Hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hengsten zijn het makkelijkst voor VD

- mee eens
17 (26%)
- niet mee eens
16 (25%)
- weet niet
30 (47%)

Totaal aantal stemmen: 63

Tinipini

Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 00:54

Ik heb de volgende vraag: iedereen om mij heen zegt altijd dat ik mijn hengst maar moet castreren omdat ik er niet mee fok en het dan geen zin heeft om hem hengst te laten zijn want dat er nix verandert als je hem ruint. Ik doe hele leuke spelletjes in de binnen- en buitenbak met hem en zelfs in het weiland!! Ook ben ik al een eindje op het gebied van VD (rijden zonder zadel en hoofdstel/ oefeningen op mijn stem terwijl hij losloopt). Ik heb dit topic en Bokt vandaag gevonden en de video's bekeken. Nu is het mij opgevallen, dat je bij Apassionata e.d. uitsluitend hengsten ziet. Ik denk dan ook (en dat denk ik al sinds ik op mijn 15 e een hengst gefokt en afgericht had) dat je hengsten veel makkelijker iets kunt leren dan merrie s en ruinen. Een hengst is speels en let heel erg op je. Bovendien is hij erg eenduidig. Ja is ja en nee is nee met weinig ertussen zoals bij ik bij merries wel het geval vind. Het kan toch geen toeval zijn dat alle Weense Rijschooldieren, circuspaarden en ga zo maar door hengsten zijn?

Britt

Re: Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 00:58

Denk dat dat bij elk paard het geval is als je het goed en consequent opvoed... Dat ze alleen maar hengsten gebruiken is denk ik ook voor de 'stoerheid' en de spanning die het meebrengt voor de toeschouwers.

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 01:27

Dat denk ik niet. Zeker in een circus zitten er vooral mensen bij die niets van paarden weten en die zegt dat toch niets? Ze weten en zien neit eens dat het hengsten zijn. En de Weense Rijschool stoer en spannend? Mooi vind ik het, maar niet spannend of stoer. En die paarden gedragen zich niet als wilden, maar uiterst beschaafd! Nee, het moet een andere reden hebben. Toevallig ken ik iemand die weer iemand kent die in een circus met paarden werkt, dus ik kan het wel eens na laten vragen..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 01:31

Hengsten zijn werklustig, als je de ballen weghaald ben je dat ook kwijt.

Met shows hebben hengsten toch net even wat meer uitstraling (denk aan gespier dikke hals). Ik denk dat er mits goed opgevoed met hengsten heel fijn te werken is dus ja ook Vd enzo

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:22

Ik denk idd dat het in grote lijnen zo is. De werklust, net wat meer uitstraling, eerlijkheid, oplettendheid wat hierboven genoemd is maakt dat professionals toch net iets meer uit een hengst kunnen halen. Ik zeg speciaal professionals want een hengst in handen van iemand die er niet mee om kan gaan is weer heel wat anders.

Ik heb ook in een circus gewerkt en idd met bijna allemaal hengsten. Een enkele ruin want uitzonderingen zijn er natuulijk altijd. De ruin die ik van dichtbij heb meegemaakt was toch een beetje de 'mindere', maar was als hengst al moeilijk te hanteren en is daarom ook gecastreerd (wat mij toen is verteld) dan ligt het dus aan het individuele karakter.

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 09:12

Ja, het zijn in principe denk ik heel voorspelbare dieren, die hengsten, maar als je effe niet oplet of een fout maakt (of dus niet weet waar je mee bezig bent) dan heb je inderdaad de poppen aan het dansen...Dat zal je minder gauw gebeuren bij een merrie of ruin. Daarmee bedoel ik niet dat hengsten meer kwaad in de zin hebben, alleen hun reacties zijn extremer dan die van de meeste ruinen of merries. En dan is ie ineens heeeel groot, zo'n hengst, als ie tegenover je staat te steigeren (is mij in het jaar dat ik hem nu heb 1 keer gebeurd, door een fout van mezelf, ik schrok me het apezuur).

Maar om te zeggen dat ie dan dus maar meteen gecastreerd moet worden, nee, ik zoek de fout liever bij mezelf en ga volgende keer beter en anders om met een bepaalde situatie. Maar in die zin klopt het wel dat het risicovoller is. Ik heb echter nix met het idee van stoer of spannend. Oke, hij ziet er soms stoer uit, maar het liefst heb ik dat de mijne zich gedraagt als een 30 jarige (wat hij heel vaak doet). Zo'n staart op zijn rug maakt hem wel mooi, maar ik zie hem liever ontspannen, dat vind ik aangenamer in de omgang. Dus in principe ontmoedig ik bij hem dat soort gedrag en stimuleer ik in mijn ogen postief (zeg rustig) gedrag, tenzij hij "vrij", dus niet onder mijn appel, loopt. Ik denk dat dat ook te maken heeft met je gebruiksdoel en dat is bij mij soms rijden zonder zadel en hoofdstel en dan heb je liever geen "gek" gedoe Haha! !

