponies niet positief als ze "maar" de power hebben van een paard... Haha!

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:48

Juist wel, de power van een paard en de handigheid van een pony!!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:58

Pony's zijn naar verhouding toch veel sterker...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 00:05

Het gaat niet om de verhouding maar om de feitelijke kracht.

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:10

A10 schreef:
Het gaat niet om de verhouding maar om de feitelijke kracht.

Inderdaad A10
Een kleine pony kan nog zo'n wilskracht en relatieve kracht hebben, maar de power van dat een tweespan pony's van bijv. 1.25 ontwikkelt valt natuurlijk volledig in het niet bij de krachten die een tweespan KWPN-ers genereren.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:54

Ik kan me niet herinneren wanneer ik het op kracht afgelegd heb in de hindernissen. Wedstrijden zijn niet zo zwaar meer tegenwoordig. Dan is een iets kleinere pony in het voordeel met wendbaarheid en acceleratievermogen. Er zal ergens een optimum liggen maar denk dat de grote pony’s in de marathon niet echt in het voordeel zijn. Dressuur zou een grotere maat wel een voordeel zijn omdat de gangen er mooier uitkomen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:05

Een kleine enkelspan pony speelt in het internationale circuit helemaal niks meer klaar. En TS heeft dit topic ook geopend nav de enkelspan pony's Lachen

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:51

BlackDevils schreef:
Ik kan me niet herinneren wanneer ik het op kracht afgelegd heb in de hindernissen. Wedstrijden zijn niet zo zwaar meer tegenwoordig. Dan is een iets kleinere pony in het voordeel met wendbaarheid en acceleratievermogen. Er zal ergens een optimum liggen maar denk dat de grote pony’s in de marathon niet echt in het voordeel zijn. Dressuur zou een grotere maat wel een voordeel zijn omdat de gangen er mooier uitkomen.

Juist het acceleratievermogen is van een paard enorm.
Ga voor de aardigheid eens groomen bij een (span) paard(en) of pony's.
Het verschil is echt wel duidelijk dan.
Paarden hebben gewoon meer vermogen (of je het leuk vindt of niet...).
En een lening paard is ook uiterst wendbaar in de hindernissen Ja

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:12

A10; Einam kwam met het span aan...
Einam; Kijk eens naar de hindernistijden op een wedstrijd. Bijna altijd zijn de (tweespan) ponies het snelste.

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:58

Om de simpele reden dat een span pony's korter en daardoor wendbaarder is.
Ik heb de power ervaren die een paarden ontwikkelen, nou geloof me daar kan werkelijk geen pony tegen op....

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:36

BlackDevils schreef:
Bijna altijd zijn de (tweespan) ponies het snelste.

Maak daar maar enkelspan pony van: Dirk van Beckhoven (met idd, een relatief kleine pony. Uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel) En bij de tweespan pony's trekt Ewoud toch écht wel vaak aan het langste eind. En waar rijdt hij mee? Precies: D-pony's in de eindmaat.

Laat ik mijn voorkeur samenvatten: 1- en 2-span: 1.45-1.50, 4-span: 1.35-1.40

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:26

Voor mij zou het mooi uitkomen, met een pony op 1.475 Nagelbijten / Gniffelen Maar ik vraag me af wat deze 2 cm nu werkelijk uitmaken?
Nu zit iedereen op de grens van de 1.48, over een paar jaar zit iedereen op de grens van 1.50. Wat maakt dan het verschil?
Hartstikke mooi natuurlijk voor de mensen die dan net wel bij de pony's kunnen blijven rijden, maar wat is nu het voordeel t.o.v. de sport?