Toch maar niet doen? (Op de wei)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valentinow

Toch maar niet doen? (Op de wei)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 10:06

Hallo,

ik heb dus een nieuw paard, en hij staat nu nog op een stal. Ik zou hem graag op de wei zetten maar ik heb een groot probleem.
Mijn pony staat dus wel 24/7 buiten. En daarom wil ik het met mijn paard ook doen.

Maar hij heeft al 1 (of 2 keer) heel erenstige zandkoliek gehad.
En waar hij op de wei zou komen staan is er geen toezicht en is ook geen manier voor mogelijk. En op de vaste rolpek is er toch veel zand en in de schuiilstal endergelijke.

Zou ik het dan wel wagen om hem natuurlijk te gaan houden? Of toch beter op stal houden maar veel en met toezicht(!) buiten zetten?

Alvast bedankt,
Flavia

adnariM

Re: Toch maar niet doen? (Op de wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:09

Ik zal eerst eens kijken i een weiland waar je wel toezicht hebt, rustig opbouwend naar 24/7 buiten. Gaaf dit een poos ged, dan zal het misschien wel goed gaan Ja

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:11

Deze keuze kan een ander niet voor je maken!
Als ik jou was zou ik er zelf héél goed over na denken als je zegt dat hij al 2 x zandkoliek heeft gehad dan heb je de kans dat hij het nu weer krijgt aangezien jij zand in de wei hebt liggen.
Kijk eens voor een andere optie, de vaste rolplek afzetten zodat hij daar niet bijkan,Schuilstal rubbere matten op de bodem leggen zodat hij in elk geval geen zand binnen krijgt

Er bestaan zoveel simpele invoudige oplossingen even over nadenken kom je erzelf wel uit! Clown

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 10:14

Ja, weet ik.
Rubberen matten zou al probleem worden ivm de boer. Maar zou nog wel lukken.
Maar het stuk voor de schuilstal is al helemaal kapotgelopen en wordt telkens weer kampot gelopen dus ..
ik denk dat ik het niet ga doen. Ik vind het echt super erg ... Maarja, liever dat dan een (bijna) dood paard!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:15

doe hem een graasmasker op, kan hij geen zand happen en toch lekker buiten staan !

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:59

Waarom hapte hij voorheen zoveel zand?
Mineralentekort, of misschien verveling?
Als er lekker gras staat verveelt hij zich zowiezo niet en dat eten ze dan liever dan zand Knipoog Liksteentje erbij Lachen Ik zou het gewoon eens proberen, blijf erbij en kijk wat hij doet. Of je doet hem 's nachts weer op stal. Want ze zitten na een poosje wel vol met gras en dan gaan ze nog wel eens prutsen met zand.. Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:42

Of misschien lag zijn vorige wei op een zandgrond, waardoor hij met elk sprietje gras een beetje zand opat..
Of inderdaad een mineralentekort.
Of misschien werd daar hooi op het zand gevoerd..
Of verveling..
Als je er achter komt waardoor hij die koliek heeft gehad dan kun je daar rekening mee houden.

Meestal krijgen ze niet van de ene op de andere dag erge zandkoliek, of ze moeten al hele happen opeten ja.
Als je elke week de mest even doet testen, even een bolletje in het water, het zand zakt dan omlaag, dan kun je dat goed in de gaten houden.
En dan kun je om de zoveel tijd een zandweg kuur geven.