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:35

eeeey

ik ken ook wel hele eigenwijze hengsten die helemaal niks van je aantrekken. en dan kom je ook niet ver. ik denk dat hengsten niet allemaal even makkelijk zijn. maar er zijn ook hele brave hengsten dus ik weet het niet!!!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:18

Een hengst heeft zeker meer uitstraling van zichzelf, iets wat je in een show zoekt. Verder heeft een hengst vaak toch meer power, energie en als je dat in goede banen kan leiden dan spettert zo'n dier.

Maar, het ligt vooral aan het karakter van je dier. Ik heb met hengsten gewerkt die er weinig aanvonden en niet echt geinteresseerd waren en ik heb met hyperintelligente merries gewerkt die alles super snel oppakte, geinteresseerd waren en wilde leren. Mijn eigen fries heb ik indertijd laten castreren en heb totaal geen verschil in zijn leergedrag gemerkt. Het enige wat ik echt als verschil gemerkt heb is dat hij zich beter op mij kan concentreren en dat hij zijn hengstenhals kwijt is. Maar het concentreren is vooral ook met het ouder worden verbeterd.

Tinipini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 23:38

Over slimme merries gesproken, bij ons op stal heeft er een de connectie gelegd tussen haar gedrag als ze koliek heeft (schrapen, met been omhoog staan, liggen, rollen) en aandacht. Twee keer had ze een aanval en dan kwam dus de DA, de staleigenaar, zijn vrouw, de eigenaresse en weet ik veel wie allemaal de hele dag door om de haverklap naar haar kijken (uiteraard). Ook werd ze 's nachts in de binnenbak gezet zodat ze de ruimte had. Dat vond ze blijkbaar leuk, want nu staat ze te pas en te onpas met "koliek". Als je dan bij haar gaat staan is het ineens over!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:48

ik vond mijn ruin toen hij nog hengst was ook prima o mee te werken. hij was alleen wel sneller afgeleid. nu nog steeds mar al minder. zodra er een ander paard bij mn pony (zijn merrie)in de buurt kom wordt hij toch wel weer hengst. hij is nu ruin maar nog steeds even werkwillig en even leergierig. en nog steed zo druk tijdens het leren

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:40

Tinipini schreef:
Dat denk ik niet. Zeker in een circus zitten er vooral mensen bij die niets van paarden weten en die zegt dat toch niets? Ze weten en zien neit eens dat het hengsten zijn. En de Weense Rijschool stoer en spannend? Mooi vind ik het, maar niet spannend of stoer. En die paarden gedragen zich niet als wilden, maar uiterst beschaafd! Nee, het moet een andere reden hebben. Toevallig ken ik iemand die weer iemand kent die in een circus met paarden werkt, dus ik kan het wel eens na laten vragen..

Ik kom zelf van het circus en wij weten wel degenlijk wat van paarden. wij moeten zelfs opleidingen doen voor paardenhouderij, anders mag je niet eens met paarden op reis. maar dat is ook met olifanten en andere dieren. en wij gebruiken hengsten omdat die veel eerlijker zijn dan merrie's, sommige merrie's hebben nog wel eens last van de hengstigheid. maar je moet zeker wel met hengsten weten om te gaan en erg consequent zijn.
We gebruiken in het circus en paardenmusicals bijna alleen maar hengsten.

Dit is niet om je aan te vallen, maar om proberen duidelijkheid te maken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:48

Fidodido ik denk dat Tinipini bedoelt dat het publiek vaak niet veel verstand heeft van paarden en het dus niet stoer overkomt als je met hengsten werk omdat veel mensen toch niet weten wat dat inhoud. De mensen die in het circus met de dieren werken weten uiteraart wel waar ze mee bezig zijn.

Ik ben trouwens wel benieuwd wie je ben, de nederlandse circuswereld is nou niet zo heel groot, misschien ben ik je weleens tegen gekomen.

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:47

viola schreef:
Fidodido ik denk dat Tinipini bedoelt dat het publiek vaak niet veel verstand heeft van paarden en het dus niet stoer overkomt als je met hengsten werk omdat veel mensen toch niet weten wat dat inhoud. De mensen die in het circus met de dieren werken weten uiteraart wel waar ze mee bezig zijn.

Ik ben trouwens wel benieuwd wie je ben, de nederlandse circuswereld is nou niet zo heel groot, misschien ben ik je weleens tegen gekomen.

Dat weet ik wel zeker, bij Althoff.
ik was er ook toen in Rotterdam. toen had ik nog dat grote paard.
Gabi Dew zat er toen bij, en jou pony's stonden bij haar in de stal.
Nu heb ik 2 friesche hengsten en een fjorden hengst waar ik mee in het circus zit.

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:53

ik denk dat het wel zo is, dat je hengsten dat het mooist ook kan aanleren, maar ik denk ook dat ze het lastigst zijn Knipoog

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:28

ik heb niet eens gedaan..
ik VD ook met een hengst.. maar je hebt merries die makkelijker zijn dan hengsten en omgekeerd etc.. het ligt vooral aan het karakter, een actief & speels paardje dat ook nog eens zelf meedenkt gaat veel makkelijker VD leren, dat kàn een hengst zijn, dat kàn een merrrie zijn, dat kàn een ruin zijn Knipoog

en idd, met hengsten moet je meer oppassen, ze gaan sneller 'hoger' willen optreden..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:38

fidodido schreef:
Dat weet ik wel zeker, bij Althoff.
ik was er ook toen in Rotterdam. toen had ik nog dat grote paard.
Gabi Dew zat er toen bij, en jou pony's stonden bij haar in de stal.
Nu heb ik 2 friesche hengsten en een fjorden hengst waar ik mee in het circus zit.

Aha dan weet ik het wel, we hebben toen nog samen reclame gedaan toch? Je heb later idd nog eens verteld dat je een jonge fjord had gekocht. En nu ook 2 friezen gaaf. Da's mijn wens ook hoor een mooie fries bij mijn 2 witjes.
Als je eens een beetje in de buurt speelt zeg je het even he, dan kom je weer eens opzoeken.

Maar goed nu ga ik wel erg offtopic. Ik wilde eingenlijk zeggen dat de reacties van een hengst meestal extremer zijn. Ga je er verkeerd mee om word hij dus eerder gevaarlijk, ga je er goed mee om kan je er meer positieve energie uithalen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:23

Een hengst is wel werklustig en heeft veel uitstraling maar ik vind dat merrie's en ruinen ook kunnen.Ligt aan het individuele karakter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:59

You have to ask a mare, tell a gelding, and discuse is with a stallion...

Zag deze uitspraak laatst ergens langs komen, en hier zit opzich wel wat in denk ik.
Hoewel het niet allemaal zo zwartwit is, ik heb 2 merries, de ene pikt alles zo op, de ander is een dom blondje (haflinger he Knipoog )

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:46

ik weet niet wat het makkelijkste is Knipoog
hengsten denk ik niet, want die kunne ook heel eigenwijs zijn.. en ruinen ook en merries ook.
Ik denk dat het aan het paard zelf ligt, want ieder paard heeft zijn eigen karakter Knipoog

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:23

fidodido schreef:
Tinipini schreef:

Ik kom zelf van het circus en wij weten wel degenlijk wat van paarden. wij moeten zelfs opleidingen doen voor paardenhouderij, anders mag je niet eens met paarden op reis. maar dat is ook met olifanten en andere dieren. en wij gebruiken hengsten omdat die veel eerlijker zijn dan merrie's, sommige merrie's hebben nog wel eens last van de hengstigheid. maar je moet zeker wel met hengsten weten om te gaan en erg consequent zijn.
We gebruiken in het circus en paardenmusicals bijna alleen maar hengsten.

Dit is niet om je aan te vallen, maar om proberen duidelijkheid te maken.

De eerlijkheid van een paard is niet geslachtsgebonden. Er wordt binnen het circus wel degelijk een serieuze overweging gemaakt hengsten te kiezen voor het vrijheidswerk. Waarom? Zet maar eens 6 hengsten bij elkaar in een act vergelijk dit met 6 ruinen of 6 merries. De hengsten tonen aanmerkelijk meer, wat weer goed is voor het showspektakel. Merries zijn net zoals hengsten sneller afgeleid en meer onderhevig aan moodswings dan ruinen. Maar ruinen hebben over het algemeen aanmerkelijk minder uitstraling omdat ze de onderlinge competitiestrijd, die hengsten weer wel hebben, missen.

Ruinen vallen dus al snel af, ofschoon zij indien men op zekerheid zou willen spelen, veruit de simpelste keuze zouden zijn. Merries en zeker merries die "tonen" zijn lastiger in het trainingswerk omdat zij eigenwijzer zijn. Hengsten houden van een duidelijke structuur. Wie is de baas? De trainer..... Hengsten zullen hierin eerder berusten dan merries. Dit laatste opgeteld bij de gewenste uitstraling en spektakel en de keuze is compleet.

Iedereen moet voor zichzelf bepalen zijn hengst wel of niet te castreren. Wel dient men zich bewust te zijn van de risico's die het houden van een hengst met zich meebrengt. Voor mij persoonlijk maakt het in het werk niet uit of ze hengst, ruin of merrie zijn. Ieder paard is anders en heeft zijn persoonlijk afgestemde aanpak nodig

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:14

Ik denk eerlijk gezegd dat in traditioneel circus, hengsten beter tot hun recht komen.

Maar in 'modernere' shows zoals honza blaha geeft, kunnen merries zeker wel een showelement geven en de aandacht op hun karakter vestigen. Het gaat daar toch om andere dingen, voornamelijk het samenspel tussen dier en africhter. Harmonie en plezier maakt de show mooi. Zelfs als het dier in kwestie een knullig paardje is, is dat nog mooier om te zien dan bepaalde ouderwetse circusacts.

Maw, bij slechte dressuur is een hengst ook niet mooi om te zien. En bij 'goede' dressuur een merrie wel.

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:18

wat is VD??? Blond

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:32

Christa13 schreef:
wat is VD??? Blond

Vrijheiddresuur als het goed is Knipoog

Paardje14